nihka skrev 2013-12-21 02:34:19 följande:
Då kanske du skulle ta och besvara frågan istället som tycker du är en sådan hejare på att diskutera till skillnad från övriga 90% av befolkningen som inte sympatiserar med SD.
Vilken hållning tycker du att folk ska förhålla sig när de bedömmer SD och deras politik i exempelvis den här frågan - SDs officiella eller SD-sympatisörens? De tycks ju inte gå att förena - inte officiellt i alla fall.
Hmm… ditt inlägg är ju lika klart som mjölk….
Om en person är medlem i SD, har denna person naturligtvis rätt att framföra sina åsikter/förslag internt även om dessa skulle avvika från SD:s officiella hållning - samt försöka få majoritet på landsdagarna för sina förslag. Har personen en officiell ställning inom SD har personen att rätta sig efter den politik som är överenskommen, men man bör inte dagtinga med sitt samvete.
En person som inte är medlem i SD (men ändå röstar på dem) har en självklar rätt att framföra vilka (tokiga) åsikter som helst utan att för den skull SD har det minsta med det att göra. Och ingen skugga skall falla över SD för den sakens skull.
Om vi leker med tanken att jag hade varit medlem i partiet, hade jag t.ex. framfört min åsikt och försökt driva frågan om de ändringar SD vill ha i abortlagstiftningen vilka jag tycker är minst sagt dåliga. Men så är det, en del frågor håller man med om, andra inte. Och jag kan hitta frågor hos de flesta riksdagspartier som jag sympatiserar med men som inte stämmer överens med SD:s politik. Man röstar förhoppningsvis på det partiet vars politik stämmer bäst överens med ens egna åsikter och funderingar.
Så, det är partiets officiella politik man skall bedöma SD efter. Inte vad en del tokstollar kan tänkas säga eller hitta på. Hur skall det annars gå till? Skall jag INTE rösta på SD för att det finns en samling knäppskallar som röstar på dem? Jag skiter väl i dem - förutom att man ibland kan ifrågasätta om en del personer egentligen borde ha rösträtt. (Men det gäller i så fall för anhängare till alla partier).