• Kirsten

Positivt gravtest och mens???

Nu måste jag rådfråga er för jag förstår verkligen ingenting!

Tar det från början, jag fick mens 3/9, förmodligen äl 21/9 och nästa mens 3/10. Jag känner ingenting förutom små pyttestick i mitten av magen då och då men fick en känsla idag och tog gravtest, streck på sticka och fick gravid 2-3 veckor på cb!!! Hur går det här till? Det betyder att jag fick mens 4-5 veckor sen, vilket stämmer med mensen innan men jag fick ju mens förra veckan!? Hur är det med missfall och utomkveds? Om jag nu fick missfall förra veckan, borde cb fortfarande visa rättvisande veckor då? Ska ringa på måndag och kolla upp detta, hur tidigt kan man göra vul och se nåt? Med min son fick jag ont i tuttarna innan positivt test men nu känner jag inget som sagt! Till saken hör att jag precis idag varit och lämnat blodprov för utredning så jag vill gärna veta om jag ska avbryta den eller inte? Långt det blev men jag är som sagt något förvirrad?!:)

• Svar på tråden Positivt gravtest och mens???
  • Undran05

Hej! Varit med om liknande. ÄL 3/11. Testade negativt 15/11. Fick mens 16/11. Idag när jag valde att göra ytterligare ett gravtest 21/11 så visar det två tydliga streck... Är förvirrad. Både hoppfull och orolig. Hur gick det för dej?

• Kirsten
    Undran05 skrev 2013-11-21 18:39:30 följande:
    Hej! Varit med om liknande. ÄL 3/11. Testade negativt 15/11. Fick mens 16/11. Idag när jag valde att göra ytterligare ett gravtest 21/11 så visar det två tydliga streck... Är förvirrad. Både hoppfull och orolig. Hur gick det för dej?

Jag var bevisligen gravid för jag fick ett missfall några dagar senare!:( Tänkte först att missfallet berodde på att kroppen inte registrerat att den va gravid men har ju läst om fler som fått "mens" första månaden och där det gått bra!:) Jag hoppas allt går bra för dig, du får gärna uppdatera mig!:)
  • Undran06

Jag är ledsen för din/er skull! Känner så igen mej i det hopp och den oro du beskrev tidigare och ett missfall är det värsta som kan hända. Det gör så ont... Vi lever än i ovisshet, rädd för att våga hoppas då jag vet hur ont det kan göra om det inte vill sig väl. Är orolig precis som du var att det kan vara ett utomkvedshavandeskap. Eller så är allt bra. Men hur ska man veta det? Oron och ovissheten tär... I landstinget där jag bor erbjuds inget vul under dom här omständigheterna, vi är hänvisade att vänta. Vi har istället bokat ett privat i en stad som gör det nästa vecka. Om vi inte fått missfall innan. Alltid detta förbehåll. Hoppas att allt ser bra ut då, men gör det inte det så vill jag veta, inte vänta. Speciellt inte om det skulle visa sig vara ett utomkvedshavandeskap. Jag är så rädd att det är ett missfall vi väntar på. Får jag fråga hur ditt missfall tedde sig, kom det plötsligt eller blev du "förvarnad" med smärta innan. När jag fick missfall började jag få någon liten blödning och värk någon dag innan.... Är orolig att det skulle komma så plötsligt... Tack för ditt svar och jag hoppas verkligen att det ska gå bra nästa gång!

• Kirsten

Jag tror absolut du kan vara lugn!:) Har du inte blödit nåt mer är det ju inget fel, vissa kan få en mens (vissa fler) månaden efter de blivit gravida. Det jag tyckte va jobbigt när jag ringde och bad om vul innan mf var att ingen trodde mig, en bm sa till mig " försök igen och vänta tills mensen uteblir"! Hade varit så skönt att kunnat återkomma till henne om att jag visst va gravid om jag inte fått mf!;) Jag blev väl egentligen förvarnad av en liten röd blödning dagen innan men trodde då bara att det var ett blodkärl. Dagen då mf började fick jag jätteont i magen 45 min- 1 timme innan blödningen kom och sen inget mer. Du ska se att allt kommer se finfint ut, håller tummarna!:) Tack, jag hoppas på denna månad istället!:)

• Undran06

Så länge jag inte blöder så får vi hoppas att det är bra. När vi gjorde positivt test efter blödningen var det först ganska svagt och vår bm var också skeptisk, ganska förbehållsam och gav verkligen inga större förhoppningar. Både jag och min sambo kände oss ganska nere efter det besöket. När vi lämnade ett nytt test i måndags, en vecka senare, var det starkare och då var också hon mer positiv. Jag tror att dom har sett mycket våra barnmorskor, dom vill inte ge några falska förhoppningar, tänker att de är därför de är så försiktiga i vad dom säger. Men det är ju trist om dom tar ut något i förskott eller inte tror på en. Du var ju trots allt gravid... Jag hoppas det går bra för er nästa gång, hoppas att vårt håller i sig! Håller tummarna hårt!

