Inlägg från: Politisk härdsmälta |Visa alla inlägg
  • Politisk härdsmälta

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2013-11-14 01:17:23 följande:

Du kan inte skylla din bristande stringens i text på andra.

Hycklare? Måste man bo i invandrartäta områden för att vara en hyckelfri tolerant person enligt ditt sätt att se på det och i så fall gör det Jimmie Åkesson intolerant som inte själv bor i ett invandrarghetto?

Givetvis bor inte en massa människor som har råd att bo bra i invandrartäta förorter. Om de gjorde det skulle vi ju inte ha några lågstatus invandrartäta förorter.
    Jag skyller inte på någon, jag förundras.

Går man mellan latte-sipparna på Södermalm ut med det storslagna budskapet Vi är toleranta - Många är inte toleranta - Det vore bra om fler var som vi får man stå ut med att rätteligen bli kallad hycklare.

På temat hycklare kommer annars alltid Aftonbladet och deras Vi gillar olika-kampanj och bilden av deras helvita redaktion upp färskt i minnet. Vi gillar olika, men för fasen inte här inne på redaktionen, det här är ju en arbetsplats...

Men nu har man ju uppdaterats på den punkten, med t ex stjärnreportern och hatkolumnisten Ehsan Fadakar. Nu senast fyrade han av en rejäl salva i riktning Norge - tydligen okunniga rasister hela bunten. I sin iver råkade han hylla en gammal svensk ex-nazist och en finsk telekomjätte som goda exempel. Möjligtvis trodde han Nokia var svenskt, annars är jag lite frågande till att inte dom också fick en avhyvling.

Budskapet förefaller vara att norrmännen ska sluta vara så rasistiska, ta emot fler flyktingar och acceptera kulturkrockarna. Kanske vill han se lite mer av det interkulturella utbyte som norrmännen fått uppleva i Oslo. Själv besvärar sig naturligtvis inte Ehsan om sådana saker från sin utsiktspunkt på Kungsholmen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ehsanfadakar/article17831957.ab

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10050678

• Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-15 20:06:33 följande:
    Jaha, så alla som inte har mörkhyade människor i sin arbetsstyrka kan inte inte (den du hockey) vara rasister. Att gilla olika var ju ett upprop mot främlingsfientlighet. Man kan ju vara emot främlingsfientlighet oavsett vem man jobbar med även om det vore ett steg i rätt riktning att se en mer representativ representation av fler grupper.
    Appropå språklig stringens ja...

Du drar mäkliga slutsatser, tillskriver andra dessa märkligheter och pekar sedan på att det är felaktigt.

"Det här är en manifestation för mångfald och pluralism i samhället." säger Jan Helin.  Efter ett sådant fantastiskt upprop är det förstås värt att sätta strålkastarljuset på hans egen redaktion och tala klarspråk om hycklandet.

Ehsans hatkolumn städades förövrigt snabbt undan till de bakre regionerna av nätuppagan. Kanske tröt tålamodet hos de norska ägarna. 
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-16 18:04:14 följande:
    Tala om vad du inte förstår så ska jag förtydliga mig.

Ja, vilka märkliga slutsatser jag drar: man måste inte bo i ett invandrarghetto för att vara emot främlingsfientlighet.

Ja, man kan sätta strålkastaren på om det finns någon främlingsfientlighet bland de som uttalar så, och det har det inte kommit fram att det finns för då hade man kunnat tala om hyckleri. Sedan vore det ett steg i rätt riktning att se en mer representativ representation av fler grupper på våra arbetsplatser.
    "Jaha, så alla som inte har mörkhyade människor i sin arbetsstyrka kan inte inte (den du hockey) vara rasister."

Att dra slutsatsen att det här skulle vara en naturlig följd av mitt inlägg och den för Aftonbladet specifika situation jag tog upp, och som du därmed tillskriver mig är märkligt, ja. 

Att propagera för mångfald och pluralism i samhället samtidigt som man undviker allt sådant i den lilla bit av tillvaron man kan råda över själv, t ex sin redaktion, stämmer faktiskt oerhört väl in på själva definitionen av hycklare. För enkelhets skull använder jag den här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hycklare
    En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa det han förespråkar.

