• iochj

funderar på ersättning

på imorgon ska jag iväg under sju timmar och vår dotter blir hemma med pappan.

jag helammar och har provat pumpa ut men jag får ut knappt 50 ml från båda brösten sammanlagt så jag funderar på att om han ska få ge henne ersättning ist under de timmarna jag är borta.

men jag känner mig som världens dåligaste mamma som tänker så eftersom jag i vanliga fall helammar. är det fel av mig att vilja ge ersättning istället? hur hade ni gjort.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-10 11:45
    finns det risk att amningen kan strula sen i efterhand om jag väljer att han ska få ge henne ersättning? :/ Hon är 2 månader gammal

• Svar på tråden funderar på ersättning
  • Lowika

Men om du får ut 50 ml varje gång, så kan du ju pumpa flera gånger och hälla ihop? Se dock till att det är ordentligt nedkylt innan du blandar varje "omgång"

Om det finns risk att det strular sen... Kan det göra. Man vet aldrig med de där små illbattingarna Kan gå hur bra som helst, eller inte. Har hon aldrig tagit flaska innan, vet man ju inte om hon tar flaskan när du är borta heller.

Min lille kunde ta flaskan ibland utan att det störde.

• iochj

hon har tagit flaska med bröstmjölk förut.
    OKej, men jag vet inte om jag hinner pumpa ut så mycket som krävs.. sist hon drack mjölk från flaska drack hon 100 ml varje gång och det var för 3 veckor sen :O så hon lär ju dricka iaf 100 ml varje gång, så då måste jag pumpa ut kanske 400 ml för att vara på den säkra sidan. Känns inte som att jag kommer få ut så mycket 

• Ellie

Det är säkert ingen större risk (även om den finns) att amningen strular pga en eftermiddag med ersättning. Skillnaden är ju att maten kommer direkt och utan ansträngning, vilket många barn föredrar. Om hon redan tidigare tagit flaska flera gånger men ändå velat fortsätta amma så borde det vara samma sak om det är ersättning i flaskan istället för bröstmjölk.
    Risken finns ju att hon inte tycker om smaken och vägrar dricka, men hon svälter ju inte ihjäl under 7 timmar även om det blir jobbigt. Pumpa det du hinner och komplettera med ersättning.

Man är inte dålig mamma om man någon gång behöver ge ersättning även om man helammar! Själv var jag tvungen att ge ersättning när dottern var nyfödd innan mjölken kommit igång eftersom det tog tid och hon gick ner för mycket i vikt. Amningen har trots detta fungerat utmärkt efteråt och hon får säkerligen inga framtida men av detta :)

Svar på tråden funderar på ersättning