• IissiC

Nekade IVF på grund av för låg ålder!

Hej, vi är ett par som försökt att få barn i över 2 år nu.
    Vi har fått göra utredning och allt där till utan resultat.
    Vi blev lovade ivf men pappret revs i stort sätt framför näsan på oss när han såg att min pojkvän inte var 25 år. Och då har vi endån varit på utredningar typ 10 gånger.

Vi tillhör Kalmar län och söker fler från Kalmar län som kanske råkat ut för samma sak? Eller till och med fått göra innan 25 år?

Skulle även vara glad att få höra hur gamla ni andra runt om i landet är när ni fått/ska göra ivf.

• Svar på tråden Nekade IVF på grund av för låg ålder!
  • mamarut
    IissiC skrev 2013-10-21 20:59:56 följande:
    Okej, ja visst är det orättvist. Vi har försökt så länge. Även ringt runt till olika instanser men utan framgång. Och tyvärr får man inte vända sig till ett annat län heller.

Dåligt, håller alla tummar o tår för att ni ska komma till någon. Kram
  • LillaJag06

Konstigt.

Är från Kalmar och har pratat mycket om IVF, är inte där än men kommer komma dit om jag inte blir gravid snart.

Vad vi fått det berättar för oss är att man ska ha varit skriven på samma adress i minst 2 år och sen ja ( såklart) vara utredd.

Har sjukdomar som gör att vi inte kanske kan själva.

Vem har du som läkare uppe på gyn? Eller går ni privat?

Om ni blivit utredda har ni ju ett fel på papper. Förstår inte varför de sa nej till åldern?

• IissiC
    mamarut skrev 2013-10-21 21:15:08 följande:
    Dåligt, håller alla tummar o tår för att ni ska komma till någon. Kram

Tack så mycket. Lycka till ni med. Hör gärna av dig hur det går för er :)
  • IissiC
    LillaJag06 skrev 2013-10-21 21:18:51 följande:
    Konstigt. Är från Kalmar och har pratat mycket om IVF, är inte där än men kommer komma dit om jag inte blir gravid snart. Vad vi fått det berättar för oss är att man ska ha varit skriven på samma adress i minst 2 år och sen ja ( såklart) vara utredd. Har sjukdomar som gör att vi inte kanske kan själva. Vem har du som läkare uppe på gyn? Eller går ni privat? Om ni blivit utredda har ni ju ett fel på papper. Förstår inte varför de sa nej till åldern?

Hur gamla är ni? Vi är från Oskarshamn, så vi har gått till den enda gynekologen vi har här i kommunen. Vi blev nekade för ett år sen. Men vill inte ta ett nej. Vi ringde till kvinnokliniken på sjukhuset och dom sa 19. Och att vi ska ringa privata Gyn i Kalmar för snabbare tid. Men blev nekade igen för att min pojkvän är under 25. Man blir riktigt Slagen på näsan om och om igen.
  • glad och hoppfull

jag tillhör också kalmar län och gjorde ivf 2010, då var jag 26. Men då hade de också åldersgräns på 25. Men du får väl göra innan om ni vill men då får ni väl bekosta det själva??För åldern tror jag bara gäller för att landstinget ska betala. Vet även att då när jag gjorde så skiljde det mellan landstingen på hur många försök de stod för, tror kalmar län hade 2 försök men vet andra län som bekostade 3. tycker det är väldigt orättvist med. Tycker inte det ska spela någon roll i vilket län man bor på hur mycket och när man kan få hjälp.
    När vi väl kom in i IVFkarusellen gick det väldigt snabbt, vi gjorde hiv testerna och de andra obligatoriska blodproverna i december....i början på februari var vi på första besöket i linköping och i början på maj blev jag gravid via IVF....=)
    Hoppas det löser sig för er för det är inte kul att bli besviken månad efter månad...Vi hade försökt i 3-4 år innan vi tog IVF som alternativ....

• LillaJag06
    IissiC skrev 2013-10-21 21:30:37 följande:

Hur gamla är ni? Vi är från Oskarshamn, så vi har gått till den enda gynekologen vi har här i kommunen. Vi blev nekade för ett år sen. Men vill inte ta ett nej. Vi ringde till kvinnokliniken på sjukhuset och dom sa 19. Och att vi ska ringa privata Gyn i Kalmar för snabbare tid. Men blev nekade igen för att min pojkvän är under 25. Man blir riktigt Slagen på näsan om och om igen.
    Vi är 25 och 27.

Men som sagt. Jag har en sjukdom som gör att vi har svårigheter med att skaffa barn.

Vad visade er utredning?
  • IissiC
    glad och hoppfull skrev 2013-10-21 21:38:10 följande:
    jag tillhör också kalmar län och gjorde ivf 2010, då var jag 26. Men då hade de också åldersgräns på 25. Men du får väl göra innan om ni vill men då får ni väl bekosta det själva??För åldern tror jag bara gäller för att landstinget ska betala. Vet även att då när jag gjorde så skiljde det mellan landstingen på hur många försök de stod för, tror kalmar län hade 2 försök men vet andra län som bekostade 3. tycker det är väldigt orättvist med. Tycker inte det ska spela någon roll i vilket län man bor på hur mycket och när man kan få hjälp.
    När vi väl kom in i IVFkarusellen gick det väldigt snabbt, vi gjorde hiv testerna och de andra obligatoriska blodproverna i december....i början på februari var vi på första besöket i linköping och i början på maj blev jag gravid via IVF....=)
    Hoppas det löser sig för er för det är inte kul att bli besviken månad efter månad...Vi hade försökt i 3-4 år innan vi tog IVF som alternativ....

Okej, jo det är klart vi får göra innan och då får vi betala det där efter också.. men man vill ju en då få sina försök som man har rätt till inom landstinget.

Det är ju skönt att höra att det gick fort när man väll är inne iaf..för jag vet vissa som får vänta år på att så komma in.  
  • IissiC
    LillaJag06 skrev 2013-10-21 21:49:33 följande:
    Vi är 25 och 27.
    Men som sagt. Jag har en sjukdom som gör att vi har svårigheter med att skaffa barn.
    Vad visade er utredning?

Okej, ja då ska det ju inte vara några problem för er att få ivf.

Vad har du för sjukdom om man får fråga?

våran utredning visade inget vad vi fick veta varken på mig eller min pojkvän.
    vilket kanske är bra på ett sätt eller inte alls =/    
  • IissiC
    glad och hoppfull skrev 2013-10-21 21:47:03 följande:
    www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../

på denna adressen finns riktlinjer och regler för assisterad befruktning om landstinget ska betala.

Dessa riktlinjer är för Östergötlands län och det skiljer sig från län till län.

Dock har jag sökt efter "riktlinjer" för kalmar län. men finner inte någonstans om någon lägre åldersgräns. Bara den övre. 
Svar på tråden Nekade IVF på grund av för låg ålder!