• Politisk härdsmälta
    Velouria skrev 2013-11-17 19:32:17 följande:
    Ett av SDs största problem, förutom deras järnrörspolitik, rasism och nazistiska rötter, är deras hyckleri och dubbelmoral. Det finns knappt något parti med så många medlemmar och representanter som motsäger varandra så mycket som SD gör. SD innehåller en sådan blandad skara att alla går emot alla både inom partiet och bland deras egna sympatisörer runtom i Sverige. Det enda som håller ihop sverigedemokrater Sverige igenom är deras gemensamma syn på islam. Men så är det det enda alla sverigedemokrater har gemensamt. Sedan har alla väldigt olika syn på väldigt mycket och en massa går inte ens ihop med partiets egen politik!

Man är emot anhöriginvandring, men importerar själva fruar/makar eller är själva importerade (Anna Hagwall te.x. ) Man är för demokrati men vill förbjuda vissa religioner i Sverige, eller att de ska få utövas. Man säger sig vara för hårdare tag mot brottslighet men utövar själv våld eller har någon i sin närhet som utövar/har utövat våld (men det pratar man inte om). SD har den högsta andelen brottslingar i sitt parti jämfört med andra partier. 

Alltså, dessa var väldigt harmlösa axplock.

Hur kan ett sådant hycklande parti med hycklande sympatisörer och representanter någonsin kunna erbjuda någon form av lösning av reella problem, när inget annat parti kunnat hittills? Tror de på allvar att deras förenklade metoder löser något problem? SDs politik är "istället för att städa huset och sätta allt på sin rätta plats, så bränner vi ner hela skiten". Det är exakt så deras politik är. Det är sådan politik man för när man är för lat och för blind och för hatisk för att ser flera verkligheter och bygga sin politik på rationalitet och demokrati och anpassa politiken så att det ska vara så smärtfritt som möjligt för så många som möjligt. De för sådan hatisk politik därför att de inte sätter sig in i problemen på riktigt, därför att hela deras ideologi bygger på extrem dualism (hat och kärlek), därför att representanterna består av omogna män och kvinnor som vill leva ut hat. Och inget parti har någonsin haft så många representanter som har utövat så mycket hat och ljugit så mycket, helt öppet också, som SD har haft. Och de kommer undan också. Deras starkaste vapen är härskartekniken. Och folket i Sverige är för mesiga att bemöta härskartekniken! SD vet att de har möjlighet att avskaffa demokratin, med hjälp av demokratin. Och folk bara tittar på, för ingen vill bli kallad antidemokrat. Och detta vet SD hur de ska utnyttja. Genom härskartekniken. Och de lyckas. Hatet växer i Sverige och de riktiga demokrativännerna kan inte göra något, för allt de skulle kunna göra går emot demokratin. Detta vet SD om och utnyttjar till max! All motstånd kallar de för antidemokratisk eller ett hot mot demokratin. Detta är en härskarteknik. Och det så man avskaffar demokratin, genom att göra som SD.
    Låter tungt. Vi får försöka glädjas åt att du sett ljuset. Själv gissar jag på 13-15% 2014.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-17 22:30:39 följande:
    Ja, invandrarhatarna kommer säkert inte att snegla ännu länge åt höger nu när Åkesson i sitt senaste utspel talat om att SD kan tillfälligt släppa invandringsfrågan efter nästa val

www.tv4.se/nyheterna/klipp/sd-kan-tillf%C3%A4...
    Efter att läst vidare under dagen får jag intrycket att det mer handlar om tveksam rubriksättning, men ponera att du har rätt och att SDs opinionssiffror trots detta skulle vara fortsatt stabila på +10%. Skulle det då betyda att deras sympatisörer inte längre är "invandrarhatare" för att använda ditt ordval, eftersom eventuella "invandrarhatare" då gått vidare högerut som du beskriver det?
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-18 00:42:53 följande:
    "Efter att läst vidare under dagen får jag intrycket att det mer handlar om tveksam rubriksättning".

www.svd.se/nyheter/inrikes/partiledarintervju...

Snarare att jag är snabbare och har bättre koll på vad din idol pysslar med än vad du har och att det han sysslar med är lite svårsmält för dig, men det är en vanlig reaktion bland lärjungarna. Det har gungat ganska rejält i dag på rassesajterna.

