• Martin Eriksson

Köpa ut alkohol 13-åring?

Min son som är 13 år frågade mig igår om jag kunde köpa ut några cider till han. Jag sa att jag kunde göra det om han lovade att komma hem kl: 12 på kvällen.

Gjorde jag rätt?

En sak till, han har fått smakat vin och öl och lite annat innan...

Svar snarast tack!! 

• Svar på tråden Köpa ut alkohol 13-åring?
  • Jimman
    Martin Eriksson skrev 2013-09-03 14:21:17 följande:

Min son som är 13 år frågade mig igår om jag kunde köpa ut några cider till han. Jag sa att jag kunde göra det om han lovade att komma hem kl: 12 på kvällen.

Gjorde jag rätt?

En sak till, han har fått smakat vin och öl och lite annat innan...

Svar snarast tack!! 

Vilken usel trolltråd
  • youdontknow

Jag tycker att det är fel. Om en 13 åring vill ha alkohol är det sjukt fel. Om jag var du så hade jag inte gjort det, jag är 17 och tycker det är knasigt när så unga dricker och vi äldre stör oss bara på det för vi anser att de är små och försöker vara coola.

• mice

Jag funderade lite på det här om dagen, det var två ungdomar som kom fram till mig och frågade om jag kunde köpa cigg åt dem.. Har väldigt svårt att uppskatta ålder, men kanske 15? Jag sa nej, vad hade ni gjort? Är det lika fel?

Kanske inte helt relaterat, eftersom alkohol ger större direkt skada och rökning är en lång process.. Men blev som sagt påmind.

• Gryntroll

Du kan inte mena allvar!
    Helt förkastligt, en 13-åring är ett barn och ska självklart inte dricka eller inneha alkohol.

• Akua

Du har alltså redan skadat ditt barn fysiskt! Hur tänkte du där??? Varför tror du själv att det är lag på alkohol?
    Säg till din son att du gjorde fel och att du har tänkt om och tänkt rätt! KÖP ABSOLUT INTE UT OCH SLUTA UPP ATT BJUDA DIN SON PÅ ALKOHOL!!! Du skadar ju ditt barn för fan!!

• Yohan

Nej, man ska aldrig köpa ut till sina barn. De kan få smaka lite på alkohol hemma när de är lite äldre, typ gymnasieåldern, men jag skulle inte tolerera något som helst drickande ute förrän de är gamla nog att köpa själva.

• Akua
    Yohan skrev 2013-09-03 14:52:31 följande:
    Nej, man ska aldrig köpa ut till sina barn. De kan få smaka lite på alkohol hemma när de är lite äldre, typ gymnasieåldern, men jag skulle inte tolerera något som helst drickande ute förrän de är gamla nog att köpa själva.

Jag ställer mig dock frågande till varför de ens ska få smaka hemma. Tror du att om de får smaka en mun vin hemma till maten så låter de bli att smaka vin när de är med sina kompisar? "Nej tack, jag festar på läsk ikväll för jag smakade vin till köttet förra månaden och det var inte häftigt." ?
Svar på tråden Köpa ut alkohol 13-åring?