Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

fanilen skrev 2015-09-28 01:03:34 följande:
    Jag är inte svensk men jag bor i Sverige och förut jag trodde att det var en demokratisk land men nu jag vet att den är inte... Jag gillar inte SD men jag förstår inte varför folk kan inte säga att dom gillar SD annars dom kan vara sparkade från jobbet. Konstigt för en demokrati.
    Självklart så är det inte så att folk sägs upp från sina arbeten för att de uttrycker SD-sympatier.

SD är en märklig företeelse. Trots att partiet fick hela 13 procent vid senaste valet kännetecknas det i många avseenden av att anhängarna beter sig som om de tillhörde  en sekt.

Om du kollar lite på nätet kan säkert notera att det gnälls och jämras i en omfattning man inte trodde var möjlig. Just det här med att sverigedemokrater får sparken är en särskilt omhuldad myt - sannolikt för att det gör att en del arbetsskygga element inom SD kan framstå som förföljda  i stället för vad de i själva verket är.

Fast som Sverigevän så har jag nog ännu svårare för att SD-aktivisterna ständigt rackar ner på vårt fina land.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2015-09-28 10:50:50 följande:
    Jomshof förlorade väl sitt jobb som lärare pga av sina SD-sympatier vill jag minnas. 

Men det är väl som det brukar heta när facken utesluter SD-sympatisörer att det inte är deras SD-sympatier som orsakar utesluningen utan något annat.
    Hm, Jomshof hade ett vikariat vid en privatskola. Vikariatet förlängdes inte. Det är tyvärr alltför vanligt med vikariat och visstidsanställningar på arbetsmarknaden men inte kan det betraktas som att man fått sparken om anställningarna inte förlängs.

Du har iallafall ett gott minne, det måste väl vara mer än 10 år sen Jomshof vickade som lärare, men iofs dyker ju exemplet upp lite då och då på nätet när någon sverigedemokrat upptäckt artiklarna och tror att det är dagsfärska nyheter.

Det blir lite lätt komiskt mot bakgrund av att man kan tycka att de borde känna igen namnet på en av partiets ledande herrar.

Om facken säger upp anställda som är sverigedemokrater anser jag det fullt naturligt. I nästan alla jobbannonser från dem jag sett står det att man ska dela arbetarrörelsens värderingar.

Det är säkert detsamma för personer som är anställda av SD, ja att man ska dela SD:s åsikter.

Själv skulle jag inte känna mig diskriminerad om jag sökte jobb hos SD och blev åsidosatt på grund av att jag anser att SD är ett rasistiskt partiSkrattande
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-10-06 19:06:38 följande:

Kopierad text från Facebook:
    www.facebook.com/asiktskorridoren/videos/426283104243461/

Professor Hans Rosling erkänner: Jimmie Åkesson har haft fullständigt rätt de senaste åren.

Professor Hans Rosling är troligtvis den mest populära mannen i Sverige just nu. Han har mottagit enorma hyllningar från åsiktseliten och alla anser att det är på tiden att en sådan klok man får föra talan om flyktingsituationen. Det finns bara ett problem: Rosling säger just det som Sverigedemokraterna sagt under flera års tid. Och det erkänner han även själv.

Detta är ett klipp ur hans föreläsning på Publicistklubben som sändes på SVT, där han talar om hur svårt det var att ställa sig på scenen i Globen under galan "Hela Sverige Skramlar" och tala om att Jimmie Åkesson har haft fullständigt rätt i det han sagt de senaste åren. Han fortsätter även med hur fel det varit att ge Sverigedemokraterna monopol på en sanning.

Med andra ord erkänner alltså åsiktseliten med sina hyllningar gentemot Hans
    Rosling att de håller med Sverigedemokraternas politik i denna fråga. Lite känsligt läge kanske?

Nu kommer en av två saker att hända: Antingen kommer dessa människor låtsas som att det regnar och ignorera detta, eller så kommer Hans Rosling inte längre vara värd ett skvatt i deras ögon.

Här kan ni se hela föreläsningen:
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/debatt-med-hans-rosling

Detta klipp finns även tillgängligt på YouTube:

">

Klippet tillhör SVT.

Ingendera skulle jag tro.

Jag har iallafall högre tankar om dem som anser att SD är ett rasistiskt parti.

Rosling trasslade till det lite för sig. En av hans främsta teser är annars att man inte ska skära i biståndsbudgeten, och vilket parti är det som gör detta i budgetmotioner om inte SD.

Visa mig ett citat där Rosling säger att SD har rätt i fråga om asylpolitiken så lovar jag att kalla Rosling SD-kramare.

Att han anser att UNHCR måste få mer pengar var väl knappast något okänt faktum.

Vad jag blev lite överraskad över var att han så kategoriskt förespråkade samordnade internationella insatser mot IS där även Sverige borde delta med marktrupper.

Men varför inte?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-10-09 08:13:11 följande:
    Nej, det behöver man inte vara för att se det negativa i detta. Artikelförfattaren är nog inte heller sverigedemokrat.
    Det skulle jag tro. Blogginlägget innehåller hela SD-rekvisitan, bland annat att Sverige riskerar att bli en kommunistisk diktatur, att SD inte är rasister utan realister, censuren,  etcetera.

