• pcb

katt river på väggar

hej, 

min katter har börjat riva på tapeterna, innan hade jag bara en som hade gjort de när han var cirka nån månad efter jag fått honom.
    sen i våras skaffade jag en katt till för tänkte de skulle bli roligare för killen. dom leker och har sig men så fort man ej har koll på dom så kan dom riva i tapeterna, får jag tag på dom så säger jag till samt lyfter dom i nacken plus kastar iväg en boll så dom ska tänka på ngt annat, men inget hjälper typ..

Dom har ett stort klätterträd i v-rum samt ett litet i köket. ligger alltid o sover samt klöser i träden men ändå ska dom väggarna.

den gamle katten är kastrerad.  

har ni något tips??

Tack på förhand 

• Svar på tråden katt river på väggar
  • Susi A

Den lilla katten slutar nog att riva i tapeterna när han blir större och då slutar säkert båda två. Katter gillar särskilt inte om man knäpper dem på näsan- det kan vara ett bra straff om du får tag på dom.

• Laura Lynn

Nej, straffa inte katterna och undvik att lyfta i nackskinnet. Klipper du deras klor? Prova sätt upp klösbrädor på väggarna. 

• Omogen citron

Klipp klona, river de alltid på samma ställe? Det finns klösbrädor man hänger på väggarna. Spruta vatten på dem då de klöser på väggen och kasta inga bollar. Då signalerar du att det är okej och att du vill leka.

• pcb
    Laura Lynn skrev 2013-09-11 21:59:15 följande:
    Nej, straffa inte katterna och undvik att lyfta i nackskinnet. Klipper du deras klor? Prova sätt upp klösbrädor på väggarna. 
    varför ska man ej lyfta bort så då? har haft ett i wellpapp? men va inget dom gillade alls..
  • TnG

Mn kan ta en trasa med ättika på de utsatta ställena så tappar katten snabbt intresse, tänkmdock på att ättika är blekande så kan va känsligt med tapeten kanske, men går kanske stryka utmed golvlisten eller så

• pcb
    Omogen citron skrev 2013-09-11 22:03:12 följande:
    Klipp klona, river de alltid på samma ställe? Det finns klösbrädor man hänger på väggarna. Spruta vatten på dem då de klöser på väggen och kasta inga bollar. Då signalerar du att det är okej och att du vill leka.
    ah ok, aa men oftast ser man ej dom så kan ju ej spruta vatten i efterhand. men brukar klippa klorna, kan vara så för de var ngr veckor sen sist, ska börja hålla koll och göra det oftare.
  • pcb
    TnG skrev 2013-09-11 22:09:30 följande:
    Mn kan ta en trasa med ättika på de utsatta ställena så tappar katten snabbt intresse, tänkmdock på att ättika är blekande så kan va känsligt med tapeten kanske, men går kanske stryka utmed golvlisten eller så
    ska prova, tack!
  • annak81

Spruta kattmynta på klösträdet för å få dem att gilla det och sätt aluminiumfolie på väggen där de river för det hatar dem, funkade super på min katt!

• pcb
    annak81 skrev 2013-09-11 22:18:06 följande:
    Spruta kattmynta på klösträdet för å få dem att gilla det och sätt aluminiumfolie på väggen där de river för det hatar dem, funkade super på min katt!
    kattmynta har jag på hela trädet:) provade med ättika nu, ska prova folie om det ej blir bättre.

• nemo1

Man lyfter absolut inte en katt i nackskinnet, rena rama djurplågerier. 

Svar på tråden katt river på väggar