• Marie89

Liggdel nödvändigt?

Hej!
    Väntar vårat första barn och tittar på barnvagn.

Har i princip bestämt oss för en Emmaljunga city cross, som är en sittvagn. Det går att köpa till liggdel. Men det i funderar på är om det är nödvändigt? Funkar det inte att ha en nyfödd i åkpåse i sittdelen (sittdelen går fälla ner till helt liggandes)? Eller behöver man en liggdel?

Tacksam för svar från er som är lite mer erfarna :)      

• Svar på tråden Liggdel nödvändigt?
  • Dr to be

Hej! För oss var liggdel VÄLDIGT nödvändig. Vår dotter älskade att sova i vagnen och i och med att hon blev rörlig (även som bebis- de kan slungra sig rätt mycket) så var en liggdel med kanter runt livsviktigt. Det blir inte samma "inhängnad" med åkpåse i liggvagn. Så jag rekommenderar med andra ord en liggdel. Ni kan ju välja mellan en helt separat liggdel- city korg, eller hård eller mjuklift som läggs i sittdelen. Grattis till kommande bebisen

• Natulcien

Jag skulle inte ha en bebis liggande i en sittvagn. Det blir ju inte lika ombonat, inte lika mjukt, och inget stopp i fotänden.
    Dessutom är det smidigt att kunna lyfta ur liggdelen om man ska in någonstans och bebisen sover.
    Detta sagt utan att jag vet hur vagnen du nämner ser ut. Jag utgick från vår Brio nu.

• Sisisisi

Jag skulle inte ha bebisen direkt i sittdelen. Men om du inte vill ha liggdel så kan du ju ha hårdlift eller mjuklift.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• SR87

Ja någonting behöver man ha. Vi hade en hårdlift till vår Emmaljunga när sonen var bebis. Det funkade alldeles utmärkt och var väldigt ombonat och lätt att bara lyfta i och ur. Dock blev han så himla lång fort :p så till nästa barn kommer vi att ha en citykorg i alla fall. Om ert barn föds på vintern så blir det kanske lite trångt att få plats med allt i en hårdlift. Mjuklift har jag ingen erfarenhet av. Om jag var du så skulle jag köpa en citykorg på blocket, de används ju bara i ca 6 månader så det finns säkert en del i fint skick, till ett bra pris.

• Lindsey Egot the only one

Ja du får ha en mjuk alt hårdlift men nackdelen är att de är små och bebisen växer ur dom rätt fort. En liggdel kan man använda några månader längre. Sedan kostar ju inte liggdelen så värt mycket mer än en hårdlift. Kanske det dubbla.

• daimstrut

Vi har haft mjuklift till City Cross, för oss har den räckt till ca fem-sex mån utan att bli urvuxen. Smidigt om man vill bära med sig bebis eller alternera mellan storasyskon och bebis. Funderar dock på en City Bag till trean som väntas då vagnen blir smidigare och lättare med den på och då vi nu bor utan trappor och kan ha vagnen precis utanför fönstret. Upplever också att vagnen blir lite låg med mjuklift i sittdelen, jobbigt när man ska böja sig ner och stoppa i napp tex. Men det är inget jag inte överlevt med två barn alltså, bara en mindre detalj

• Mellanmjölkens land

Vi har ungefär samma tankar men då främst eftersom vi vill att även Storasyster ska kunna använda vagnen vid behov. Planen är att inte använda vagnen så mycket utan i första hand sitter bebisen i sjal medan Storasyster cyklar, går eller åker pulka. Det är främst vid längre utflykter där Storasyster kan behöva sova som vi tänkte ta med vagnen.

Vi kommer få köpa en mjuklift för 50:- så vi har en om det skulle behövas men tänkte testa utan till att börja med. Mycket enklare att rulla ihop åkpåsen under vagnen än att mosa in mjukliften där

• Alexi

Emmaljungas sittdel är jättebra men inte ombonad och stabil på det vis jag vill ha en bebis i. Liggdelen är ju så otroligt gosig och bra och man är helt trygg att bebis inte kan trilla ur på något vis även när de blir något mer rörliga.

• Gumsegumsan

Jag har två barn och har också haft två Emmaljungavagnar till dem som nyfödda. Jag skulle nog våga påstå att jag hade klarat mig utan liggdel/lift om jag fått bebis mellan okt-feb då man ändå kan ha åkpåse som gör det ombonat.

Vi hade liftar båda gångerna. Det har känts smidigast och gjort det möjligt att kunna ta med sig liften om man går in någonstans där vagn inte går att ta med sig. (Vi har även använt liften som resesäng den första tiden.) Väljer man separat liggdel så går det ju inte lika smidigt att ta med sig den och då ser jag ingen skillnad mot en sittdel med en mysig åkpåse.

Båda mina barn har ganska tidigt tappat intresset för att ligga ner och redan från 3-4 månader har de velat halvsitta upp i vagnen för att se lite. Liftarna åkte ur redan vid fyra månader med andra ord. Det har inte varit någon som helst skillnad för vare sig mig eller bebis att ha lift eller åkpåse. 

• Gumsegumsan
    Alexi skrev 2013-10-19 20:31:49 följande:
    Emmaljungas sittdel är jättebra men inte ombonad och stabil på det vis jag vill ha en bebis i. Liggdelen är ju så otroligt gosig och bra och man är helt trygg att bebis inte kan trilla ur på något vis även när de blir något mer rörliga.

Jag skulle snarare vilja säga tvärtom. Jag hade aldrig vågat ha en rörlig bebis i en liggdel där man inte kan spänna fast dem, som man ju kan i sittdelen. Fullt liggläge finns ju även på sittdelen! 
Svar på tråden Liggdel nödvändigt?