Inlägg från: Anonym (Går det?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Går det?)

vill ha ensam vårdnad!!!

Jag har två barn 6 och 8 år med mitt ex. Vi har inte varit tillsammans sedan yngsta var 4 månader gammal och därefter har barnen bott hos mig och varit hos sin bio-pappa varannan-var tredje helg.
    Jag är den som har skött allting med barnen ALLTID och trots att båda vårdnadshavarna varit kallade till olika saker så har han alltid avböjt och vill/vågar inte vara med. Han är för att nämna det milt en väldigt "svag" och osäker person och tycker att det är bekvämare att lägga över allt ansvar på mig just förutom de helger som är "hans" då han oavsett vad vill ha umgänge.
    Nu är det så att vårat yngsta gemensamma barn just blivit utredd och fått en diagnos, Adhd med autismliknande inslag och hela utredningen med alla besök på BUP har jag skött själv trots att det förväntats att han som vårdnadshavare också skulle dyka upp/visa intresse. Min nuvarande man har vid något tillfälle varit med.
    Nu är iallafall medicin tillsatt men den hjälper inte alls så som vi hoppats på så skolan (dock än så länge bara förskoleklass) fungerar inte alls så nu är det inbokat ett möte om 1,5 vecka med personer ifrån BUP, förskollärare, rektor osv på skolan hur vi ska fortsätta. Det är uppenbart att hen kommer att behöva MYCKET hjälp för att klara skolan. 
    Till detta möte är vi båda vårdnadshavare såklart kallade. Kallelsen fick jag i brevlådan idag och jag skickade ett sms till exet för några timmar sedan för att informera som jag mig bör. Än så länge inget svar men saken hör till den att jag är bergsäker på att han kommer att lägga över även detta på mig (eftersom jag skött allting tidigare, hans egna ord).

NU är jag så trött på att han ska gå omkring och kalla sig vårdnadshavare och att JAG hela tiden får stå till svars för var han håller hur vid olika sammanhang att jag nu starkt funderar på att ta kontakt med familjerätten för att försöka få ensam vårdnad.
    Jag vet ju att det går att få ensam vårdnad relativt enkelt om båda är överens men hur tror ni att mina chanser ser ut om han motsätter sig att ge mig vårdnaden trots sitt oengagemang i övrigt? HJÄLP!!!

Kan tillägga att pappan bor 5 mil bort.

• Svar på tråden vill ha ensam vårdnad!!!
  • Anonym (Går det?)
    Anonym (ff) skrev 2013-09-19 16:48:45 följande:
    Motsätter han sig så är inte dina chanser så stora.
    Kan du inte presentera enbart fördelarna till honom? 
    Jo jag ska försöka att göra det men för honom så blir det ju egentligen ingen skillnad eftersom han ändå skiter i att infinna sig där han borde(!). Umgänget har han ju ändå rätt till.
  • Anonym (Går det?)
    Anonym (anledning) skrev 2013-09-20 08:36:33 följande:
    Att du tar ansvaret under dina dagar med barnen är inte skäl att få ensam vårdnad.

Bor ni nära varandra?
    Vad är positivt med att vara förälder utan vårdnad?

Jag tar ju ansvar för allting som gäller barnen och trots att vi båda som vårdnadshavare blir kallade så kommer han ALDRIG NÅGONSIN. Nu senast fick jag ett sms av honom att jag får hans fullmakt att göra vad som är bäst för barnet eftersom han inte är insatt (vilket är en självvald handling). Att en vårdnadshavare ger sin "fullmakt" till den andre vårdnadshavaren låter ju toklöjligt, i mina öron är det ju det samma som att ge ensam vårdnad??

Vi bor 5 mil ifrån varandra.
    Det positiva för honom i det här är att han hade sluppit att hela tiden tacka nej att infinna sig på ständigt kommande läkar- och skolmöten och barnen slipper att ständigt få höra att han (pappan) inte vill närvara/bli inblandad i deras angelägenheter.
  • Anonym (Går det?)

Har pratat med exet idag och han verkar inte helt emot att ge mig ensam vårdnad just därför att han inte är involverad i barnens vardag och känner väl att jag vet vad som är bäst för dom. Han behövde dock lite tid på sig att fundera men jag är hoppfull.
    Hans eventuella rädsla ligger i att han av någon anledning tror att jag kanske kan ta barnen ifrån honom, något som jag naturligtvis inte kan eller har några som helst planer på. Vad finns det för saker som för honom kan bli annorlunda om vårdnaden skrivs över på mig utöver att han inte har någonting att säga till om, vilket han inte gör/vill i dagsläget heller. Hur blir det om jag skulle dö, blir han den först tillfrågade då att ta hand om barnen?
    Jag har läst att det ska vara en enkel procedur hos Familjerätten om båda är överens om vem som ska ha vårdnaden men kan det uppkomma konstiga frågor??

Svar på tråden vill ha ensam vårdnad!!!