• Anonym (hjälp)

Jag vill inte att min sons pappa ska ha sonen själv. Hur ska jag göra?

Min sons pappa och jag har separerat. Sonen är 1 år. Pappan är missbrukare både droger och alkohol.
    Jag vill inte att han ska hämta sonen och ha honom ensam. Jag hotar med familjerätten och han säger att nog kan han ljuga för dem...

Jag vill såklart att sonen ska träffa pappan när han är nykter osv men jag vill inte att han ska ta med sig han 50 mil bort och ha han flera veckor. Vad kan man göra?

• Svar på tråden Jag vill inte att min sons pappa ska ha sonen själv. Hur ska jag göra?
  • Anonym (mnnnn)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-09-19 13:47:23 följande:
    Min sons pappa och jag har separerat. Sonen är 1 år. Pappan är missbrukare både droger och alkohol. Jag vill inte att han ska hämta sonen och ha honom ensam. Jag hotar med familjerätten och han säger att nog kan han ljuga för dem... Jag vill såklart att sonen ska träffa pappan när han är nykter osv men jag vill inte att han ska ta med sig han 50 mil bort och ha han flera veckor. Vad kan man göra?
    Sätt dina hot till verklighet. Antar att han måste kunna lämna prov hos soc kanske? 
  • Buster1994

Ja, det måste han men försök att undvika det.
    För att då kan de bli så att hans barn aldrig får träffa sin pappa.

• mammalovis

Har du en rättmätig oro kan du ansöka om kontaktperson vid kortare umgänge hos socialen. Dock verkar det krävas att barnet riskerar att skadas fysiskt för att det ska gå igenom. För att få det beviljat krävs att ni genomgår en utredning som får ta max 4 månader. Jag tror dock att pappan måste godta både utredning och kontaktperson, om inte risken för skador är så stor att socialen fattar egna beslut.

Jag har fått ta en ny kamp om vår dotter. Tyvärr lutar det nog åt att han kan göra som hon vill och hon får stoppa i sig snus bäst hon kommer över, om hon kommer på de tankarna. För hans del är snus totalt ofarligt. Sedan skiter han i att dammsuga och umgängestiderna gör han som han vill med, både vid hämtning och lämning, plus att hans psykiska hälsa inte är helt stabil. Senast för ett år sedan hade han tydligen ett suicideförsök ... Så att hon får leka bland kattspyor och kattskit är tydligen helt okej.

Hans 12-årige son som själv får välja umgänge eller ej duschar och byter kläder efter varje umgänge och kräks ibland efter han varit hos pappan, men det är väl helt normalt i förälderns rätt till sitt barn ...

• Anonym (insatt)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-09-19 13:47:23 följande:
    Min sons pappa och jag har separerat. Sonen är 1 år. Pappan är missbrukare både droger och alkohol. Jag vill inte att han ska hämta sonen och ha honom ensam. Jag hotar med familjerätten och han säger att nog kan han ljuga för dem... Jag vill såklart att sonen ska träffa pappan när han är nykter osv men jag vill inte att han ska ta med sig han 50 mil bort och ha han flera veckor. Vad kan man göra?
    Det låter som om ni inte har ngt skrivet avtal på hur umgängete skall se ut? Det är viktigt att ha och det kan familjerätten hjäla er med. DVS de bestämmer inte vad som blir bäst för barnet utan de hjälper er föräldrar att själva komma överens och förhandla fram en lösning. (det låter som om du tror att familjerätten är en instans som bestämmer?)
    Du är som vårdnadshavare ansvarig för att ditt barn inte far illa. Oavsett var h*n befinner sig. Du skall alltså vägra pappan umgänge om han drogar ....det skall inget barn behöva uppleva.
Svar på tråden Jag vill inte att min sons pappa ska ha sonen själv. Hur ska jag göra?