EmmaAn skrev 2013-09-04 21:30:47 följande:
Tack för engagemaget, kära människor. Det hjälper och värmer...
Tanken att lämna har kommit flera gånger men jag vill inte riktigt ge upp än.. Inte utan att försökt..
En kollega till mig sa att jag skulle försöka se dottern som en del av den man jag älskar.
-Hon är ju faktiskt det, hon har dessutom jättemycket drag från honom.. Pappa upp i dagen både i sätt och utseende.. Vet i o f inte om det är bra eller dåligt..
Det handlar nog mycket om att jag dels känner mig lurad på att få göra allt för första gången med honom.. Jag menar, hade hon varit vårt gemensamma barn hade jag varit jätteglad för att han lägger så mycket engagemang i henne och jag hade kunnat hjälpa honom med uppfostran mm..
Nu känns det som jag inte har riktigt rätt att komma med åsikter m.m och jag har inte samma engagemang i diskussioner som handlar om henne, även om jag verkligen försöker... Just för att jag vill vara den där som han kan hämta stöd från i olika frågor och aggerande... men det är svårt..
Jag hoppas att allt löser sig eller i a f blir mycket bättre när vi flyttar till något gemensamt, där även jag känner mig hemma.. men tänk om det inte blir det.. Då har man dragit upp henne från sin trygga gata med kompisarna utanför därren i onödan. Nu ska vi bara flytta inom samma skolområde men ändå...
Finns det inga knep man kan ta till för att inte känna sig så j-la känslomässigt utanför??
Blir ju rent rädd när jag läser att t.o.m när man får ett gemensamt barn kan man känna sig utanför... Det är precis den tanken som skrämmer mig.. Att min sambo tar över där med ...och jag blir den som får lämna bebisen till honom när den skriker...
När vi hälsade på våra vänner som har en 2 mån bebis började han skrika hos mig och tystnade så fort min sambo tog över.. 3 gånger!
Jag är verkligen inte bra på barn
Att se henne som en del utav honom och tycka om/älska henne för det, är i mina ögon dömt att misslyckas. Se henne för den HON är, se HENNES både goda och dåliga egenskaper, fokusera på de goda.
Är hon ett barn som du tyckt om i fall du träffat henne i ett annat sammanhang?
Din man verkar bra, han ser er båda och efter vad du skriver så kommer ni på en "delad" första plats, dvs att den som behöver tid eller uppmärksamhet/hjälp, får det utav honom. Jag tror att han kommer att fördela tiden vettigt även mellan sina barn när/om ni skaffar.
Att flytta kommer att lösa en del utav dina problem, att bo HOS någon är aldrig en bra lösning. Det finns dom som klarar det, men jag var inte en utav dem.
Att du kan prata öppet med din man om dina känslor är jättebra. Ring gärna din vårdcentral och se om dom kan skicka dig vidare till en bra psykolog som kan hjälpa dig att acceptera och tackla dina negativa känslor.
Att jämföra ett eget barn med ett bonusbarn eller en väns barn är inte alls samma. Du kommer att få ett band till ditt eget barn som är STARKT. Det spelar absolut ingen roll om din man är bättre på att ta andras barn, än vad du är. Ett eget barn är en totalt annan grej, där är ni föräldrar på lika villkor dessutom.