Kasselstrand säger att han tror det måste handla om en felcitering. Och oj, vad jag tror på honom . Han vill förstås själv klättra och spelar nu förvånat stödjande för att sälja in sig hos de SDare som tycker Åkesson säljer ut partiet. Men lugn, lugn, Åkesson har gjort sin pudel för länge sedan:

twitter.com/jimmieakesson/status/402058229146...

Jepp, SD - ett enfrågeparti, det fick vi bekräftat ytterligare en gång här med pudeln. De mest rättrogna lärjungarna är övertygade om att han inte sagt något överhuvudtaget om saken utan att det hela är ett utspel från "fulmedia". Altid lika roande med konspirationsteoriscenerna i den här glittrande showen.

Om fler hard core rasister försvinner till SvP, varför skulle ersättare strömma till SD i deras plats? Vem vill gå över till ett parti vars hjärtefråga är invandring när de sagt att de kan om än tillfälligt "tala tyst" om invandringen eller håller på att velar om vad de har sagt?

Du raljerar kring saker om mig du inte känner till något om. Tråkigt.

I det du kallar pudel från Åkesson sägs ju precis samma sak som i den ursprungliga Svd-artikeln, "Sedan är det klart att jag inte kommer att släppa invandringspolitiken, den är viktigast för våra väljare.". Och som jag redan påpekat till din stora munterhet, "tala tyst om" refererar till rubriksättninigen, inte textinnehållet.

Av det du säger förstår jag att oavsett hur opinionssiffrorna för SD ser ut framöver så ingår i a f inte några "hard core rasister" i siffrorna. Jag antar att begreppet rasist blivit så urvattnat att det inte längre betyder något, utan nu är det "hard core rasist" som gäller. Upplys oss, vari består skillnaden?

Som sagt, min gissning är 13-15% 2014. 
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-18 21:17:51 följande:
    Om du hade varit mer informerad tidigt hade du inte behövt dagen att läsa in dig. Så är det.

Nej, det är verkligen inte samma sak. Att släppa frågan tillfälligt och att inte släppa den ALLS är två helt skilda saker. Åkessons ickepudel, om du känner dig mer nöjd med den beskrivningen,  "Nej, vi släpper inga krav om invandringen" - punkt, känns säkert oerhört mycket mer försäkrande jämfört med vi bara väntar på tillfällig obestämd tid att framföra några krav - typ 

Det finns fortfarande gott om manövreringsutrymme i Åkessons luddiga formuleringar att vända det hela till i stort sett vad som helst.

Att om än bara tillfälligt inte *kalla det för vad du vill* så vi inte hamnar i ytterligare en diskussion om "tveksam rubriksättning" har nog inte tillräckligt mycket entydigt fokus på invandrarfrågan för klientelet på exempelvis avpixlat, fria tider och exponerat. Det är inte MIN reaktion på Åkessons utspel som är det intressanta här utan SDarnas egna reaktioner. Åkesson sket nog i det blå skåpet här.

Du är rolig du. Så det finns inga hard core rasister som röstar på SD. Nänä. Och du vill att jag ska förklara skillnaden. Hard core är ett uttryck som finns definierat och så lägger du ihop det med rasist. Voila. GIYF. 

Gissa på du, det förändrar ingenting.    
    Som sagt, du raljerar kring saker om mig du inte känner till. Tråkigt.

Inga tveksamheter i rubriksättningen, och sedan klamrar du dig fast  vid beskrivningar i rubrik och ingress när du ska reda ut det. Skilj på journalistens formuleringar och vad intervjupersonen säger, det är ju grundläggande. Stor humor.

Du har redan tidigare slagit fast att invandrarhatare och "hard core rasister" flyttat vidare högerut i o m intervjun, så jag antar att dom är borta från opinionssiffrorna framöver.

Främlingsfientliga, invandrarhatare, rasister och nu "hard core rasister". Men jag antar att definitionerna blir oviktiga när begreppen har missbrukats och urlakats så dom tappar all innebörd. Bedrövligt. 
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-19 23:16:37 följande:
    Nu var det ju du som berättade att du ägnade dagen åt att läsa in dig (istället för att redan vara inläst) så jag känner inte till mer än du berättar.

Ja, jättestor humor när SDarna på nätrassesajterna fick tuppjuck efter ha hört om Åkessons planer.