Har du verkligen läst blogginlägget? Det handlar ju framförallt om försöken att hindra SD inför valet 2014 något som knappast är aktuellt i dag. Förhoppnings har en del av idioterna som försökte hindra Åkesson i dag insett att de bara bekräftade bilden av SD som missförstådda och utstötta då.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-10-09 12:32:43 följande:
    Bloggaren uttalar inte ett positivt ord om SD, snarare kan man ana motsatsen.
    Jag undrar var man står politiskt om man förnekar varenda poäng som framförs...vänsterextremism...?
    Ut ditt perspektiv är jag möjligen vänsterextremist men inte ur mitt eget. Jag ser mig som en ideologisk socialliberal som i brist på bättre förmodligen kommer att rösta på S i nästa val.

Just min politiska hemvist, någonstans i mitten, innebär att jag reagerar på påståenden som att SD är realister inte rasister eller att Sverige riskerar att bli en kommunistisk diktatur eller det obligatoriska gnället om censur.

Som den realist jag är anser jag att risken att Sverige ska bli en kommunistisk diktatur är noll.
  • FDFMGA
    Smecker skrev 2015-10-10 21:27:31 följande:
    Liberal? Fan tro't med de åsikterna..
    Varför inte - att vara folkpartist är att vara kluven. Han har förmodligen inte mycket till övers för socialliberalerna i partiet - men kan identifiera sig med Björklunds vilja till satsning på försvaret.

Enligt legenden var Björklund nära att orsaka mer eller mindre permanent kaos i Stockholm när han som officer ledde en militärövning där. Kort därefter lämnade han försvaret och satsade på skolpolitiken i Stockholm.
  • FDFMGA
    Smecker skrev 2015-10-10 23:23:22 följande:
    Tja, det liberala idealet skulle aldrig vilja hindra människor från att fly från övergrepp och förtryck. Klassisk liberalism är emot statliga begränsningar och för fri invandring. Går inte ihop med detta SD-svansande beteende som personen i fråga uppvisar.

Nu har vi ju bara Grön rutas ord på att Tom är folkpartist.

I och med att han avfärdade mig som vänsterextremist när jag invände mot beskrivningen att Sverige riskerar att bli en kommunistisk diktatur så kanske man ska vara lite försiktig med att klassa Tom som folkpartist.

Men det går ju förstås att fråga honom, men risken är väl att det bara blir en upprepning av Mark Twains inledning av boken om Tom Sawyer: Tom! Inget svar.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-10-11 14:01:01 följande:
    Din reaktion är uppenbarligen styrd av din ideologi i ditt val av punkter att ta upp.
    Jag skulle vilja ha en reaktion även på andra punkter bloggaren tar upp, som hur agerande riktat mot en särskilt parti riskerar hota vår demokrati exempelvis.
    Du kan hitta min reaktion i den här tråden, kortfattat ansåg jag att de här personernas agerande dels gynnade SD och dels bottnade i en grumlig uppfattning om demokrati.

Men jag förstår inte hur polisen skulle ha kunnat agera på annat sätt än de gjorde.

I övrigt så kan jag inte ta en person på allvar som befarar att Sverige riskerar att bli en kommunistisk diktatur och vid sidan av detta anser bloggaren att SD är realister inte rasister.

Jag anser inte att man måste vara vänsterextremist för att man tycker att SD inte alls är realister eller för att man tar farhågor om att Sverige riskerar att bli en kommunistisk diktatur som uttryck från en politisk tomte.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-10-11 14:39:12 följande:
    Jag kan inte se någon grumlig uppfattning om demokrati i blogginlägget, du får peka ut det för mig.

Vilket polisagerande är det du syftar på, bloggen nämner agerande från brevbärare?!

Det är förstås lite långsökt och överdrivet, men motståndet mot SD är starkast på vänsterkanten och att motverka demokrati och begränsa människors val har ju koppling till hur det fungerar/har fungerat i kommunistiska diktaturer.
    Om utvecklingen fortsätter linjärt i samma riktning så lär vi hamna där, förr eller senare.

Vad det gäller SD som realister så hänvisas främst till inställningen till EU.

Nej, det kan jag till viss del hålla med om, men för att inte se hur de exempel som tas upp kan utgöra ett hot mot demokratin krävs nog en ganska extrem och verklighetsfrämmande inställning.

Men du kan väl läsa igenom inläggen du besvarar, åtminstone.

Du frågade efter min reaktion på det bloggaren tog upp om de som försökte hindra Åkesson att tala vid torgmöten inför valet förra året.

Jag svarade på det och förklarade att jag gett uttryck för min uppfattning tidigare här i tråden. Grumligt avsåg alltså de som försökte hindra Åkesson.
  • FDFMGA
    En grön ruta skrev 2015-10-12 00:10:56 följande:
    Fan, det där är ju t o m en märkligare åsikt än dem Digestive brukar slänga med.

Jag begriper inte dessa "inte sverigedemokrat, men..."-personer.
    Bristande demokratisk förankring, skulle jag tro.

Det är klart att det är ett dilemma att representanten för ett politiskt parti buas ut när han ska försöka förmedla partiets budskap på offentliga platser.

Själv tycker jag att det var ett jävla sätt och dessutom stärkte det bara SD:s tes om att partiet mobbas.

Men vad Tom A och andra inte kan förstå är att det vore ett ännu större demokratiskt dilemma om man hindrade folk från att ge uttryck för sina åsikter. Åkessons möten var polisbevakade och de som polisen ansåg störde den allmänna ordningen plockades därifrån. Alltså precis som det ska vara i ett demokratiskt land.

Nu kan det vara så att Tom A och andra mer har brustit i konsekvenstänkande än att de förordar en politisk polis som ingriper mot folk som brister i respekt för våra politiker.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?