nihka skrev 2013-11-09 12:18:26 följande:
Eller annorlunda uttryckt är människor från melting-pot länder exempelvis, USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland väldigt toleranta, så melting pot ska man tydligen sträva efter om man är ute efter tolerens. Pakistanier är också i hög grad toleranta så pakistanier vill vi ha hit medan våra grannländer Finland och Danmark är mindre toleranta än oss och mindre toleranta än pakistanier. Så ut med alla finnar och danskar. Norrmännen som är lika toleranta som oss får vara kvar. Indier som är de mest intoleranta tillsammans med bara några få andra små områden ännu längre österut skeppar vi hem på studs.
Nya Zeeland "melting pot"? Hmm...
Annars talar man numera i samhällsvetenskapen snarare om salladsskål - ingredienserna är blandade men ändå fullt urskiljbara.
Du vill knappast ha ett samhälle som det amerikanska.
Men förutom dessa små invändningar, så var det inte frågan om hur situationen skulle kunna vara, utan om hur situationen faktiskt är. Vi har den invandring vi har, och den har vi att ta ställning till. Denna invandring gör oss rent logiskt till ett mer rasistiskt land, pga invandrarnas rasism. Intressant, eller hur?
Jag skulle tro att invandring från länder där genomsnittet är mer rasistiska än genomsnittet här torde få främlingsfientliga svenskar att känna igen sig mer.
Ja, det är en logisk slutsats. Så stöds den också av empiri - det rapporteras om vänskapliga kontakter mellan arabiska salafiter och svenska nazister. Och den svenska extremvänsterns relation till islamisterna och sammanlagda antisemitism är väl kartlagd.
Sedan vet jag inte om en undersökning där man frågar vem man vill ha som granne säger så mycket mer än att generellt är länder i konflikt och krig mindre pigga på att omge sig med andra folkslag än länder som inte är i konfilikt eller krig, även om det naturligtvis finns undantag som exempelvis de intoleranta fransmännen.
Hehe, finns inga problem, utom i västvärlden. Du är verkligen en urbota postkolonialist. Vilka länder är t.ex. Saudiarabien i konflikt med?
Om du behöver ett vittnesmål om invandrares rasism i Sverige kanske den här omtalade artikeln kan hjälpa:
Född och uppvuxen i Iran fick jag lära mig att turkar, araber, svarta och många andra i princip var underlägsna människor. Än idag kan jag få höra folk med iransk påbrå tala illa om kurder och många andra enbart baserat på det faktum att de har en annan etnicitet.
När jag började prata om denna problematik med vänner som hade annat påbrå visade det sig vara likadant hos ett flertal andra invandrargrupper. Serber, turkar, araber och många fler hatade andra nationaliteter, dels utifrån historiska perspektiv men också enbart baserat på rasistiska fördomar, mot till exempel svarta eller romer. En bekant som är eritrean pratar ofta ofattbart kränkande om somalier. Denna rasism är också förvånansvärt öppet uttalad. Precis som med killen i tunnelbanan. Jag har nog aldrig hört så många grova påhopp på andra grupper som när jag pratar med folk med invandrarbakgrund.
www.svd.se/opinion/brannpunkt/rasismen-vi-sallan-pratar-om_8503088.svd