Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-11-08 19:26:39 följande:
    Visst, för dig verkar det ju vara så.

Inte desto mindre är det fullt möjligt att förena integration med mångkultur- om man nu har behov av att använda begreppet mångkultur.

Och vad gäller integration så finns det faktiskt en anledning till att alla partier utom SD använder begreppet integration i stället för assimilation. 

Fundera gärna på skillnaden,det skulle kunna ge dig ett kunskapslyftSkrattande
    Var går gränsen för dig då, när det gäller hur mycket de invandrade folken ska få behålla från sin egen kultur?

Ska de få stå utanför svensk lag, och t.ex. bestraffa sina otrogna hustrur och tonårsdöttrar som haft sex före äktenskapet, med döden? Ska de få omskära sina flickebarn? Omskära sina gossebarn? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 11 års ålder? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 15 års ålder? Gifta bort sina döttrar, mot deras vilja, vid 18 års ålder? Tvinga sina hustrur att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina omyndiga döttrar att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina myndiga döttrar att bära slöja/burka/niqab? Tvinga sina systrar...

Ja, listan kan göras lång!
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:15:23 följande:
    Jag  gissar att du inte har förstått att det finns dokument som anger ramarna för vad som är accepterat i Sverige för alla som vistas här - nämligen lagstiftningen. Du kan betrakta Sveriges lagar som yttre ramar kring den svenska kulturen.

Ser du till lagstiftningen så är det inte tillåtet att tvinga någon att gifta bort barn mot deras vilja - men det är heller inte tillåtet att tvinga någon att inte bära slöja.
    Nu har du trasslat in dig rejält.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:22:32 följande:
    Jo, jag vet vad hon sa. Men för mig var det ett exempel på en von oben-attityd och för mig är det en gåta att man har så lite känsla för den svenska kulturen att man inte förstår vad hennes uttalande bottnade i.

Fundamentalt för SD, tror jag. Där Ekeroth talar om det unika svenska självföraktet, ser jag i stället exempel på svensk kultur på gott och ont; känslan av att vilja det "rätta" blandad med åtskilliga doser självgodhet.
    Vad bottnade det i då, enligt dig..? Det var ju ett typiskt exempel på det politiskt korrekta svenska självföraktet, som inte finns någon annanstans på jorden. Jo möjligen i Tyskland och Österrike decennierna efter andra världskriget, men vi här i Sverige har ju ingen anledning att dela deras skuld och skämmas därför...
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:15:23 följande:
    Jag  gissar att du inte har förstått att det finns dokument som anger ramarna för vad som är accepterat i Sverige för alla som vistas här - nämligen lagstiftningen. Du kan betrakta Sveriges lagar som yttre ramar kring den svenska kulturen.

Ser du till lagstiftningen så är det inte tillåtet att tvinga någon att gifta bort barn mot deras vilja - men det är heller inte tillåtet att tvinga någon att inte bära slöja.
    För övrigt har t.ex. Frankrike infört slöjförbud, och till och med Turkiet - som ju är ett muslimskt land - har infört det för kvinnor som arbetar i offentlig förvaltning. Turkiet har gjort det för att markera att Turkiet är en sekulär stat numera - och då ska statstjänstemännen inte uppträda offentligt i en gammal, starkt traditionstyngd religiös symbol. Mycket vettigt enligt mig! Men här i Sverige, som inte ens är ett muslimskt land, ska kvinnorna ranta runt i slöja både på jobbet och annanstans... Spöke

Jag har egentligen varit emot lagar om hur folk får klä sig (förutom att vissa kroppsdelar måste vara dolda av sedlighetsskäl) eller vilka symboler de får ha på sina kläder, för jag tycker att det är ett ingrepp i den personliga integriteten. Men när det gäller just muslimska kvinnor och slöjor, så tror jag att ett slöjförbud kan vara ett väldigt stort steg emot integration i ett slag. Att det skulle få mycket positiva effekter snabbt.

Jag vet ju själv, hur olika jag känner inför invandrarkvinnor i slöja och invandrarkvinnor i vanliga kläder. Även om jag vet att de kommer från samma land alltså, och de har samma hudfärg o.s.v.. De förstnämnda känns väldigt väsensskilda, medan de sistnämnda känns som några som jag skulle kunna bli väninna med. Och jag är säkerligen långt ifrån ensam om att känna så. Jag känner för övrigt likadant inför nunnor, och inför personer av båda könen som har väldigt mycket svart läder, tatueringar, piercingar, konstiga hårfärger och frisyrer o.s.v.. Vi reagerar omedvetet på sådant och känner ett avstånd, och i värsta fall en rädsla.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 12:44:01 följande:
    Det var som tusan - menar du att sekten har skapat en egen lagbok. Du får gärna utveckla dina tankar.

