Inlägg från: Anonym (känns igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känns igen)

Byta skola utan underskrift ?

Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-09-09 22:53:20 följande:
    Vi gör allt i vår makt just nu men allt går så segt. I helgen berättade flickan att mamma hade slagit henne, vi kontaktade soc direkt imorse och dom bad oss försöka få flickan att berätta lite mer, redan där blev jag irriterad över att dom inte tog oss på allvar. Det framkom sen att mamman även tagit stryptag på henne så min man tog kontakt med soc igen och frågade om det inte var dags för en polisanmälan. Dom skulle skicka ärendet till någon samordnare som skulle titta på det och besluta om det finns skäl till polisanmälan. Det känns som att man jobbar i motvind när det gäller flickans hemkommun. Har en rådgivningskontakt i vår hemkommun som arbetat som utredare och i hennes ögon är allt solklart, polisanmälan, advokat och vårdnad så fort som möjligt, tyvärr kan hon inget göra när det är fel kommun. 

Vill att allt ska gå snabbt nu så flickan kan få må bra och känna sig lugn och trygg, hon är ju för tusan rädd för att mamman ska komma och hämta henne från skolan som det är just nu.  

Fy va ja lider med tösen.. men ja känner igen det där. Men det finns också nått som kallas fara för barn. Även om dom har gemensam vårdnad så kan din man hålla flickan hemma om han anser att hon far illa hos sin mamma. Mamman kan i sin tur klart anmäla detta, men finns där rätta grunder så trots att han i sig gör nått "olagligt" så gör han rätt enligt lag. Knepigt det där.. men fått göra det ett par gånger mot min missbrukande exman.

Sen koppla in bup, där behövs också bådas medgivande MEN socialförvaltningen kan om mamman inte går me på det gå in och göra en liten utredning och skriva ett papper på att bup får kopplas in. Har er kommun ett så kallat "kris centrum"? Typ? T.ex här där ja bor finns ett öppet vård centrum för, ensamstående, skilda, par terapi och för barn som går igenom diverse problematik hemma, med skilda/våldsamma/missbrukande m.m föräldrar. Dit gick jag med barnen, och dom hjälpte till mycket.

Interimistiskt beslut är svårare att få faktiskt än ett fast. (vårdnadstvist pågående i 2 år här) men ni kan också gå utan ombud och lämna in en begäran till tingsrätten.

Spela in allting. Även om det inte kan användas senare som bevis så kan det användas som övertygelse för soc.

Ja hoppas verkligen det löser sig för er!            
  • Anonym (känns igen)

Fått göra samma sak på dagis och skola här. Dom får inte hindra men dom ringer om pappan dyker upp. Frustrerande är det men nu vet ju han inte vilka tider dom går och ja går hemma så kan ju hämta när som och inte bara fasta tider. Det är frustrerande men känner ni kanske nån som bor närmre skolan som ni litar på? Som ni kan underrätta skolan kommer dit före er om så är fallet att hon dyker upp. Och om dom inte ringer er så anmäl skolan för det är deras plikt om ni ber om det. Annat ni kan göra är att be soc skriva ett underlag till skolan om situationen detta underlag kan ni också lämna till familjerätten och se om dom kan hjälpa er

Svar på tråden Byta skola utan underskrift ?