Inlägg från: Fridatråd |Visa alla inlägg
  • Fridatråd

Är Fridaskolan en sekt?

Vilken otroligt intressant tråd! det som är mest intressant är tråden om att fridaskolan "älskar" de jobbiga eleverna lite mer än de skötsamma. Som pedagog och lärare blir jag matt.... Att vuxna människor ändå inte kan se grunden till problemet. Ett barn som kommer från en väl fungerat hem, där barnet får den kärlek och uppmärksamhet det behöver, är oftast inte jobbiga i en klassrumssituation. De barnen som kanske inte har de förutsättningarna hemifrån eller som kanske lider av någon diagnos och har på grund av det aldrig har blivit väl bemötta, är det dessa barn ni tycker att vi ska trycka ner ännu mer?! Konstigt resonemang. De skötsamma barnen vet hur man ska sköta sig, de har lärt sig det från sina föräldrar. De kommer antagligen att klara sig och växa upp och bli trygga vuxna. De barnen som av någon anledning däremot inte vet hur man beter sig i grupp/skola de ska vi inte prioritera utan vi ska skälla på dem mer och trycka ner dem mer?! Chansen att de blir trygga vuxna på det sättet är minimal. Jag tror att man genom att visa respekt och kärlek till ett bArn faktiskt vinner detsamma tillbaka. De barnen som har lärt sig det hemma, och som är skötsamma, får det i skolan också från oss lärare. Vårt vuxenansvar som lärare måste ju ändå vara att hjälpa de unga individer som har blivit svikna av vuxna innan och ge dem samma chanser som de som har trygga vuxna omkring sig. Om föräldrar ändå kunde förstå att alla barn är lika viktiga för oss lärare, inte att deras barn är viktigast! kanske är det därför vi har fått ett sådant egoistiskt samhälle?! Däremot säger jag inte att det är okej att stökiga elever skall få stör på lektionerna, så att de som vill ha tyst och lugnt omkring sig inte får det. Där har läraren ett jätteansvar, som läraren måste ha pondus att lösa. En väg att gå är att faktiskt att lägga mycket tid och kärlek på de "jobbig" barnen. Innerst inne är oftast deras stök ett uttryck för något annat. Inget barn vill misslyckas eller vara elakt, de kanske inte bara har lärt sig hur man lyckas!

Så snälla alla föräldrar som håller på och stör sig på stökiga barn, fundera på varför barnet beter sig som det gör, kanske kan även ni hjälpa till för att barnens skall må bättre. Det är aldrig barnens fel utan alltid någon vuxens. Tänk på det!

På tal om man ska välja friskola eller kommunal så tycker jag att man själv ska hälsa på på sitt barns skola. Gå på magkänslan och fråga barnet. Vissa skolor passar vissa barn och inte andra.

Var bara tvungen att föravara "de stökiga barnen" eftersom jag jobbar med många sådana själv!!!

Svar på tråden Är Fridaskolan en sekt?