hur mycket grönsaker äter du?
För dig som är köttätare: Ungefär hur mycket grönsaker (utom spannmål och potatis, men inklusive rotfrukter) äter du per dag i snitt? Svara med det som är närmast.
För dig som är köttätare: Ungefär hur mycket grönsaker (utom spannmål och potatis, men inklusive rotfrukter) äter du per dag i snitt? Svara med det som är närmast.
Jag äter väldigt varierat varför det blir svårt att dra något riktigt träffsäkert snitt, men slår man ut det på en längre period, typ 3-4 månader så landar det väl på 50-75% kanske skulle jag tippa på.
I princip ingenting. En matsked ärtor o morötter varannan dag ungefär.
Helt omöjligt att svara på. Så svårt att dra något snitt. Kanske 1/3-1/2
Äter aldrig grönsaker....
Har ofta grönsaker *i* maten, mindre ofta till... (wok, chili, sallader...) Äter jag ute och det finns en salladsbuffé blir det nog ungefär hälften, är det hemma betydligt mindre...
(och aldrig till frukosten - yrrk! - on det inte är en hotellfrukost buffe då en grillad tomat och lite inlagd gurka åker med.)
50-75% men röstade på 50.
Här hemma gör vi en sallad till varje varm måltid i princip, så både till lunch och middag har vi sallad (sallad, tomat, gurka, majs, paprika). Någon eller några måltider i veckan äter vi bara sallad, typ kycklingsallad eller grekisk sallad, men då har vi flera olika sorters grönsaker och bönor i. Jag älskar grönsaker och måste ha det till varje måltid.
Hm, någonstans mellan 1/3 och hälften skulle jag tro...
Äter rätt dåligt med grönsaker för tillfället...
Någonstans mellan hälften och 3/5... Men, som Annca sa, mycket av det är I maten, inte TILL maten
Nästan inga alls tyvärr men jag jobbar på det. Ska försöka ha minst 50% grönsaker på tallriken och har hållit det i 2 dagar :) målet är att sakta öka då grönsaker inte direkt är någon favorit här. Mina barn älskar det dock så dom får föregå med gott exempel :)
Alltid någon grönsak till frukostmackan.
Jobbet har salladsbuffé som ingår i lunchen så där blir det 5-10 olika om dagen om man blandar en liten tallrik med t.ex. grönsallad, vitkål, tomat, gurka, morot, marinerade kikärter, bönor, groddar, ärtor, betor, ugnsrostad palsternacka, majs, och ibland dyker det upp sparris och annat lite mer lyxigt.
Hemma på kvällen till maten så brukar jag försöka klämma in 2-3 grönsaker i alla fall.
Det är himla gott med grönt men det är ju klart att jag inte hade fått i mig så många olika om det inte vore för vår utmärkta lunchrestaurang.
Mellan alternativ två och tre. Om man får räkna in frukt så definitivt alternativ tre.
Massor. Ofta helvegetariska maträtter. Mycket bönor lider och ärtor också. Broccoli säkert varannan dag. M.m
En tredjedel till hälften. Med variation
En tredjedel till hälften. Beror på dag också.
En tredjedel ungefär. Brukade bli mer men det är så drygt att behöva vänta på att grönsakerna ska koka.
Vad har grönsaker med vegetarian att göra? Jag tror inte vegetarianer äter mer grönsaker än de flesta andra.
Röstade på hälften, men det varierar från en tredje del till tre fjärdedelar, från måltid till måltid.
Har mycket grönsaker jag inte tänker på i maten och även sallader, grönsaksrätter som sido tillbehör