• JTA

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2013-11-08 18:56:31 följande:
    Här har du lite fakta som du kan lägga till att tycka och tro kring vilka som ställer upp och inte ställer upp och hur de gör det.

www.irinnews.org/report/97395/

Saudiarabien har hittills bidragit med 345 miljoner dollar. De övriga stora beloppen kommer också från arabvärlden.

Sedan tycker jag att fler länder kunde öppna lite, eller lite mer på sina gränser, och det känns helt OK att säga just för att vi själva tar emot flyktingar, annars ska man låta bli att kräva av andra det man inte kan leva upp till själv.
    Så du menar att Sverige borde hjälpa lite mer på plats istället för att spendera pengarna på de få som har resurser att ta sig hit?

• JTA
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-08 12:39:48 följande:
    I alla fall är de olika afrikanska länderna mer lika varandra, än vad t.ex. Sverige och Somalia är. Både vad gäller klimat, religion, klädedräkt, kultur, kvinnosyn och allting.

För övrigt anser jag, att de snorrika arabländerna i Emiraten - Saudiarabien bland annat - borde ställa upp för sina trosbröder och -systrar i nöd. Är det någon som kan förklara, varför de inte gör det, och varför i stället ett litet, kargt och numera fattigt land uppe vid Polcirkeln måste göra det..?

I Emiraten gäller ju dessutom samma regler för kvinnans klädedräkt och frihet (eller brist på sådant) och mycket annat, så det skulle inte behöva bli de kulturkrockar som blir här i Sverige. Jag menar, när muslimska flickor vill ta över de svenska flickornas sätt att leva - vilket ofta slutar i tidigt tvångsgifte och i de värsta fallen i hedersmord. Och när muslimska pojkar inte tycker att svenska flickor har något människovärde, vilket resulterar i allt från öknamn i skolan, till gruppvåldtäkter... 
    Kruxet är att människorna i Afrika och Mellanöstern är mycket mer rasistiska och intoleranta än västerlänningar i allmänhet och svenskar i synnerhet. Särskilt i Gulfländerna. Flyktingarna är explicit inte välkomna där.

www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

En konsekvens av den utbredda rasismen i dessa länder är att invandring från dem gör Sverige till ett mer rasistiskt land. De nyanlända drar ner genomsnittet.

• JTA
    nihka skrev 2013-10-31 19:24:46 följande:
    En orsak är deras patetiska förvanskningar av uppgifter. Se bara på klippet i den här tråden hur Ekeroth "blandar ihop" invandrare och flyktingar och tror att ingen kommer att märka, ungefär som han kanske trodde att ingen skulle märka när han knallade runt med järnrör för att ge sig på "blattelovers":

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m71486819.html
    Hopblandning av invandrare och flyktingar är ju legio i debatten, håller helt med om det, men vanligtvis handlar det om att försöka dölja problemen med flykting- och anhöriginvandring.

Har problemet du tycker dig sett att göra med att Ekeroth poängterade att över hundratusen fått uppehållstillstånd på ett år i Sverige? Och att i denna siffra återfinns både flyktingar och arbetskraftsinvandring? Det var en replik på påståendet att många av dem var återvändande svenskar. Så det är väl en korrekt observation av Ekeroth?

Vad tycker du annars om Ekeroths påpekande att de invandrare som återvänder i hög grad är västerlänningar, samtidigt som t.ex. irakier återvänder i mycket liten omfattning?

• JTA
    nihka skrev 2013-11-09 11:33:53 följande:
    Jag kan förstås inte tycka att 345 miljoner dollar är en piss någonstans även om det som jag sa finns fler sätt att hjälpa på.

Vad bra att du tycker de ska göra som oss istället för att vi ska göra som dem. Alltså, alla hjälper till med bistånd OCH tar emot flyktingar. En dag kanske det är vi som behöver hjälp.
    345 miljoner dollar är definitivt respektingivande. Lite mindre än vad det 2012 kostade att ta hand om de 2600 ensamkommande ungdomarna utan konstaterat skyddsbehov. Lågt räknat iaf.

Undrar hur många som kunde ha blivit hjälpta i lägren runt Syrien för de pengarna. Några hundratusen?

Men vi gjorde det val som vissa här kallar humanistiskt, dvs vi valde att inte hjälpa dem.
  • JTA
    nihka skrev 2013-11-09 12:18:26 följande:
    Eller annorlunda uttryckt är människor från melting-pot länder exempelvis, USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland väldigt toleranta, så melting pot ska man tydligen sträva efter om man är ute efter tolerens. Pakistanier är också i hög grad toleranta så pakistanier vill vi ha hit medan våra grannländer Finland och Danmark är mindre toleranta än oss och mindre toleranta än pakistanier. Så ut med alla finnar och danskar. Norrmännen som är lika toleranta som oss får vara kvar. Indier som är de mest intoleranta tillsammans med bara några få andra små områden ännu längre österut skeppar vi hem på studs.
    Nya Zeeland "melting pot"? Hmm...

