Inlägg från: Anonym (Möjligt ?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Möjligt ?)

Byta skola utan underskrift ?

mpermper skrev 2013-09-08 23:03:45 följande:
    Ni kommer inte att kunna byta skola utan mammans medgivande! Jag är nära en person som i detta nu är i tvist med andra föräldern. Det är på tingsrättsnivå. Ena föräldern vill att barnet ska byta skola - barnet säger sig också vilja det och vill inte träffa den andra föräldern...det hjälps inte sålänge den andra föräldern inte går med på det. Föräldern som vill byta skola har yrkat på enskild vårdnad för att kunna lösa detta - sker via domstol.
    Vi kommer att lösa det hela, det handlar om misshandel och risk för skada sig själv och barnet så NEJ, hon ska inte gå i den skolan så nära sin mamma. 
  • Anonym (Möjligt ?)

Hur går man tillväga för att få enskild vårdnad ? Familjerätten sade åt oss att skaffa ett ombud, väljer man det själv ?

• Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (jobbar) skrev 2013-09-09 15:03:50 följande:
    Ja, ni kan välja själva. Mitt råd är att ni kollar upp vilka som är experter på just denna typ av tvister, de har fler knep att ta till om så behövs.
    Kolla också om en del av kostnaden täcks av er försäkring.

Ni kan också tinga soc och fråga hur ni ska gå till väga, men räkna inte med att de sen står bakom er även om de gett er vissa råd, be att få alla råd skriftligt.
    Även i pappatrådarna kan man få goda råd, men då måste man vara man Så din man får göra en användare här      
    Ombud är det samma sak som advokat i det här fallet ? 
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (jobbar) skrev 2013-09-09 16:34:14 följande:
    Ja.
    Då fortsätter jag med frågor Måste advokaten vara verksam i ens hemkommun ? Och hur snabbt kan man få ett interimistiskt beslut ? 
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-09 17:30:59 följande:
    Nej, ombud (som inte måste vara advokater även om det är seriösast så (=medlem i advokatsamfundet)) har ingen koppling till särskild kommun. De arbetar rikstäckande (även om man får tänka på reskostnader, traktamenten o så ....)
    Tack för svar !

Hur lång tid brukar det ta innan ett beslut om enskild vårdnad eller inte är taget ? Hur lång tid kan det ta för ett interimistiskt beslut ? Börjar känna panik över det hela nämligen.
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (månader) skrev 2013-09-09 21:39:54 följande:
    Ett par månader lär det nog ta för ett interimistiskt beslut. Om man får något. Ibland anses man kunna få vänta till huvudförhandlingen.
    Jag hoppas verkligen inte att vi behöver vänta så länge. Gråter
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-09-09 22:40:51 följande:
    Far hon illa hos den andra föräldern så ska ni inte avvakta. Då måste ni ha kvar henne hemma hos er, kontakta soc, polis och vad som nu krävs för att hon ska få vara trygg och må bra.
    Vi gör allt i vår makt just nu men allt går så segt. I helgen berättade flickan att mamma hade slagit henne, vi kontaktade soc direkt imorse och dom bad oss försöka få flickan att berätta lite mer, redan där blev jag irriterad över att dom inte tog oss på allvar. Det framkom sen att mamman även tagit stryptag på henne så min man tog kontakt med soc igen och frågade om det inte var dags för en polisanmälan. Dom skulle skicka ärendet till någon samordnare som skulle titta på det och besluta om det finns skäl till polisanmälan. Det känns som att man jobbar i motvind när det gäller flickans hemkommun. Har en rådgivningskontakt i vår hemkommun som arbetat som utredare och i hennes ögon är allt solklart, polisanmälan, advokat och vårdnad så fort som möjligt, tyvärr kan hon inget göra när det är fel kommun. 

Vill att allt ska gå snabbt nu så flickan kan få må bra och känna sig lugn och trygg, hon är ju för tusan rädd för att mamman ska komma och hämta henne från skolan som det är just nu.  
  • Anonym (Möjligt ?)
    mpermper skrev 2013-09-09 22:52:44 följande:

Missförstå mig rätt - jag hoppas verkligen att ni löser det. Dock är det inte alltid så enkelt. Man är som barn mycket påverkbar och det går att, genom att avskärma barnet, alliera sig med det. Mot den andra föräldern.
    Barnet jag känner till har hållits ifrån sin ena förälder i 42 veckor. Av den förälder som gör barnet illa.

Tingrätten går på den förälderns linje... Det finns barn i sverige som står under enskild vårdnad av föräldrar som tom dömts för att de gjort illa sina barn. Vi satt igår i vår projektgrupp som vi har kring det här barnet och googlade fram gamla domar....Man blir mörkrädd.

Jag vet att det inte är enkelt men jag vet också att jag är väldigt envis och inte ger mig så lätt. I det här fallet handlar det inte om att ta barnet ifrån sin mamma för all framtid men så länge mamman är sjuk och skadar både sig själv och sitt barn så måste barnet skyddas. Har man gemensam vårdnad så kan man tyvärr inte skydda det tillräckligt bra. Det handlar inte om någon egoistisk handling på något vis. Mamman behöver hjälp men så länge hon inte inser det själv och får den hjälp hon behöver så är hon farlig för sitt barn.
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-09-09 22:58:00 följande:
    Bad de er att göra det? Så oprofessionellt! Ni borde göra en polisanmälan själva. Det är inte ni som ska förhöra barnet, utan någon som är speciellt utbildad inom barnsamtal.