Jag återkommer senare, nu måste jag ägna mig åt den svenska kulturyttringen Fars dag.
    Läs vad du skrev i sista stycket.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 13:43:26 följande:
    Berätta då :) Jag säger att det förmodligen stör skiten ur er Sd:are att Zlatan har en mörkare hudfärg och är hyllad i Sverige som den brillianta fotbollsspelare han är. Sd anser att han inte är svensk och kan inte motivera varför utan kommer med floskler att han inte beter sig svenskt osv. Kan du inte bara erkänna att det handlar om hudfärgen och inget annat?

Samma sak med Björn Söder i debatten med Adnan Dibrani där Söder blir ytterst kränkt över att bli ifrågasatt av någon som Sd kallar invandrare.

Eller Kent Ekeroth under järnrörskvällen som betonar att det är hans land och Özz Nuyen inte är en del av det.

Exemplen är många, Sd ÄR rasister. Eller hur vill du förklara sd-politikernas rasism?
    Alltså, svenskhet är en glidande skala. De flesta av ingredienserna i det som kan kallas "svenskhet" är inte viktiga i vardagslivet, utan har bara relevans vid väldigt speciella tillfällen. T.ex. när det gäller att representera Sverige i stora idrottstävlingar eller Mr/Miss Universumtävlingarna, eller när det gäller att bli Sveriges Lucia eller att spela roller - i film, teater, opera - i våra stora nationalepos. DÄR kan det spela roll. En svart lucia blir fel, en asiatisk Gusten i Hemsöborna blir också fel, en mulattflicka som Miss Sweden blir - JÄTTEFEL. En muslimsk drottning/prinsgemål eller statsminister är en omöjlighet.

Men i övrigt kan du gå i skolan, arbeta, ha rösträtt, köpa hus, fungera som vem som helst - även om du är mörkhyad eller asiat. OM du har anpassat dig kulturellt till Sverige. Och detta senare avgör du ju själv.

Det är ju ändå ytterst få av de infödda svenskarna med typiskt svensk utseende, som någonsin får bli Lucia i TV för det, eller spela Fröken Julie på Dramaten, eller gifta in sig i Kungafamiljen eller representera Sverige i OS. Så någon diskriminering kan det verkligen inte vara fråga om.
  • Centurione
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 15:09:36 följande:
    Märkligt. Den bild jag har är att de som flytt brukar vara de som våldför sig.
    Ja, jag skulle vilja se ETT ENDA rättsfall, där två eller flera svenska män våldfört sig på en muslimsk kvinna...
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 18:52:18 följande:
    Mm ni brukar vända det så. Allt för att slippa svara. Kanske är dags att visa att sd's inställning inte har med hudfärg att göra? Min övertygelse är att hudfärg och utseende är de kriterier sd går efter och tex Zlatan passar inte in i den heterogena mallen som partiet vill ha.
    Men du läser ju inte vad vi skriver. Jag har skrivit åtskilliga gånger i den här debatten, att svenskhet består av många saker, men att vissa - som utseendet - endast har betydelse i väldigt speciella funktioner. För det mesta spelar det ingen roll, utan man ÄR svensk om man har svenskt medborgarskap plus har tagit till sig våra lagar och våra värderingar, och hyfsat mycket av vår kultur.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 18:52:18 följande:
    Mm ni brukar vända det så. Allt för att slippa svara. Kanske är dags att visa att sd's inställning inte har med hudfärg att göra? Min övertygelse är att hudfärg och utseende är de kriterier sd går efter och tex Zlatan passar inte in i den heterogena mallen som partiet vill ha.
    ...och så är det ju i andra länder också. En vit man lär inte bli vald till kung av någon masaistam t.ex.. Och varken svarta eller vita unga kvinnor, som uppehöll sig i Kina när de höll OS, blev uttagna till att vara OS-värdinnor...
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 18:58:14 följande:
    Så det måste vara svenska män som ger sig på en muslimsk kvinna samt det måste vara rättsfall? Din dyrkade partiledare grundar hela sin politiska övertygelse på en upplevelse från barndomen, räcker det då inte med att muslimer har berättat om alla de kränkningar de utsätts för? Eller tiggare som blir misshandlade? Eller romer som diskrimineras?

Homosexuella (som Sd vill ha särlagstiftning för) har ännu inte hamnat i den sitsen men Pride-festivaler måste hårdbevakas av polisen för att intoleranta inte ska attackera människor som deltar.
    Fast det muslimer utsätter svenskar för inom Sveriges gränser, är både mycket mer vanligt förekommande och mycket grövre, än det svenskar utsatt muslimer för. 

När det gäller de här tiggarna romerna så handlar det ju inte om att de är romer, utan om att de tigger, stör, skräpar ner, bajsar på allmän plats och förstör. Vi skulle vara lika arga även på infödda rumänier,  ungrare, greker, italienare, polacker eller något annat som kom hit i det syftet. Det finns många fattiga i Öst, på Balkan och i Sydeuropa nu, men det är enbart romer som tar till tiggarstaven...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?