• Ellez

IBS Hur mår ni vad gör ni åt det?

Hejsan!

Jag har under många år lidit av IBS och har nu en sjukt jobbig period av det, gör inte saken bättre att vara i vecka 35 då!

Jag vill ha tips på hur ni gör för att slippa bekymmer.

Vill också veta hur ni mår och hur det hänger samman!

Vill helt enkelt lära mig mer om sjukdomen för att försöka hitta knep för att lindra! 

• Svar på tråden IBS Hur mår ni vad gör ni åt det?
  • Lindsey Egot the only one

Jag har inte lärt mig ett skit faktiskt utan det känns som lotteri. En gång funkar det ok att äta en sak nästa gång blir det katastrof och jag måste ha en toa pronto för att nästa gång fungera ok. Jag har även opererat bort min gallblåsa så gallan kommer direkt ut i tolvfingertarmen. Så jag har mycket krångel.

• Förväntansfull0406

Samma här. Jag har levt med detta jävla helvete halva mitt liv. Visst, långsamma kolhydrater är bra för mig men har haft två rejäla "krampanfall" för någon månad sedan. Det kommer stötvis och tarmarna krampar i ett dygn ca..... Är så jävla less på det. Inte en enda läkare jag träffat har gjort annat än att rycka på axlarna

• Loriyana

Har Crohns och äter LCHF

• Moonis

Jag kör gluten och mjölkfritt (förutom smör som är laktosfri), Min mage är inte lika svullen och känner mig inte lika illamående heller. Sen har jag kört med Stomacol, Silicea som hjälpt rätt bra. Just nu kör jag inget av dom utan följer kosten men har Lergigan comp när illamåendet kryper på.

• Ellez

Intressant att höra era historier!

Själv så är jag i perioder illamående typ konstant.

I perioder som idag efter en pizza igår så kraschade magen i natt vilket gjort att jag var uppe i 4 timmar  och fick springa på toa och mådde illa och nu gnäller magen konstant och jag har ont i magsäcken...

Hur mycket tror ni det psykiska spelar in på er? Ibland tror jag det spelar väldigt stor roll men ibland ingen roll alls...

Jag blir inte klo på detta, men jag vill bli fri från skitet! 

• Förväntansfull0406

Jag mådde också bra av lchf men den kosten känner inte jag passar mig. Gick med i vv i i början av året och gick ner men framförallt mådde jag så otroligt bra!! Jag har pco med så mina hormoner är bananas och är ganska rejält sockerberoende. Men med ett underskott av kalorier håller jag min vikt på 66kg ca (är 170 cm lång) när jag gick med i viktväktarna vägde jag 73 kg. Viktnedgången fick min mage att sjunka ihop... Men kramper och gaser är fortf ett helvete.

• Förväntansfull0406

De säger att "själen" sitter i magen. Mår man dåligt påverkas magen, men när jag mått dåligt i livet mår min mage också skit. Men jag vet inte....

• Lindsey Egot the only one
    Elas skrev 2013-10-22 10:19:12 följande:

Jag känner en som har IBS som började med LCHF och blev så gott som symptomlös!

www.finest.se/spindel

Instagram LCHFspindeln

Fet mat säger de är det värsta man kan äta
  • Förväntansfull0406

Finns det några tabletter som jan vara bra?? Jag äter väldigt hälsosamt och nyttigt och rör mycket på mig men känns så hopplöst uppblåst like hell och gaser och illamående idag..... Jag har lergigan comp så jag tog faktiskt det mot illamåendet idag efter att ha läst att andra tog det.

Jag är så trött på att leva såhär....

• Ellez

Ja det är verkligen ett träsk med mage i obalans.  Ända sedan jag var kass i helgen så har jag mått illa och fått gå på toa lite extra. Störigt att det tar sådan tid att det blir bra igen efter ett "anfall"

• Moonis
    Förväntansfull0406 skrev 2013-10-22 19:47:44 följande:
    Finns det några tabletter som jan vara bra?? Jag äter väldigt hälsosamt och nyttigt och rör mycket på mig men känns så hopplöst uppblåst like hell och gaser och illamående idag..... Jag har lergigan comp så jag tog faktiskt det mot illamåendet idag efter att ha läst att andra tog det.

Jag är så trött på att leva såhär....
    Har du testat att utesluta gluten eller mjölk? Det va inte förren jag uteslöt vetemjöl som min svullna mage gick ner och nu klarar jag mig rätt bra utan Stomacol eller Silicea.
    Förväntansfull0406 skrev 2013-10-22 19:48:58 följande:
    Har köpt bifiform inför en resa i nov. Funderar på att ta redan nu och köpa fler sen. Silicea är väl bra för håret?
    Det finns både en för mage och en för naglar och hår.

• Förväntansfull0406
    Moonis skrev 2013-10-23 22:08:58 följande:
    Har du testat att utesluta gluten eller mjölk? Det va inte förren jag uteslöt vetemjöl som min svullna mage gick ner och nu klarar jag mig rätt bra utan Stomacol eller Silicea.
    Förväntansfull0406 skrev 2013-10-22 19:48:58 följande:Har köpt bifiform inför en resa i nov. Funderar på att ta redan nu och köpa fler sen. Silicea är väl bra för håret?

Jag har bara lite mjölk i kaffet och på gröten på morgonen. Vetemjöl äter jag Max en gång på månad. Laktosfri mjölk kanske är bättre?
  • Förväntansfull0406
    Moonis skrev 2013-10-23 22:08:58 följande:
    Förväntansfull0406 skrev 2013-10-22 19:48:58 följande:Har köpt bifiform inför en resa i nov. Funderar på att ta redan nu och köpa fler sen. Silicea är väl bra för håret?

Eller vänta nu, gluten??? Vet knappt vad gluten finns i.
  • Moonis
    Förväntansfull0406 skrev 2013-10-24 13:07:40 följande:
    Eller vänta nu, gluten??? Vet knappt vad gluten finns i.
    Gluten innebär dom flesta sädesslagen men man kan vara känslig för just vetemjöl också. Det finns i väldigt mycket så man får vara noga att läsa innehållet. Kan ju testa laktosfri men känns det inte bättre så testa sojamjölk. Soja är mycket godare än havre (enligt mig) och rismjölk är super till pannkakor.
  • Ellez

Ja då satt man här igen helt kass. Ont i tarmarna och bara vänta på toabesöket då. Får verkligen ingen bättring på min mage nu... Fan! Så trött på att vara uppe på nätterna nu!

Svar på tråden IBS Hur mår ni vad gör ni åt det?