Man kan inte bara vänta när det är en akut situation. Hoppas det löser sig snabbt!
    Ja dom gjorde det, jag blev galen när min man berättade det så jag bad honom ringa upp dom igen men dom höll fast vid det hela. Soc i vår kommun idiotförklarade dom och undrade vad tusan dom sysslar med. Händer det inget under morgondagen så kommer jag göra en egen polisanmälan. Jag försöker hjälpa till så gott jag kan men eftersom jag inte är förälder till flickan så vill dom helst inte ha med mig att göra.
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (känns igen) skrev 2013-09-09 23:04:01 följande:

Fy va ja lider med tösen.. men ja känner igen det där. Men det finns också nått som kallas fara för barn. Även om dom har gemensam vårdnad så kan din man hålla flickan hemma om han anser att hon far illa hos sin mamma. Mamman kan i sin tur klart anmäla detta, men finns där rätta grunder så trots att han i sig gör nått "olagligt" så gör han rätt enligt lag. Knepigt det där.. men fått göra det ett par gånger mot min missbrukande exman.

Sen koppla in bup, där behövs också bådas medgivande MEN socialförvaltningen kan om mamman inte går me på det gå in och göra en liten utredning och skriva ett papper på att bup får kopplas in. Har er kommun ett så kallat "kris centrum"? Typ? T.ex här där ja bor finns ett öppet vård centrum för, ensamstående, skilda, par terapi och för barn som går igenom diverse problematik hemma, med skilda/våldsamma/missbrukande m.m föräldrar. Dit gick jag med barnen, och dom hjälpte till mycket.

Interimistiskt beslut är svårare att få faktiskt än ett fast. (vårdnadstvist pågående i 2 år här) men ni kan också gå utan ombud och lämna in en begäran till tingsrätten.

Spela in allting. Även om det inte kan användas senare som bevis så kan det användas som övertygelse för soc.

Ja hoppas verkligen det löser sig för er!            
    Enligt vår rådgivningskontakt så har vi all laglig rätt att hålla flickan hos oss, dom anser t.o.m att det är vår skyldighet att göra det så hon åker INTE till sin mamma. Tyvärr ligger flickans skola i samma kvarter som mamman bor i och så länge dom har gemensam vårdnad så kan ju mamman gå dit och hämta dottern. Det är på gång med kurator för flickan och hon kommer även få gå i gruppverksamhet för barn i liknande situationer. Har gått igenom liknande med mina biologiska barn och dom som arbetar med att hjälpa barnen är verkligen underbara så min bonusdotter ska helt klart få den hjälp hon behöver också.
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-09-09 23:09:29 följande:
    Det låter helt sjukt. Ni ska absolut inte försöka förhöra henne. Det kan skada mer än det hjälper. Hoppas ni får hjälp snart!
    Nä vi tänker inte göra det, vi är glada över att hon självmant börjat öppna sig och berätta saker, tänker verkligen inte forcera något, hon berättar det hon själv vill och när hon vill. Tyvärr har soc i den kommunen kritiserats rätt hårt för sitt arbetssätt förut så man har ju inte allt för mycket förtroende för dom.
  • Anonym (Möjligt ?)

Nu måste jag fråga er, någon kanske är insatt och vet hur saker och ting fungerar. Soc har sagt till oss att vi ska skydda barnet från mamman just nu, hon får varken prata med barnet eller träffa barnet i dagsläget. Hur i hela fridens dagar gör man det !?! Barnet går i skolan och mamman kan gå dit och hämta flickan utan att någon kan stoppa henne, hur ska vi då kunna skydda flickan ? Vi kan ju hålla henne hemma men vi har ju skolplikt i det här landet och Soc anser också att flickan ska gå i skolan som vanligt. Känns hopplöst, uppgivet och allmänt kaosartat just nu, dom ber oss om saker som vi inte kan leva upp till. Gråter  

• Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-09-10 22:59:39 följande:
    Ni pratar med skolan och informerar om att bara ni får hämta barnet. Om mamman, eller någon annan, kommer ska de ringa er. Så det är vad ni kan göra för att försöka leva upp till det.
    Ja vi har pratat med skolan men dom kan och får inte hindra mamman att hämta flickan, dom har lovat att höra av sig om mamman eller någon annan kommer till skolan men det gör dom inte. Det har redan hänt en gång nämligen och dom hörde inte av sig, den gången hämtades dock inte flickan. Skulle hon hämtas så hinner vi inte göra så mycket om dom ringer, vi bor allt för långt bort. Barnet själv är dessutom orolig över att gå till skolan och vi jobbar i motvind.

Vill bara få ett slut på allt just nu, hjärnan känns som en urvriden trasa men jag antar att detta bara är början på en lång och jobbig process... 
Svar på tråden Byta skola utan underskrift ?