Anonym (Rymligt häruppe) skrev 2013-09-09 11:57:26 följande:
Det yttersta ansvaret för barnens väl och ve faller väl till slut på den biologiska föräldern? Om den biologiska föräldern väljer att fortsätta leva tillsammans med en partner som öppet talar illa om barnen, eller säger till dem att han/hon inte önskar att de finns, så ligger väl självfallet det yttersta ansvaret på dem - eller hur?
Men det är alltid lättare att skylla på tredje part - istället för att se att det finns fler som har skuld i att ett barn inte är tryggt i sin familjesituation. Inklusive de biologiska föräldrarna!
Nej jag vet inte hur det ser ut hos dem, men Axella ger väldigt klart uttryck för att det var styvpappan som bar ansvaret, hon nämner inte med ett ord att hennes mamma skulle ha sagt till mannen att flytta på sig i soffan för att hon vill sitta med sina barn istället - vilket kanske hade varit det naturliga om nu barnen mådde så dåligt av att "skuffas undan" från sin mamma? Eller tala om för styvpappan, att när du reser bort så blir nog barnen också jätteglada om de får något av dig, något litet. Var tar mammans ansvar i det här vägen? Vad gjorde mamman för att hennes barn inte skulle känna sig oönskade?
Och påståendet att barn har störst "rätt" till mammans närhet är ju bara dumt. Alla barn har rätt till närhet, trygghet och kärlek, men de står inte alltid först i kön till det. Ibland är det en vuxens behov som måste gå först. Alla i en familj är lika viktiga. Som ngn skrev - det är kärlek från olika konton, det är ingen tävling. För mig är det viktigt att mina barn ser, och vet, att ibland går deras bonussyskons behov före deras, ibland min makes - ibland till och med mina! Jag vill att mina barn ska lära sig att se individens behov, inte utifrån roll eller status eller ålder, utan utifrån behovet i sig. Alla räknas lika mycket i vår familj. Alla är lika viktiga.
Ja du , det blir ju något mellan som i detta fallet pappan och hans nya , Att mamman ska tvingas in i deras privata intriger är ju inte relevant , antingen är barnet välkommet eller ej om inte lämna över vårdnaden till mamman om dom två ska fortsätta tilsammans . Take it or leave it .