• Anonym (änkan)

Hur mycket kostar det att byta tillbaks ett efternamn?

Min man dog för ett tag sedan och jag funderar nu på att byta tillbaks till mitt flicknamn. Det var först i morse som jag kände att jag faktiskt vill göra det och nu är det ju lördag så jag kan inte ringa skatteverket.

Men jag får olika bud, en säger att det är gratis en annan att det kostar 1800. Skatteverkets hemsida får jag ingen riktig info från så jag får väl fråga här.

VET någon vad som gäller?    

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att byta tillbaks ett efternamn?
  • Anonym (C)
    Anonym (änkan) skrev 2013-10-26 21:59:15 följande:

Min man dog för ett tag sedan och jag funderar nu på att byta tillbaks till mitt flicknamn. Det var först i morse som jag kände att jag faktiskt vill göra det och nu är det ju lördag så jag kan inte ringa skatteverket.

Men jag får olika bud, en säger att det är gratis en annan att det kostar 1800. Skatteverkets hemsida får jag ingen riktig info från så jag får väl fråga här.

VET någon vad som gäller?    

Va ? :O Kostar inte ett öre. Bombis :) 

Jag har då bytt tillbaka utan kostnad sen har jag lagt på min mors flicknamn kostade inget det heller 
  • Anonym (gratis)

Inget, det går att göra via skatteverket (det är namnbyten hos PRV som kostar 1800).

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

Vid äktenskap eller partnerskap

Du som gift dig eller ingått partnerskap och i samband med vigseln bytt namn kan när som helst under eller efter äktenskapet/ partnerskapet ta tillbaka det namn du hade som ogift. Om ni i samband med vigseln valt att behålla era efternamn kan du med din make/makas/partners samtycke byta till hans eller hennes efternamn.

• Anonym (änkan)

Men då så, då har jag råd. :) Måste ju köpa nytt leg och pass så hade det gått på 1800 så hade jag behövt spara ett tag.

• linnn89

Om man har bytt namn hos prv och sen när man gifter sig byter till sambos efternamn och efter det vill man byta till sitt riktiga namn.. Vad kostat det eller vem gör det Skatteverket el prv ?

• Anonym (änkan)
    linnn89 skrev 2013-10-26 23:16:15 följande:
    Om man har bytt namn hos prv och sen när man gifter sig byter till sambos efternamn och efter det vill man byta till sitt riktiga namn.. Vad kostat det eller vem gör det Skatteverket el prv ?

Det är ju registrerat som efternamn nu så det borde ju vara samma sak som för mig och att man går genom skatteverket.
Svar på tråden Hur mycket kostar det att byta tillbaks ett efternamn?