• missan75

Ska jag säga något till personalen?

Fast en orosanmälan handlar om att man är orolig över om ett barn far illa, vad de uppvisar i skolan/fsk behöver inte vara relevant. Om barnet slutligen far illa ska socialtjänsten utreda.

Om ett föräldrapar festar med många gäster och alkohol flera gånger i veckan låter det som att de behöver hjälp och stöttning i sitt föräldrarsksp.

• missan75

Och det kan vara så att de bara har vänner över ofta, men det är ju lite svårt att veta som utomstående. Misstänker man dock fylla så är en anmälan på sin plats.

• missan75

Jag förstår faktiskt hur man inte vill anmäla detta till socialtjänsten. Det låter som en sådär miljö för en 2 åring.

• missan75

Frappa; Hur kan man någonsin vara säker?
    Du ser inget problem med festarkvällar flera kvällar i veckan hos en familj med barn? Eller till ett hem dit polis och Securitas åkt vid några tillfällen? Du ser inte detta som ett bekymmer i en familj med en 2 åring?

• missan75

Frappa; nej, inte per automatik. Däremot är det inte osannolikt att det är ett problem faktiskt. Och i vilket fall, det är socialtjänsten som utreder. Inte ts. Eller ts chef. Misstänker man att ett barn far illa så ska man anmäla det.

Jag tycker också det råder anmälningshysteri, men i detta fall tycker jag det är klockrent. Hade inte reagerat om det hände en kväll i veckan, men flera kvällar, och med påhälsning av polis. Förlåt, men då är man bra naiv om man inte ser ett problem.

Ja, det var väldigt omtänksamt av dem att börja supa och spela hög musik efter deras unge lagt sig. Verkligen.

• missan75

Frappa; Läser du öht något som någon annan skriver?
    Tycker du verkligen det känns normalt att ett barn eventuellt tvingats vänja sig vid fester fram till 5 på morgonen? Känns det som en bra miljö att växa upp i?

Återigen, man måste inte vara säker på att ett barn far illa. Däremot måste man göra en anmälan om man är orolig att ett barn far illa. Speciellt när man arbetar med barn/ungdomar.

Jag hoppas ts chef gör en orosanmälan och att föräldrarna får stöd i sitt föräldrarsksp.

• missan75

Anonym 2; Ja, absolut, men det kan ju bara så att de aldrig gått in i lgh utan bara gjort påhälsningar i dörren. Med andra ord, det är ju inte säkert att de vetat att det finns barn i hemmet.

Har ingen aning om hur dessa polispåhälsningar funkar i övrigt, men ja, vet de att det finns barn ska de anmäla detta till socialtjänsten.

• missan75

Anonym !!; Eh? Förlåt men hur är det fatt med dig egentligen?

Om Ts privat får kännedom om att ett barn på hennes arbetsplats möjligen har det tufft hemma har hon anmälningsplikt. Och sprida falska rykten? Vart gör hon det?

Hur tycker du ts ska hjälpa barnet?

• missan75

Anonym !!; det låter snarare som att ts lägger ihop 2 och 2, som en normal funtad person bör göra. Gnällighet och trötthet i kombo med sena fester hemma nattetid. Vad ska hon göra? Bortse från sin kunskap om familjen hemmavid?

Jag vet inte om du missade delar i ts historia men de har fester flera gånger i veckan. Tycker du verkligen det är lämpligt när man har en 2 åring?

• missan75

Anonym !!; Så du menar på fullaste allvar att sådant en person vet som privatperson inte är något man bör ha i åtanke när man ser barnet på förskolan? :O Det är kanske just det som gör den stora skillnaden!!

Ts är inte ute efter att snacka skit, hon gör helt rätt i att ta upp det med sin chef.

• missan75

Frappa; Vad är det du inte fattar? Fakta är intressant! Den faktan som framkommer i utredningen som socialen gör.

• missan75

Frappa; Känner du 2 åringen eller? I och med att du så väl vet vad som funkar för h*n. Vissa barn sover igenom det mesta, som min dotter, min son däremot, väldigt lättväckt.
    Och det spelar ingen som helst roll, det finns oro kring ett barn som växer upp i en miljö där det festas flera gånger i veckan. Och då är det enda rätta att anmäla så socialtjänsten får utreda.

Du kan argumentera bäst du vill, men du har fel, det är till och med så att det är TS skyldighet att anmäla ifall hon av någon orsak känner oro över barnet.

• missan75

Frappa; Och finns det inga problem så framkommer det och utredningen läggs ner. Men olika personer tycker uppenbarligen att oro är olika saker och pga detta är det socialtjänsten som avgör detta.

Jag har inga problem med att folk druicker i hop med barn, i kväll ska jag och min man skåla i champagne. Och våra barn är hemma. På lördag kommer jag dricka ett glas vin när jag ska bort på middag. Men det är inte en schysst hemmiljö om mamma och pappa har fester vid flera tillfällen i veckan som pågår sent där det finns en misstanke om fylla. Misstanke.

Nu lägger jag ner, vi tycker olika och innan jag blir oförskämd slutar jag skriva till dig.

• missan75

Frappa; Är du dum eller spelar du dum? Att barn är olika är inget som slagit dig? Att vissa barn sover igenom andra världskriget och andra ungar störs av betydligt mindre ljud?

TS vet inte vilken sort barnet är, måhända att h*n sover gott, men om inte....om inte finns det en risk att barnet mår så där. Och då familjen inte är skyldiga att delge detta till ts så bör hon göra en anmälan så socialtjänsten kan utreda hur barnet mår i sitt hem.

Hon hoppar inte över några steg, hon gör helt rätt. Att inte anmäla är tjänstefel. (Även om tråden inte handlade om det i början)

• missan75

Frappa; vad är det du tycker ts ska göra?

Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?