Annars talar man numera i samhällsvetenskapen snarare om salladsskål - ingredienserna är blandade men ändå fullt urskiljbara.

Du vill knappast ha ett samhälle som det amerikanska.

Men förutom dessa små invändningar, så var det inte frågan om hur situationen skulle kunna vara, utan om hur situationen faktiskt är. Vi har den invandring vi har, och den har vi att ta ställning till. Denna invandring gör oss rent logiskt till ett mer rasistiskt land, pga invandrarnas rasism. Intressant, eller hur?
    Jag skulle tro att invandring från länder där genomsnittet är mer rasistiska än genomsnittet här torde få  främlingsfientliga svenskar att känna igen sig mer.
    Ja, det är en logisk slutsats. Så stöds den också av empiri - det rapporteras om vänskapliga kontakter mellan arabiska salafiter och svenska nazister. Och den svenska extremvänsterns relation till islamisterna och sammanlagda antisemitism är väl kartlagd.
    Sedan vet jag inte om en undersökning där man frågar vem man vill ha som granne säger så mycket mer än att generellt är länder i konflikt och krig mindre pigga på att omge sig med andra folkslag än länder som inte är i konfilikt eller krig, även om det naturligtvis finns undantag som exempelvis de intoleranta fransmännen.
    Hehe, finns inga problem, utom i västvärlden. Du är verkligen en urbota postkolonialist. Vilka länder är t.ex. Saudiarabien i konflikt med?

Om du behöver ett vittnesmål om invandrares rasism i Sverige kanske den här omtalade artikeln kan hjälpa:
    Född och uppvuxen i Iran fick jag lära mig att turkar, araber, svarta och många andra i princip var underlägsna människor. Än idag kan jag få höra folk med iransk påbrå tala illa om kurder och många andra enbart baserat på det faktum att de har en annan etnicitet.

När jag började
    prata om denna problematik med vänner som hade annat påbrå visade det sig vara likadant hos ett flertal andra invandrargrupper. Serber, turkar, araber och många fler hatade andra nationaliteter, dels utifrån historiska perspektiv men också enbart baserat på rasistiska fördomar, mot till exempel svarta eller romer. En bekant som är eritrean pratar ofta ofattbart kränkande om somalier. Denna rasism är också förvånansvärt öppet uttalad. Precis som med killen i tunnelbanan. Jag har nog aldrig hört så många grova påhopp på andra grupper som när jag pratar med folk med invandrarbakgrund.
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/rasismen-vi-sallan-pratar-om_8503088.svd
  • JTA
    Lumsen skrev 2013-11-09 12:46:35 följande:
    Men alla flyktingar borde ju få asyl, direkt från ambassaderna. Då kunde dom flygas direkt till Sverige, ock slippa dom farliga transportvägarna hit. Bostäder ock försörjningsstöd kunde ju också redan vara klara till dom.
    Skulle väl vara bra för dom att slippa campingstugor, ock sådana bristfälliga boenden.

Sverige är ett väldigt rikt land, när det gäller massinvandringen ock biståndet
    Kan inte stava till "och" men till "försörjningsstöd" och "massinvandring".

Du är ett troll.
  • JTA
    nihka skrev 2013-11-09 13:12:04 följande:
    När man börjar i den ände Ekeroth gör är det sedan totalt kört på förtroendefronten för min del - I SYNNERHET när man har varit ute och viftat med järnrör tidigare, och dessa är inte de enda fadäserna! I vilket normalt parti som helst skulle en sådan clown aldrig få något talutrymme överhuvudtaget alls, men bland SD-are tas han på fullt allvar, vilket tar oss tillbaka till ursprungsfrågan "Varför hatar folk SD".

Statistik för både invandring, anhöriginvandring och siffror på beviljade uppehållstillstånd för asylsökande är fritt tillgängliga bl a på migrationsverkets hemsida. Ekeroth borde inte ha några som helst problem med att hämta relevata uppgifter därifrån, men det har han tydligen.

Bland gruppen invandrare är hemvändande svenskar den ensamt största gruppen men alla de andra grupperna tillsammans är fler i antal än gruppen hemvändande svenskar. Bland de hemvändande svenskarna finns också exempelvis nysvenskar, och bland ickesvenskar finns exempelvis svenskfödda som bytt nationalitet, så statistik kan man bolla med lite hur som haver beroende på vad man vill visa med den.

Varför just irakier återvänder i mycket liten omfattning vet jag inte, men jag skulle tro att många av de irakier vi har här har varit här ganska länge och hunnit etablera sig. Störst är väl viljan att återvända om man inte varit hemifrån så länge och de krig Irak har varit inblandade i har varit långdragna. Det senaste som slutade 2010 varande i ca 8 år och iran-irakkriget varade också i 8 år. Det var bara gulfkriget som var kort. Sedan vet jag att en del länder inte tar tillbaka dig om du en gång "förrått" landet genom att lämna. Den som vill återvända får hoppas på regimbyte.