• Undran06

Hej igen! Gjorde vårt vul i fredags... Det var så nervöst att veta att vi skulle få ett besked där och då. Det såg bra ut! Det var glädje och lättnad. Nu behöver vi inte undra och nu kan vi tänka att vi är gravid. Enligt beräkningen skulle vi vara i 8+0 i fredags, han trodde 7+2 ungefär... Sist fick vi missfall v. 14+0. Det känns så annorlunda den här gången och oron finns med på ett annat sätt. Vill att tiden fram till dess ska passera... Hur går det för er, är det väntan på nästa chans? Håller tummar!

• Kirsten
    Undran06 skrev 2013-12-17 22:23:37 följande:
    Hej igen! Gjorde vårt vul i fredags... Det var så nervöst att veta att vi skulle få ett besked där och då. Det såg bra ut! Det var glädje och lättnad. Nu behöver vi inte undra och nu kan vi tänka att vi är gravid. Enligt beräkningen skulle vi vara i 8+0 i fredags, han trodde 7+2 ungefär... Sist fick vi missfall v. 14+0. Det känns så annorlunda den här gången och oron finns med på ett annat sätt. Vill att tiden fram till dess ska passera... Hur går det för er, är det väntan på nästa chans? Håller tummar!

Åh härligt att höra!:) Du ska se att allt går vägen denna gång, men förstår oron tills ni passerat den veckan! Vi kämpar på, börjar ge upp lite och försöker att inte låta det påverka hela mitt liv även om jag såklart hoppas!;) Tack för tumhållningen!;) Ha en bra jul och passa på att vila!:)
  • Undran06

Tack för pepp! Hoppas att ni orkar kämpa på, man måste fortsätta hoppas att det ska gå... Samtidigt är man räddcför att tro och hoppas för mycket med risk att bli besviken. jag försöker tänka på andra som lyckats, det ger hopp... Det är svårt att inte låta det påverka hela livet när det är en sån stor del av det men jag hoppas du kan koppla av lite och försöka må så bra det går i allt det här, vila och göra sånt som gör dej gott. Det ska jag försöka i väntan på att tiden går. God jul och fortsatt lycka till!

• elis82

för 2 veckor sen gjorde jag en gravid test och det var gravid +, men på nyårsafton fick jag bära min dotter ca 16 kg på 2 våningar . sen natten efter fick jag ont på ryggen och lite på magen och lite mörkbruna flyttningar och sen även lite blod i flyttningar och det gör fortfarande bara i sammanband med flyttningar .

jag undrar är det missfall??

• Kirsten
    elis82 skrev 2014-01-03 19:10:41 följande:
    för 2 veckor sen gjorde jag en gravid test och det var gravid +, men på nyårsafton fick jag bära min dotter ca 16 kg på 2 våningar . sen natten efter fick jag ont på ryggen och lite på magen och lite mörkbruna flyttningar och sen även lite blod i flyttningar och det gör fortfarande bara i sammanband med flyttningar .

jag undrar är det missfall??

Svårt att svara på. Det som kan hända när man är gravid är att ett blodkärl brister och man får då en mindre blödning. Blöder du bara lite tror jag inte att det är missfall och om du inte har så pass ont. Antar att du får avvakta, du kan ju ta ett till gravtest om en vecka och se om det fortfarande är positivt. Tycker du ska va lugn!:)
  • elis82
    Kirsten skrev 2014-01-03 19:20:47 följande:

Svårt att svara på. Det som kan hända när man är gravid är att ett blodkärl brister och man får då en mindre blödning. Blöder du bara lite tror jag inte att det är missfall och om du inte har så pass ont. Antar att du får avvakta, du kan ju ta ett till gravtest om en vecka och se om det fortfarande är positivt. Tycker du ska va lugn!:)
    ok tack det ska jag göra men jag tänkte göra testet igen men kanske jag bör vänta lite?!
  • Kirsten
    elis82 skrev 2014-01-03 19:25:27 följande:
    ok tack det ska jag göra men jag tänkte göra testet igen men kanske jag bör vänta lite?!

Jag gjorde ett test samma dag jag fick mf och det va starkare streck än nånsin, blev lite lurad att det kanske bara va en blödning men sen dagen efter va det svagare. Du kan säkert göra ett nu eftersom det var några dagar sen för dig, hoppas det går bra!:)
Svar på tråden Positivt gravtest och mens???