• Jojjo77

Äggdonatorer till Örebro

Hej!

Har du varit äggdonator eller kan du tänka dig att bli? Finns du i närheten av Örebro? Kontakta då gärna Fertilitetsenheten på USÖ och hjälp oss och flera andra ofrivilligt barnlösa par.

Det är just nu ont om äggdonatorer i Örebro och väntetiden är lång.

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att jaga donatorer, så jag gör det här, känns som det mest passande forumet.

Vädjar till dig, osjälviska kvinna, att hjälpa oss och andra.

Tack på förhand.

Hjärta 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 07:15
    www.orebroll.se/Templates/Institution.aspx&epslanguage=sv

• Svar på tråden Äggdonatorer till Örebro
  • Jojjo77

Caspianne - Ojojoj, vad ni har gått igenom svåra saker! Så underbart att allt fick ett fint slut Hjärta Hur hittade du din kraft att fortsätta? Min finns snart inte kvar...

• Jojjo77
    mrsplupp skrev 2013-10-22 19:49:49 följande:
    tack =)

Hade inte tvekat en sekund om det inte var för åldern, känner att jag har ett barn och det räcker, men jag har ju så många ägg som andra skulle få nytta av istället...så det var trisst att jag var för gammal=/
    Det är konstigt det där med åldersgräns kan jag tycka. Om man har gott om ägg och om de är bra, varför inte få donera dem? Finns säkert forskning kring allt med ålderspåverkan, men ändå. 36 känns lite ungt att sätta en gräns...
  • mrsplupp
    Jojjo77 skrev 2013-11-07 08:35:02 följande:
    Det är konstigt det d är med åldersgräns kan jag tycka. Om man har gott om ägg och om de är bra, varför inte få donera dem? Finns säkert forsknjuing kring allt med ålderspåverkan, men ändå. 36 känns lite ungt att sätta en gräns...
    håller me
  • Caspianne

Med åldern ökar risken för kromosomfel på embryot. Finns såklart alltid undantag, men om man nu måste genomgå en sån här behandling så vill man såklart optimera chanserna för fina embryon. Jojje, jo det har varit en många gånger tung väg att gå. På nåt sätt har det varit enklare att fortsätta kämpa än att sluta hoppas.... På nåt sätt hittar man kraften och styrkan tror jag, även om det varit många djupa dalar.

• Jojjo77
    Caspianne skrev 2013-11-07 19:05:59 följande:
    Med åldern ökar risken för kromosomfel på embryot. Finns såklart alltid undantag, men om man nu måste genomgå en sån här behandling så vill man såklart optimera chanserna för fina embryon. Jojje, jo det har varit en många gånger tung väg att gå. På nåt sätt har det varit enklare att fortsätta kämpa än att sluta hoppas.... På nåt sätt hittar man kraften och styrkan tror jag, även om det varit många djupa dalar.
    Jo, jag vet att risker ökar. Men när man är 35 och får nej i ett landsting men ja i ett annat för att de har åldern 36, så undrar jag ändå lite...

Det var fint skrivet "enklare att fortsätta kämpa än sluta hoppas" Glad

Nu är jag igång med testcykel och i vår är det vår tur för donation! Så någon underbar kvinna i närheten av Örebro kommer att hjälpa oss med ägg, så fantastiskt härligt! Skrattande Tack säger jag till någon jag inte känner!!!Hjärta
  • gulleplutt

Hej.. Sitter och läser om vad ni har gått igen... Jag har fått 2 barn via icsi.. Första försök på båda.. Och nu så har jag blivit äggdonator, känner att jag vill hjälpa nån annan att få barn.. För om inte jag hade fått hjälp med spermie donation, hade jag inte fått nå egna barn.. Den känslan vill jag ge nån annan.. Så jag är igång med behandling, inte än med hormonsprutor.. Men har 2 som väntar på min ägg...

• A n n e L i e

Jag har funderingar på att donera ägg men vilka kriterier är det som gäller?

Läste att man måste vara frisk och inte få ha ärftliga sjukdomar i släkten, vilka sjukdomar syftas det på då? Har nämligen diabetes i släkten och undrar om detta då hindrar mig från att bli äggdonator? 

• gulleplutt

Diabetes ska nog inte vara nå hinder, men kolla upp det.. För det är så många som behöver ägg... Jag gör min första äggdonation nu och hoppas hinna med en gång till innan jag fyller 35 år 2015..

• Jojjo77
    gulleplutt skrev 2013-11-12 15:43:46 följande:
    Hej.. Sitter och läser om vad ni har gått igen... Jag har fått 2 barn via icsi.. Första försök på båda.. Och nu så har jag blivit äggdonator, känner att jag vill hjälpa nån annan att få barn.. För om inte jag hade fått hjälp med spermie donation, hade jag inte fått nå egna barn.. Den känslan vill jag ge nån annan.. Så jag är igång med behandling, inte än med hormonsprutor.. Men har 2 som väntar på min ägg...
    Vad fint av dig! Underbart att du och många med dig vill hjälpa oss och andra. Det är en märklig, men härlig tanke, att någon därute sitter och väntar på att komma igång med behandling för att kunna ge oss ett ägg, helt ovetandes om varandra.

Vad härligt att ni fått barn på era första försök, skönt att det funkar för vissa Glad 
  • Jojjo77
    A n n e L i e skrev 2013-11-12 15:52:16 följande:
    Jag har funderingar på att donera ägg men vilka kriterier är det som gäller?

Läste att man måste vara frisk och inte få ha ärftliga sjukdomar i släkten, vilka sjukdomar syftas det på då? Har nämligen diabetes i släkten och undrar om detta då hindrar mig från att bli äggdonator? 
    Vad kul att läsa att du funderar på det! Tack!

När det gäller kriterier så ser det lite olika ut för olika landsting eller kliniker. Det enklaste är att ta kontakt med det sjukhus du tänker dig donera till, så att de kan svara på dina frågor. Jag vet inte riktigt vilka sjukdomar som är okej eller inte. 

Om det är Örebro och USÖ du tänker dig så gå in på USÖ:s hemsida och sök på fertilitetsenheten, eller klicka på länken som jag har i trådstartsfönstret. 
Svar på tråden Äggdonatorer till Örebro