Enter Sandman skrev 2014-03-12 18:23:33 följande:
Med risk för att låta grinig nu, så nej, det känns inte acceptabelt.
Missförstå mig rätt, det är helt ok att man har olika preferenser och intressen i vad man vill läsa, självklart är det så.
Men när det finns en avsevärd risk att andra människor ska fara illa pga en del människors lystnad efter sensationer, då är det inte ok längre.
Sen förstår jag förövrigt inte varför just brottslingar ska hängas ut, även om vi antar att dom är dömda.
Det kommer ju onekligen att slå mot tredje person och jag förstår inte syftet.
Varför ska brottslingars rätt till skydd och anonymitet tas ifrån dom, är det ett slags straff som media och omvärld ska utdöma?
Det är helt oacceptabelt i min värld av en mängd anledningar, inte minst rättssäkerhet.
Straff ska utdömas av domstol, inte media och definitivt inte allmänheten.
Jag förstår din poäng och håller med i det mesta du skriver. Givetvis finns det lagar som styr detta som tex pul. Samtidigt är det helt ointressant vilken syn du har på nyhetsvärde, så länge medierna håller sig inom lagens ramar skall de så klart få rapportera vad de vill. Olika medier finner sin krets, du behöver inte ta del av sådant som du är i
ointresserad av precis som andra kan göra det. Tydligen är en hel del intresserade av kändisskvaller obegripligt nog, men inte skulle jag vilja hindra någon annan att ta del av det. även om nyhetsvärdet för mig känns minimalt.
Enter Sandman skrev 2014-03-12 18:23:33 följande:
Börjar vi gå den vägen då är vi illa ute, hur länge dröjer det innan nån anser att det är du som ska straffas med uthängning?
Historiskt sett är det nog än värre med censur än med för fri press, så din väg känns än snårigare.