• Anonym (Förstabarnet-14)

Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!

Hejsan alla bebislängtande förstagångs-försökare {#emotions_dlg.flower}

Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa barn, och att vi nu är redo att börja försöka! ÄNTLIGEN kan jag starta en sådan här tråd Har haft en återkommande längtan i över 10 år, och nu äntligen har vi alla praktiska förustättningar och befinner oss mentalt i rätt fas! 

Jag har ingen ÄL just nu, och misstänker att det dröjer några veckor till. Har i ärlighetens namn dålig koll, men tänker skaffa mig råkoll! Men bara att ha bestämt sig får en att gå in i en helt ny fas i livet! Nu är det bebistankar och bebisplanering som gäller!

Vore så kul om vi kunde samlas här- vi som skall börja försöka göra bebis för första gången! 

HEJA Gravid 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-22 10:53
    Ett litet tillägg;

Jag vet att det finns en uppsjö av liknande trådar. Syftet med ännu en till är att jag, och ni andra kanske, skall få möjlighet att få vara med i en tråd från start!

Så kul att få följa varandra i alla förberedelser, försök och längtan
  • Svar på tråden Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!
  • SmR

Ber så mycket om ursäkt om jag förstod fel. Ska givetvis hitta en ny tråd.

ALL LYCKA TILL ALLA SOM KÄMPAR, tappa inte hoppet ni fixar det :)))

• augustitjej

Hejsan! Är ny i tråden men läst igenom alla inlägg.
    Jag och min sambo bestämde oss i December - 13 att försöka bli gravida med första barnet. Jag slutade med p-piller i september-13 men har inte haft sex direkt vid ÄL. 
    Nu köpte jag ett digitalt ÄL-test från CL där de visar att jag har ägglossning idag, vi hade sex sent igår och skulle egentligen ha det ikväll igen.. men min sambo har IBS (problem med magen) emellanåt och det är en sådan kväll. Då har han ganska ont i magen och jag förstår honom, att han kanske inte vill :/

Men men, hoppas på att det "räckte" med igår ;) Om inte får vi försöka på nytt nästa månad. :) 
    Har BIM den 1/2 :)

Tack för en bra tråd! 

• becka1989

Hur går det för alla?? Var ett tag sedan jag skrev. Ska ha äl den 21 så sexar på som tusan varannan dag sen mensen slutade den 12 blir helt otroligt tokig just nu vill så gärna men inget händer. Har kört på äl monitorn i 1år nu men vi har försökt 1år och 5månader nu så började tempa den här månaden än sålänge går det bra. Efter att ha längtat efter barn sedan jag gjorde min första abort när jag var 16år så vet jag inte om jag har orken kvar :( allt känns bara skit, känns som vi går isär snart av alla försök. Dom senaste 4månaderna har varit tunga för varje gång mensen kommer. Alla tjatar kompisar som får bebisar och mina syskon som får barn hela tiden:( där verkar det inte vara några problem mer än hos min äldsta syster som blev gravid efter 1års försök. Blir ledsen så fort någon tar upp bebis prat. Min svärmor frågar hela tiden om jag är gravid varje gång vi kommer dit frågar hon blir bara jobbigare och jobbigare orkar inte med allt. Sorry att ni får läsa mitt klagomål:(

• Anonym (Också orolig)
    augustitjej skrev 2014-01-19 21:33:39 följande:
    Hejsan! Är ny i tråden men läst igenom alla inlägg.
    Jag och min sambo bestämde oss i December - 13 att försöka bli gravida med första barnet. Jag slutade med p-piller i september-13 men har inte haft sex direkt vid ÄL. 
    Nu köpte jag ett digitalt ÄL-test från CL där de visar att jag har ägglossning idag, vi hade sex sent igår och skulle egentligen ha det ikväll igen.. men min sambo har IBS (problem med magen) emellanåt och det är en sådan kväll. Då har han ganska ont i magen och jag förstår honom, att han kanske inte vill :/

Men men, hoppas på att det "räckte" med igår ;) Om inte får vi försöka på nytt nästa månad. :) 
    Har BIM den 1/2 :)

Tack för en bra tråd! 
    Välkommen! =) Vi håller tummarna då! Glad
    becka1989 skrev 2014-01-19 21:36:34 följande:
    Hur går det för alla?? Var ett tag sedan jag skrev. Ska ha äl den 21 så sexar på som tusan varannan dag sen mensen slutade den 12 blir helt otroligt tokig just nu vill så gärna men inget händer. Har kört på äl monitorn i 1år nu men vi har försökt 1år och 5månader nu så började tempa den här månaden än sålänge går det bra. Efter att ha längtat efter barn sedan jag gjorde min första abort när jag var 16år så vet jag inte om jag har orken kvar :( allt känns bara skit, känns som vi går isär snart av alla försök. Dom senaste 4månaderna har varit tunga för varje gång mensen kommer. Alla tjatar kompisar som får bebisar och mina syskon som får barn hela tiden:( där verkar det inte vara några problem mer än hos min äldsta syster som blev gravid efter 1års försök. Blir ledsen så fort någon tar upp bebis prat. Min svärmor frågar hela tiden om jag är gravid varje gång vi kommer dit frågar hon blir bara jobbigare och jobbigare orkar inte med allt. Sorry att ni får läsa mitt klagomål:(
    Vad jobbigt! Rynkar på näsan Kan ni inte berätta hur det ligger till för svärmor då? Eller bara be henne sluta tjata? Jag tycker allt tjat om vad det än gäller är jobbigt, så jag hade nog sagt åt henne, rakt att "barnbarn kommer när det kommer, och det går definitivt inte fortare för att du tjatar!"  Med betoning på tjatar. Hon kanske inte ens har uppfattar det själv som att hon "är på er". Sen att det tar tid, är bara ledsamt... Och jobbigt. =( Vet inte om jag har missat det, men har ni varit på utredning ännu??{#emotions_dlg.flower}

