• En bebis i magen

Ömmande bröst, måste det vara stockning?

Efter massor av problem med amningen i början (sår, stockning, infektion, svamp) så hade det efter 7 veckor börjat kännas bra. Jag hade börjat amma utan amningsnapp några gånger per dygn. Igår eftermiddag började jag känna att jag var öm på ena bröstet. Ingen knöl eller så, så det verkar inte vara någon stockning. Om jag drar mig till minnes var detta bröst fylld till bristningsgränsen häromdagen då sonen sov jättelänge ett pass. Men fortfarande ingen stockning, och han tömde bröstet vid nästa amning.
    Igår kväll kändes det värre, bröstet ömmade nästan på halva sidan, rakt uppifrån och ner. Men bara om jag står upp, när jag ligger på den sidan känner jag inget om jag känner lite lagom. Sonen tömmer bröstet bra, och det känns alltid lite bättre efter amning. Jag har ingen feber och känner mig som vanligt i övrigt.
    Vad kan detta vara? Kan det vara efterspelet av en lite stockning i fredags? Kan det sitta något bakom bröstvårtan som jag inte kan känna?

• Svar på tråden Ömmande bröst, måste det vara stockning?
  • Anna i Hult

Ja,en ny stockning verkar du ha, men alla stockningar behöver inte bli så allvarliga, barnet kan ofta suga bort dem. Håll dig så varm det bara går och amma på!

• Flickan och kråkan

Kolla så att du inte har en liten vit prick på bröstvårtan. Kan bli stopp i en utgång och då får man ingen knöl i bröstet. White spot.

• En bebis i magen

Ingen vit prick, ingen rodnad. Jag tror det känns lite bättre idag, så jag antar att det inte är något farligt. Jag ammar lite extra på det bröstet och hoppas att det går över.

Svar på tråden Ömmande bröst, måste det vara stockning?