Ja, några flyttar medan andra stannar kvar och någon brist på rassar i partiet lär det inte bli på länge. En förundersökning mot Toralf Alfsson ska förresten inledas. Hets mot folkgrupp är rubriceringen Riksdagsledamoten har anmälts för ett inlägg på sin blogg:  

"För varje somalier som får uppehållstillstånd i Sverige så ökar penningströmmen från Sverige till terroristorganisationen Al-Shabaab och mängden av drogen Kat som förs in i Sverige ökar med kvadratkilometern"

Jepp, du ser, visst finns det grader av antipati mot invandrare som du beskriver så väl. Fast jag känner inte till en enda rasist som kallar sig själv rasist. Märkligt det där, men någonstans måste det ju finnas en rasist med lite självkännedom.        
    Som följd av intervjun kommer alltså invandrarhatare och hardcore-rasister försvinna, bli kvar eller tillkomma. Lite 1-X-2 på den analysen, men jag tror du har rätt!

Thoralf ja. Vad som är värt att nämna i sammanhanget är att ärendet redan lagts ned en gång, men det kanske inte framgick av rubrikerna. Jag har inga innehållsmässiga invändningar mot blogginlägget, även om kvadratkilometern känns lite malplacerat i ditt citat. När jag hört det diskuteras har det handlat om det tillspetsade kvadraten för att visa en utvecklingsriktning. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5707871

Nu ska jag se på senaste avsnittet av Veckans brott och se om GW spinner vidare på sina misstankar om överfallet på S-politikern i Norrland. Intressant det där, han brukar ju ha rätt. Men kanske för magstarkt för (S)(V)T. Vi vet ju hur det brukar se ut i media när SD-are spexar loss på motsvarande sätt, så det kommer väl.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/persson-en-av-sex-politiker-utsatts-for-hot/

Ett annat fall det blev tyst om är ju överfallen på den samiske islam-konvertiten i Farsta tidigare i somras. Inte bara en gång utan två. På grund av att hon bar slöja. Måste ju varit ultra uber hardcore-rasister allra minst. Det senaste jag hörde var att allt DNA som kunde säkras kom från henne själv. Säkert någon som är mer uppdaterad.

En som snabbt nappade på det efterföljande Hijab-uppropet var ju Veronica Palm (S) som skyndade till för att dra sitt strå till stacken med foton iklädd symbolen för kvinnoförtryck och inskränkning av kvinnors frihet.

Grattis Veronica.

• Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-11-22 22:51:15 följande:
    Gud vilket tråkigt inlägg. Har du inget nytt att komma med? Bara det gamla vanliga tugget som leder till slutsatsen att invandrare är onda och försvaret av SDare som delar den synen.

Så du har "inga innehållsmässiga invändningar mot blogginlägget". Hur svårt kan det vara att fatta att man inte kan kriminalisera en hel befolkning utan att det handlar om rasism? Det går bortom mitt förstånd hur någon vill rösta på ett parti som håller sig med politiker som uttalar sig så uppenbart rasistiskt gång på gång.
    Ja sanningen är tyvärr inte alltid vare sig rolig eller vacker.

Rasism? Dumheter. Somalier står för en stor del av khatkonsumtionen i sverige. Khatsmugglingen genererar pengar till terroristnätverk. En större invandring från Somalia förstärker den här problematiken.

Att se sambandet är inte rasistiskt. Att påtala sambandet är inte rasistiskt. Khatmissbruk orsakar stora sociala problem både för missbrukaren, omgivningen och samhället.  Att blunda för problematiken är att svika de kvinnor och barn som lever i familjer där mannen missbrukar khat.

Thoralf reder ut det väl i sin uppföljande post. Med hänvisning till myndigheter och regimunderstödd media. Polisen, Tullverket, Migrationsverket, DN, Sydsvenskan, Somaliska intresseorganisationer m fl.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2013/11/18/10352590-ljuger-tullverket-och-dagens-nyheter/

• Politisk härdsmälta
    ZeldinaMina skrev 2013-12-02 14:56:09 följande:
    För att Sd är mindre begåvade människor Och anmäl mitt inlägg jätte gärna IGEN! Gå o lägg dig lilla pojke
    Intressant människosyn - hata någon på grund av svag begåvning. Du vill inte utveckla hur du kom fram till sambandet?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?