Inlägg från: Titt ut |Visa alla inlägg
  • Titt ut

Så var planerna igång för en trea 2015 :-)

Hej!

Vi är också på gång i tankarna kring att försöka med ett tredje barn.
    Mina tidigare barn är födda 09 och 12 de med Glad
    Vi har som tidigast börjat prata om det, tankarna är många om hur det skulle vara med tre, vart vi så småningom skulle bo, då vi har en lägenhet på 4:a rum, bil har vi ingen och bör väl kanske ha en om vi får 3 barn. Har vi ekonomin osv...
    Tankarna är som sagt många men i slutändan kommer vi ändå fram till att oron och en massa tankar på vad vi inte har och kanske måste ha inte spelar någon roll. Med andra barnet var vi inte alls oroliga på samma sätt, undra varför det är så med 3:e?

Så vi är i startgropen men vi vill vänta till vårt yngsta barn är 1 år äldre än vad hans storasyster var när han föddes. Hon var 2 år 3 månader, så vi vill att yngsta ska vara 3 år minst. Då vi har fått för oss att det blir "lättare" i den åldern att klara sig själv lite bättre. Så vi siktar in oss på vår/sommar 2015. Känns som en evighet dit då det inte blir start förren sensommaren. Men det är ju lite småmysigt med själva planeringen innan också

Vad spännade chiqita, tänker ni "köra" på en gång eller har ni några planer nu när staven är ute?
    Ett tips jag har inför graviditet är att äta folsyra tabletter. Det rekommenderade starttillfället för att börja ta folsyra är 3 månader innan ni börjar försöka bli med barn samt genom graviditetens första trimester.

Dahlia har ni kommit något längre i era tankar?

• Titt ut

Jag har funderar ända sedan jag fick mitt andra barn, men varit orolig inför ett tredje barn, längtan finns där att få ett barn till men denna oroskänsla är jag inte van vid, hade inte lika stark oro inför mina två första. Vilket gör att jag tvekar lite. Försöker lista ut vad det beror på. Kan det bara vara så enkelt som att man själv blivit äldre och redan har två barn att oroa sig för, för mig växer oron ju äldre de blir, desto sårbarare blir jag som mamma.

Hur känner ni andra inför ett barn till? Hur känner ni som redan har två barn innan? Funderar på om det kanske är vanligt att känna så stark oro och tveksamhet inför tredje?

chiqita: Härligt att ni bestämt er och börjar med bebisverkstad. Vad kör ni för taktik, ÄL-test?

• Titt ut

minahjärtan0609: ja så har jag också funderat på om oron kan ligga i det att man redan har det så bra, vågar man "störa" det. Min magkänsla säger och hjärtat säger att jag vill ha en till. Bara så läskigt att ge sig in en ny värld igen Glad

Många tankar är det på allt runtomkring men det brukar ju lösa sig, Vi tänker nog lyssna på vårt inre och lita på att resten faller på plats sen som det gjorde med våra andra barn. Vi kommer nog ångra det senare i livet annars.

Chiqita: Jag har också tänkt att jag bara skulle ha två men efter andra barnet så hände det något inom mig, tanken har alltid funnits där sedan dess.
    Tanken om tvillingar har dykt upp, men jag har blundat lite för den tanken. Det är nog lite panik känsla över det men händer det så får vi lösa det också. Jag visste inte att sannolikheten ökar med åldern. Jag är 33 år.

SH1980: Ja varför inte! Glad 

• Titt ut

Kul att vi är några stycken!
    Vi ska inte börja förrän efter augusti mensen, känns verkligen som en evighet dit. Men vi vill gärna ha en vår/sommar bebis och att det ska vara 3 år mellan 2:a barnet och den nya. så det är bara att vänta... Känns som att vi har fullt sjå med vår yngsta just nu ändå. Han testar oss för fullt och tänjer på gränserna. Han är väl i den åldern nu Glad  Tiden kommer nog rusa på om man säger så.

