Hur känner ni inför klimakteriet? Har ni hunnit få de barn ni önskar?
Hej
Jag är 45++, har ett barn på tre år, en underbar man, bra jobb, bra relationer, god ekonomi, är frisk - kort sagt, vad mer kan man begära av livet?
Men jag hade så väldigt gärna velat få ett barn till! Jag har provat allt som är känns rimligt i min situation: akupunktur, DHEA, munkpeppar, jättemycket sex... Mina värden utom AMH är bra. IVF eller äggdonation är av olika skäl och efter mycket övervägande inte aktuellt. Adoption är för sent. Fosterfamilj kanske någon gång i framtiden när vårt eget barn är äldre.
När jag fyllde 47 började klimakteriesymptomen: oregelbunden mens, enstaka värmevallningar på nätterna och känslor av depression.
Det är en stor sorg för mig att gå in i klimakteriet. Jag känner mig inte förberedd. Kanske hade det varit annorlunda om jag hade fått alla de barn jag önskade, men mitt liv har inte blivit så (jag träffade min man sent). Det är också en sorg att inte vara "ung" längre. Jag har i alla fall fått tid hos en psykolog (dessvärre en man i 30-årsåldern, jag hade hellre sett en kvinna 55+), det känns konstruktivt.
Jag är full av ledsna känslor som är kopplade till min ofruktsamma och åldrande kropp. Jag förstår att det är många som känner så i denna fas i livet. Det skulle vara intressant att komma i kontakt med flera i samma situation för att utbyta tankar, känslor och erfarenheter kring hur det känns att gå in i klimakteriet.