Jag tycker att debatten sällan handlar om hur det verkligen ser ut utan handlar mer om att SD-are och andra främlingsfientliga och rasister lägger in sina sneda värderingar i diverse statistik och hela kvalitetsdebatten därför utgår.
    Men det Ekeroth konstaterade, bland annat med ett telefonsamtal till Migrationsverket, var att hemvändande svenska medborgare inte inkluderades i den där siffran på drygt 100 000 personer som fått uppehållstillstånd. Det var väl allt. Hur resulterade det i en förtroendekris?

Och järnrören förändrar ju inte statistiken det minsta. Fakta talar för sig.

Irakierna var bara ett exempel. Statistiken visar att utomeuropeiska invandrare och invandrare från länder med lågt HDI återvandrar i väldigt mycket mindre utsträckning än andra personer. Återvandring sker allstå knappt alls för den grupp av invandrare som orsakar de sociala problemen, dvs flyktingar + anhöriga från efterblivna länder. Ullenhag har inte koll på siffrorna eller försöker medvetet blanda bort korten.

Om du nu skulle vilja ta till dig den här statistiken kan jag leta upp den åt dig. Annars är det förstås inte värt besväret.

• JTA
    nihka skrev 2013-11-09 14:17:47 följande:
    Någon lista. Jamen dåså. Då var det avgjort.

Och var bor de utlandsfödda politikerna och de som är andra generationens invandrare? Tillsammans med de på "någon lista" i de "rasrena" områderna eller i ett "mångkulturellt område"?
    Och om vi skulle presentera en sådan lista för dig, skulle du då ta intryck av den?

Låt mig gissa...

Om man formligen dränkts i fakta och statistik men ändå återkommer med ett "jag delar inte dina åsikter", argumenterar man då utifrån verkligheten eller utifrån en känslomässig utopi?

Ändå fortsätter jag att försöka jag. My bad.
  • JTA
    effemgea skrev 2013-11-09 14:24:10 följande:
    Inte hatar folk sverigedemokrater. Jag skulle tro att de flesta bara skruvar lite besvärat på sig när  de möter argument som jämför skillnader mellan mänskliga kulturer med hur det är att försöka blanda olja och vatten.

Det är liksom pinsamt att det finns så mycket ackumulerad stupiditet hos oss svenskar att dess värde uppskattas till cirka 10 procent av opinionsinstituten.

Men som svar på TS fråga. Självklart vill sverigedemokraten känna sig hatad och fruktad och inget kan få hen att inse att den allmänna bilden snarare präglas av medlidande och ett milt förakt.

Det är ingen tillfällighet att det inte ens finns en enda sverigedemokrat på ett så stort forum som FL som klarar av att föra ett sammanhängande resonemang.
    Så illa är det knappast. Större delen missnöjesröstar sannolikt pga uppgivenhet eller ilska över en havererad invandringspolitik och oförmågan hos politikerna att ens diskutera saken. Dumhet och förljugenhet regerar, bokstavligen. Inte för att jag tror att många tror på SD som regeringsalternativ - sammantaget ett reaktionärt parti - men man knyter näven i fickan och markerar med röstsedeln. Vad det kan leda till om SD får t.ex. 15 % 2014 är lite intressant. Kaos?

• JTA
    nihka skrev 2013-11-09 16:30:11 följande:
    Nej inte att de inte inkluderades i den statistiken utan att inte en enda av dem var hemvändande svensk. Skillnad det! Givetvis fanns det inga hemvändande svenskar där, eftersom han frågade efter den grupp människor som fått uppehållstillstånd. Svenskar behöver inte uppehållstillstånd. Eftersom vi redan bor här behöver vi inte söka asyl och vi beviljas därför inga uppehållstillstånd - en så urbota korkad fråga av Ekeroth.

Så du menar att flyktingar som kommer från länder där man inte har det så bra i högre utsträckning väljer att stanna i Sverige. Mind blowing. Konstiga människor.

Däremot så återvänder många INVANDRARE till sina ursprungsländer. Det är ju vi svenskar som tar oss en tur eller fler ett bra exempel på. Eftersom det var invandrare som var på tapeten så svarade Ullenhag rätt, men han kunde förstås också ha bjudit den förvirrade SDaren på informationen om hur dessa siffror ser ut när det gäller FLYKTINGAR. 

Snygg rasseretorik: "efterblivna länder".

Jag vet precis var statistiken finns, så jag behöver inte din hjälp med det , men kanske kunde förmedla den till Ekeroth. Bussigt.

Hela inslaget var patetiskt. Jag anser mig inte vara någon politisk analytiker men såg omedelbart vad som var fel med sifferpresentationen, men jag befarar att det bara tas som avslöjanden av typen Uppdrag granskning av de invigda. Vilken käftsmäll för dem - grundlurade av sina egna som inte tror på dem mer än att de matar dem med genomskinliga felinformationer som de förväntas svälja. Eller kanske är det en överenskommelse: vi ljuger, ni låtsas gå på det så maler vi på tills vi har trummat in lögnen som en ersättare för sanningen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?