Jag har nog ganska bra koll på min ÄL men kommer ändå att börja med ÄL-tester 2 månader innan bebisverkstad för att föra lite anteckningar på den. Sen har jag börjat föra anteckningar över min mens också (finns ju modernare saker som en app, men det kör inte jag med) Glad  

Sen i slutet av maj kommer jag börja äta folsyra tabletter och eventuellt järntabletter pga att jag har med båda mina tidigare graviditeter fått blodbrist och vill inte hamna där igen. Jag har nog ett lågt värde rent generellt då jag låg på gränsen på järnvärdet redan vid inskrivningen och sjönk väldigt snabbt därefter. Det var så svårt att få upp värden igen sen. Jag vill inte riskera att må som jag gjorde då. Så jag ska äta folsyratabletter och järntabletter hela graviditeten då folsyra hjälper till i processen att öka järnvärdet.

Hur har era tidigare graviditeter varit?
    Något ni vill förbättra/ förhindra denna gång om det är möjligt?

• Titt ut

Vårt första barn fick vi i oktober, 1 vecka innan min man fyller år och andra barnet i januari. Jag fyller år i april så vi tänker siktar på maj/juni med tredje.

Kul chiqita att du börjar känna igen symtomen och att det sätter fart snart. Jag slutade med mina p-piller för 10 år sen och har inte haft något annat heller sen dess.

Verklig många som ska börja i april

• Titt ut
    Estrellitas: Ja, jag har börjat tänka lite lite lite på namn men samtidigt vågar jag inte tänka så långt fram, men det är svårt att låta bli :) Om det skulle pluppar upp ett namn som jag fastnar för så skriver jag ned det för att ta fram sen. Med båda mina barn bestämde vi inte namnen förrän de var födda och vi fick se dem.
  • Titt ut
    chiqita: Hur var denna natt? Riktigt kul om du redan är gravid!  :) När har du BIM?

Jag har inte riktigt kommit in i gravidtänket än då vi ska vänta ända till augusti innan vi börjar, känns som en evighet dit!! Inga fler som ska vänta så länge? Jag kommer vilja att sommaren ska gå fort detta år :)

minneli: Jag tror det är vanligt att tänka så och funderar mycket själv på det också. Men jag hart märkt att ju mer tiden går från att vi började prata om att skaffa ett tredje barn desto mer suddas dessa tankar ut. Vad jag har hört så är det lättare för sig själv att anpassa sig till tredje barnet än vad det var med andra. 

Sally8585: Vad spännande! Då är det "bara" att vänta. Jag kommer ihåg med mina tidigare graviditeter hur jobbigt det var att vänta, känns som att det är det ända man gör den första tiden. Väntar och känner efter :)
  • Titt ut

SH9080: Kul att ni också ska vänta till sommaren, då är vi två! :) Vi vill vänta till sommaren för att vi gärna vill ha en vår/sommar bebis då vi har första barnet på hösten och andra på vintern. Sprida ut födelsedagarna på hela året tänkte vi. Plus att det passar ganska bra då jag inte riktigt känner mig redo att vara gravid än. Jag vill ha lite andrum mellan 2:a och 3:e barnet mot vad j ag hade med 1:a och 2:a. Så min plan är att det här halvåret framöver så ska jag ta hand om mig själv och försöka ha egen tid och bara proppa i mig energi i form av träning (som jag älskar men aldrig tar mig tid för) m.m. Försöka komma ikapp mig själv helt enkelt. På de här 4 åren som jag har varit mamma så har jag och min man varit på egen tid tillsammans 1 gång och vi har haft barnpassning 1 gång. Då vi har föräldrar och syskon som bor långt bort. Så jag tror att jag kommer att kunna ha tålamod även fast längtan är stor.

• Titt ut

Maajsi: Har du alltid haft samma visningsbild? Jag känner igen dig från tidigare. Jag har en dotter född 09 och en son 12.

• Titt ut

Chiqita: oj vad svårt! Tråkigt att få det beskedet nu. När får du veta hur det blir på jobbet? Har de sagt något om det? Förstår att du är osäker på hur ni ska göra nu. Fast hur det än blir så brukar allt lösa sig man hittar ett sett som fungerar.

Svar på tråden Så var planerna igång för en trea 2015 :-)