Sen vill jag passa på att säga: Jag är inte missunnsam om nån i tråden får ett plus på stickan, absolut inte! Jag blev bara lite påverkad när det kommer in nån ny och skryter med sitt plus! Men det vore ju otroligt kul om nån här plussade! SkrattandeSolig

Sen är det tant röd som är på gång här, så det kanske är därför hornen tittat fram...Demon Haha..  Det är i alla fall bim för mig idag, har haft mensvärk igår och idag. Vaknade inatt av enorma smärtor, kunde knappt gå, illamående till tusen.... Kändes som en rejäl bakfylla....(?!)  (och nej jag brukar inte alkohol just nu!) MEN, inte en droppe blod....(!?)

• Anonym (Ah)
    Team2 skrev 2014-01-19 19:24:42 följande:

SmR

Väldigt roligt för dig att det gick så lätt, men tyvärr kommer du nog inte få några glada tillrop i just denna tråden då vi som skriver just nu har lite svårare för att bli gravida. Jag önskar dig lycka till, men läs gärna tidigare inlägg innan du skriver själv och se om du kan hitta en tråd som passar bättre...

Lätt och lätt behöver det inte vara varje gång.

Dyker också in hit. ;)

Första barnet var oplanerat och jag hade varit utan skydd länge, säkert två år.

I somras beslutade vi för att skaffa ett till barn, slutade med mini piller och vips blev gravid på en gång som slutade i MA. Efter det har vi nu försökt och har prickat ägglossning, men inte blivit gravid ännu efter några månaders försök..

Bitter får man ju vara, för det är jag med.. :)
  • Skogsfrun

Ja, jag får kanske förtydliga jag å.. Missunnsam är kanske fel ord, avundsjuka är nog vad det är egentligen. Iaf från min sida, när det räcker att vifta med ett par kallingar framför dem för att bli på tjocken... Och det är ju inga vackra tankar, men de dyker upp ändå. Självklart önskar jag er alla i tråden ett plus! Som nån skrev tidigare; det kändes lite onödigt med en kommentar i den här tråden om hur lätt det var att bli gravid...

• Anonym (Också orolig)
    Skogsfrun skrev 2014-01-20 17:49:03 följande:
    Ja, jag får kanske förtydliga jag å.. Missunnsam är kanske fel ord, avundsjuka är nog vad det är egentligen. Iaf från min sida, när det räcker att vifta med ett par kallingar framför dem för att bli på tjocken... Och det är ju inga vackra tankar, men de dyker upp ändå. Självklart önskar jag er alla i tråden ett plus! Som nån skrev tidigare; det kändes lite onödigt med en kommentar i den här tråden om hur lätt det var att bli gravid...
  • Team2

Hörni, jag måste bara reda ut en sak... Eller alltså, jag behöver hjälp arr reda ut en sak...

Temperaturmetoden... Ska man ha lägre temp under äl och sen ska den gå upp igen efter? Eller hur ska de egentligen vara?

Jag frågar då min temp har varit rätt konstant tills efter min äl då den gick upp typ 0,2 (eller alltså efter det jag tror var äl)... Min temp går alltså inte ner alls. Betyder det att jag kanske inte hade äl alls?

Jag känner mig lite förvirrad...

• DancingQueen

Hej! Jag hoppar in i tråden jag med! . Jag slutade med cerazette i augusti och än har det inte tagit sig. Har haft oregelbunden mens sedan dess, och cykeln verkar bli kortare och kortare. Förrförra gången 24 dagar och förra gången 23 dagar. Tog äl-test för första gången den här månaden, vilket jag kommer fortsätta köra med då jag inte alls känner av min äl. Lite rädd för att jag har kort lutealfas vilket ska försvåra för ägget att hinna fästa. 23 dagar sen förra mensen, äl förra söndagen. Hoppas att mensen håller sig borta några dagar till, så jag får se att min lutealfas är tillräckligt lång. Eller mest av allt hoppas jag ju på att mensen inte kommer och jag får ett plus

• DancingQueen
    Ansoiver skrev 2014-01-18 19:20:45 följande:
    Hej ! Slutade med mina cerazette för två dagar sedan så väntar/ längtar först och främst på att få tillbaka mensen :) Hur lång tid tog de för er?! :)

Hej! . När jag slutade med cerazette fick jag tilbaka mensen efter 17 dagar. Under de ca 5 år jag åt cerazette hade jag ingen mens, endast små blödningar ett par ggr per år.
Svar på tråden Första barnet- här samlas vi som längtar efter vårt första plus!