• Anonym (Sa.)

En 12 åring vill ha nya spelet "GTA V". Hur skulle ni göra?

Till ps3. Det släpps idag och min 12 åring vill SÅ gärna ha spelet. "Alla andra kommer få det, snäääällaaaaa!". Han sköter skolan, han är en fin & vettig kille i övrigt. Det är från 18 år.

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden En 12 åring vill ha nya spelet "GTA V". Hur skulle ni göra?
  • elyse

Spelar han redan andra spel som är från 18 år?

• Anonym (badsister)
    Anonym (Sa.) skrev 2013-09-17 13:47:20 följande:
    Till ps3. Det släpps idag och min 12 åring vill SÅ gärna ha spelet. "Alla andra kommer få det, snäääällaaaaa!". Han sköter skolan, han är en fin & vettig kille i övrigt. Det är från 18 år.

Hur skulle ni gjort?
    Jag gav det just till min lillebror. Han är 9. Tycker att det finns värre saker att oroa sig för än dataspel.
  • Rutgerapan123

Man borde få spela vad man vill och sköta sitt eget. Tolv åringar idag vet redan för mycket , så varför inte bara låtabli att vara överbeskyddande?

• Anonym (2år)

Sista inlägget va för 2 år sedan, men varför ska han/hon få spela GTA? finns en anledning till att de är 18 års gräns, dvs våld mord prostitution m.m, ska en 12 åring lära sig sådant redan nu tycker du? 

• Toby80

Hej

Jag arbetar med barn och har flera barn i min omgivning och säger som så här. Det finns barn som klarar av det och kan skilja på rätt och fel, men jag skulle inte chansa då 90% av dem förmodligen inte klarar det.

Det finns en anledning till varför det finns en åldersgräns och just i det här fallet är det lite speciellt. Skulle du köpa valfri porrfilm och motorsågsmassakern till ditt barn? För det här är i princip samma sak rent innehållsmässigt.

Mvh
    Toby

• Anonym (Aldrig)

Aldrig i livet! Varför ens fundera? Det finns åldersgränser av en anledning. Min 12-åring tjatar om starwars-spelet om är från 16 år. Nope säger jag. GTA kommer öht inte över vår tröskel ens när han är 18. Då får han flytta först.

• Anonym (-)

Trots att jag själv både såg på 15- och 18-årsfilmer, samt spelade spel med 18-års gräns (som tioåring), så säger jag ändå nej.

Varför? - Jag vet inte. Det påverkade inte mig att se de filmerna och spela de spelen, men jag säger ändå nej - bara för att.

• Scoops

Det finns många bra spel för hans åldersgrupp. Men GTA är i värsta laget, typ så grovt som det kan bli.

Önskar att fler föräldrar var som ni föräldrar här som förstår att alla data- och tvspel inte är för barn...{#emotions_dlg.flower} Guld till er!

En kort berättelse på temat:

När jag jobbade på ett bibliotek i Norrland så kom det ofta in barn och lånade tv-/datorspel själva. Vi hade sån självbetjäningsmaskin där de bara tar spelen, lånar med kort och pinkod och sedan går hem och spelar.
    Man kan bara låna spel med ett "vuxenkort", just på grund av åldersgränser så var alla spel satta till 18.

Så föräldrarna bara gav barnen sitt lånekort och lät dem gå själva och låna. Vilket ledde till att de sedan skällde ut MIG för att de tyckte att jag lånat ut spel med åldersgräns till deras barn... helt bisarrt! Då kände jag att "eget ansvar" försvunnit ur huvudet på hela världen.

• Linus Dahlberg

Det är ej en 18års gräns på spel utan det är en rekommendation som olika företag sätter så han skulle lika gärna gå och köpa det själv. Likadant som att köpa en mjölkliter på Coop. Om ni inte tror de så kan ni själv läsa på tex pegi.

• Linus Dahlberg
    Anonym (2år) skrev 2015-05-31 23:12:42 följande:

Sista inlägget va för 2 år sedan, men varför ska han/hon få spela GTA? finns en anledning till att de är 18 års gräns, dvs våld mord prostitution m.m, ska en 12 åring lära sig sådant redan nu tycker du? 

Det är ingen gräns utan en rekommendation ,läs på pegi om ni inte tror mig!!
  • Lena

Från 15 tillsammans med oss skulle jag kunna tänka mig det. Definitivt inte innan 15.

• Scoops

Ungar kommer alltid att tjata hål i huvudet på sina föräldrar för att få saker som "alla andra har". För det är coolt att vara lite förbjuden och inte bry sig om åldersgränser. Det är då det är upp till föräldrarna att säga nej och pallar man inte det så kanske man skulle låtit bli att skaffa barn...

Svar på tråden En 12 åring vill ha nya spelet "GTA V". Hur skulle ni göra?