Ermenegildo skrev 2014-01-02 15:27:23 följande:
Nej, jag tycker både den engelska och den svenska versionen är utmärkta.
Aha...men den svenska, vilket är den jag har läst, är ju hopplöst färgad av ett ensidigt perspektiv. Vad är det för 'utmärkt' med den?
Så om man är antirasist eller för den delen antinationalist, så är det för att man är en kuvad person som okritiskt tar åt sig etablissemangets tankar? Medan motsatsvis då, Sverigedemokraternas sympatisörer är modiga fritänkare? Yeah, right.
Nej, nu är du demagog igen. Kan du inte
försöka att förstå vad jag skriver åtminstone? Jag menar förvisso att de flesta anti-Sd-debattörer på nätet okritiskt för etablissemangets talan. Å andra sidan är jag lika övertygad om att de flesta pro-Sd-debattörerna på nätet, lika okritiskt för Sd:s talan (fast det var ju inte det vi diskuterade). Skillnaden är att anti-Sd-debattörena står på etablissemangets sida, medan Sd-förespråkarna, vänder sig
emot makten, och därför väljer jag denna linje när jag debatterar detta, eftersom den problematiserar verkligheten/sanningen.
Att vara antinationalist kan för övrigt inte anses särskilt opportunt, ens i Sverige.
Jo, det är politiskt korrekt att vara antinationalist i Sverige; alla nationalister sägs ju vara rasister!
Tänk dig den synen i Katalonien t.ex., där det nationalistiska perspektivet för de allra flesta är självklart. FC Barcelona är f.ö. en uttalat nationalistisk klubb, liksom Athlétic de Bilbao. Tänk dig om AIK eller Gefle skulle kalla sig för
nationalistiska klubbar!
För övrigt förstår jag inte hur du, som tydligen då är någon slags vänster med tanke på din klassretorik, kan hamna på någon annans sida än flyktingarna. Hur man än ser det är ju flyktingar de svagaste i samhället.
Det är inte svårt att förena nationalism med ett klassperspektiv och att stå upp för de svagaste. Det gjorde SAP under Branting, P-A Hansson, Erlander och Palme. För dessa var den suveräna nationen en förutsättning för klassutjämning och humanistisk politik. Sverige kunde t.ex. ta emot flyktingar från Chile för att vi hade en stark ekonomi, en stark självständig % demokratisk stat, att vi under den tiden (1973-74) inte satt i knät på USA.
Vad sossarna numera har gjort, är att de har bekänt sig till ny-högerns agenda (sedan Tony Blairs tid). Denna vill avskaffa nationalstaten - för att stärka storfinansens intressen -, och i samma utsträckning minska medborgarnas intressen, fackföreningarnas inflytande, offentligt ägande, o.s.v.
Min tolkning är att denna agenda bl.a. består av hög invandring - med alla dess konsekvenser -som ett verktyg för att splittra nationen på olika sätt. Att skapa motsättningar mellan svenskar/invandrare, fackanslutna/icke-fackanslutna, män/kvinnor, unga/gamla, är en del av denna agenda.
På sikt, om detta fortsätter, kommer välfärdsstaten såsom vi känner den, helt att avskaffas