ubåt skrev 2013-11-27 23:24:07 följande:
1). De astronomiska kostnaderna för invandringen tar resurser från alla områden som ständigt måste spara för att bekosta invandringen och för att inte tvinga fram stora skattehöjningar. Vad är det du inte förstår med detta?
2) 25% av alla ungdomar mellan 18-24 år som vill ha ett jobb har inget arbete. Det ser ju lysande ut….Och i fall du skulle få för dig att hänvisa till bluffsiffrorna som kablades ut i veckan om att tre fjärdedelar av nya jobb sedan 2006 gått till invandrare, så har denna falska marknadsföring om regeringens förträfflighet redan tillbakavisats.
Jag orkar inte citera avslöjandet men klip
per in två länkar så kan du studera själv:
cornucopia.cornubot.se/2013/11/flash -arbetslinjen-ar-en-bluff-jobben.html -samt-
www.tino.us/2013/11/113-000-fler-inv andrare-utan-jobb-sedan-2006-spinns-som-framgang/
Att sedan arbetslösheten i Sverige är lägre än t.ex. i södra Europa kan till stor härledas till det dåraktiga beslutet att införa Euron för snart 12 år sen. De skulle aldrig gått med. Däremot är siffrorna lägre i Danmark, Norge, Tyskland, England och USA - dvs. några av våra största handelspartners och i princip på par med Finland.
3).Vi har bostadsbrist - och vad den beror på spelar ju ingen roll i sammanhanget. Faktum kvarstår att Sverige mer eller mindre är fullbokat. Det finns inte plats för fler. En lösning kan ju iofs vara att regeringen dammar av sin gamla utredning SOU 1993:89 och börjar konfiskera fritidshus eller att Anders Borg gör en Göran Persson och snor uppåt 300 miljarder från pensionsfonderna och bygger nya miljonprogramslägenheter för pengarna.
Jag tror ju föga på att bostadsbolagen börjar bygga nytt för att inhysa hundratusentals arbetslösa bidragstagare i alla fall.
Exemplet med lägenheterna var endast ett exempel på hur det såg ut under krisen i början av 90-talet. Riskerna är mycket större idag.
4). Det var någon liten by utanför Nässjö som över en natt ökade invånarantalet från 55 till 255 personer - samt någon liten by i Norrland på ungefär samma sätt. Orkar inte googla fram det just nu.
5) Nä, USA:s statsskuld har självfallet inget med invandringen att göra och nu undrar jag på allvar om hissen går hela vägen upp hos dig. Om USA brakar åt h-e, faller samtidigt den svenska ekonomin samman och bidragen måste kraftigt minska. Vad ser du då i kristallkulan om du lyfter lite på förlåten och funderar på hur det såg ut i Husby tidigare i år (i brist på t.ex. fritidsgårdar eller vad det nu var man skyllde på den gången)? Jag tror i alla fall inte att man ringer upp Birgit Friggebo och ber henne leda allsången i "We shall overcome".
1. Astronomiskt i jämförelse med vaddå? Har du kollat igenom de offentliga utgifterna?
2. Ja, vi har för hög ungdomsarbetslöshet, även om man kan diskutera hur beräkningen ska ske. Samtidigt har många arbetsgivare svårt att rekrytera personer med rätt kompetens.
3. Spelar det ingen roll vad den beror på? Varför tar du ens upp den då? Du påstår ju att den är en effekt av, eller riskeras att förvärras av invandring, vilket är struntprat. Tror du att smöret kommer ta slut om det bor fler i Sverige? Inte? Fundera då på varför - jo för med en fungerande marknad kan vi producera eller importera smör till 50 miljoner människor istället för till 9. Samma sak med bostäder.
4. Ja, det låter i så fall lite märkligt. Men kanske världens lyft för de byarna. Varför direkt så negativ. Många avfolkningsbygder vill ju inget hellre än att få fler invånare. Dessutom ställer jag mig mycket skeptisk till att byarna förvandlats till muslimska enklaver. Låter som typisk skrämselpropaganda från SD. Du kan nog fortfarande köpa bacon på Konsum...
5. Ditt resonemang är att vi för att klara ev. framtida kriser ska begränsa invandringen? Då får du först visa att det är just invandringen som gör att Sveriges ekonomi skulle riskeras. Det får du nog inte många naionalekonomer att hålla med om. Det var inte invandringen som gjorde att vi drabbades av finanskrisen 2008 och Sverige hade inte större problem än länder med låg invandring, tvärtom. (De s k kravallerna i Husby blev extremt överdrivna i media, men det är en annan historia.)
Du måste släppa din fixering vid invandringen, du verkar ha en hangup. De brister i vården du upplevt och de risker du noterar för världsekonomin har ingen eller väldigt liten koppling till invandringspolitik. Kom ut ur ubåten och upptäck den riktiga världen!