• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Thotis90 skrev 2013-08-23 21:34:19 följande:
    Nej. Jag vill endast ha biologiska barn och om jag inte kan bli gravid igen så är det inte meningen att jag skall ha barn överhuvudtaget. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se

Alltså varken spermiedonation eller äggdonation skulle kunna bli aktuellt för dig? Lycka till och hoppas du får det barn du önskar så snart som det bara går!
  • Siri29
    Thotis90 skrev 2013-08-23 23:35:47 följande:
    Nej. Jag ser ingen mening med spermiedonation då sambons spermier är av bra kvalitet och äggdonation när jag har bra ägg (vad är då vitsen med det?). 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se

Jag menade mer hypotetiskt. Om din sambo inte haft bra spermier, hade du resonerat så som du skrev i ett tidigare inlägg - att det inte skulle bli några barn i så fall.
  • Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 19:18:19 följande:
    Nej tycker det är osmakligt att rika västerlänningar kan åka och köpa fattigas barn. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Jaha. Har du sett barnhemsbarn sitta fastkedjade i Kina? Barn som lämnats på en soptipp i Indien - det är liksom inte så att föräldrana får betalt för dem.
  • Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-24 19:26:39 följande:
    Det förekommer dessvärre också, bakom kulisserna. 

Inte just det som lämnar sina barn på soptippar. Sen att det förekommit att föräldrar fått betalt är givetvis förkastligt. Och samarbeten med vissa länder har väl upphört på grund av det om jag minns rätt.
  • Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-24 19:27:54 följande:
    Jag menar inte att människor här köper barn, men nog kan det förekomma att någon betalar för att barn ska bli lämnade utomlands. Naivt att tro något annat. 

Jag menar inte att jag tror att pengaväxling aldrig förekommit, men att tro att pengaväxling ligger bakom samtliga fall av adoption är också naivt. Svartvita bilder av verkligheten är oftast naiva.
  • Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 19:18:19 följande:
    Nej tycker det är osmakligt att rika västerlänningar kan åka och köpa fattigas barn. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Gissar att du aödrig upplevt ofrivillig barnlöshet.
  • Siri29
    traveler skrev 2013-08-24 19:24:29 följande:
    Mitt svar är nej. Jag funderar faktiskt inte så mycket på varför, jag bara känner. Jag känner att det skall vara ett barn som har mina gener och som ser ut som mig, ett barn jag kan relatera till helt enkelt. Hade jag inte kunnat få egna barn så kanske jag hade haft en annan uppfattning men nu lever ju var och en sitt eget liv.

Om jag får gissa så blev du själv gravid ganska lätt. Tror att de som adopterar ofta gör det när de upplever hur stark barnlängtan kan vara.
  • Siri29
    traveler skrev 2013-08-24 19:47:08 följande:
    Nu är jag man och kan inte bli gravid men det kan ju också vara killens spermier som är för svaga som gör att han inte kan bli far på naturlig väg. Ja det är väl ingen hemlighet att de som inte fått barn och börjar komma upp i åldrarna ser adoption som ett alternativ. Jag tror dock att adoption många ggr är en last resort för människor som redan prövat alla sätt att få barn på.

Hur hade du kännt för spermiedonation då, om inte dina spermier kunna göra din tjej/ sambo/ fru gravid? Hade det varit ett ok alternativ? D hade du ju inte heller kunnat se dig själv i barnet.
  • Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 19:57:25 följande:
    Jag lägger heller pengar och energi på att barnen ska få det bättre i hemlandet. För de pengar som det kostar att adoptera ett barn kan man göra en hel del skillnad för flera barn på plats. 

Det är ju i och för sig bra. Men jag är inte köpt. Varje adoptionshistoria är unik och jag blir ledsen när folk generaliserar på det sättet.
  • Siri29
    traveler skrev 2013-08-24 19:53:50 följande:
    Jag kan inte svara på det eftersom jag inte befunnit mig i den situationen.

Men kan du inte tänka hur du skulle resonera. Rent hyptetiskt. Adoption var ju uteslutet för att dina henerinte var med i bilden. Spermiedonation och äggdonation innebär ju också att generna inte heller går vidare i nästa generation?
  • Siri29
    FridaKarin skrev 2013-08-24 20:02:33 följande:
    Svar: Ja, det skulle jag absolut kunna göra Motivering: Jag har ett stort hjärta med plats för många barn till <3

• Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 20:55:31 följande:
    Nope snarare tvärtom. Fyra barn tätt och numera steriliserad så jag slipper oroa mig för fler preventivmedelsbarn. Att det är ofrivilligt barnlösa som adopterar visar ju att det ses som sista alternativet.  

Inte alls bara. Vet flera adopterade som själva valt att adoptera. Och som även har biologiska barn. Men visst majoriteten är nog ofrivilligt barnlösa.
  • Siri29
    Första barnet 130825 skrev 2013-08-24 21:31:24 följande:
    Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att adoptera. Av många olika anledningar. Jag vill gärna bli gravid igen, få vara med om en graviditet till. Att vara gravid är så mysigt att jag skulle kunna vara det hela tiden. Även om det är förenat med massor av oro. Jag ville att barnet skulle ha våra gener och vara vårt på riktigt. Titta efter likheter hos oss. Få vara med från början. För mig är det helt otänkbart att ta emot en 2 - åring. Jag ville ha ett litet barn. Därtill ett barn vars utseende inte skiljer sig från vårt eget allt för mycket. Barnet ska kunna tas av utomstående att vara vårt eget. Vet inte hur jag skulle ställt mig till äggdonation eller spermadonation. Spermadonation för då skulle barnet vara mitt. Äggdonation om det absolut inte fanns något alternativ förutom adoption, men inte då jag har ett biologiskt barn. Då skulle de bara bli halvsyskon.

Jag kan garantera att folk som använder sig av spermiedonation exempelvis inte resonerar som du. Det är inte så att mannen i de paren inte ser barnet som hans bara för att det inte har hans gener. Inte heller ser man på det som halvsyskom etc. För mig verkar det vara lite sorgligt att vara så hooked på biologi som du är. Ditt barn kanske inte blir/är likt dig eller din man ändå. Eller delar dina intressen. Kärleken till barn har inte med gener att göra.
  • Siri29

Känner att den här tråden för övrigt blev rätt poänglös. Lade den under adoption vuxen för att jag ville att andra som sälva är adopterade skulle berätta hur de resonerade. Men det verkar inte som att ni som svarar själva är adopterade. Kan inte familjeliv så bra, tydligen blev min fråga nte tydlig nog.

• Siri29
    FridaKarin skrev 2013-08-24 22:05:03 följande:
    Gör en ny tråd som heter: skulle du som adopterad kunna tänka dig att adoptera :) då kanske du får bättre svar. För jag tror att de flesta svarade utan att själva vara adopterade (jag tex)

Tack. Trodde det framgick när jag lade tråden här, men som sagt - ny på detta forum.
  • Siri29
    Omogen citron skrev 2013-08-25 04:32:30 följande:
    Varför är det sorgligt? Alla vill inte adoptera och det är helt okej. Alla måste inte vilja adoptera.

Nej, och det skrev jag inte heller.
  • Siri29
    Omogen citron skrev 2013-08-25 04:30:07 följande:
    Även ofrivilligt barnlösa har en moral!

Mina föräldrar har moral. Och så andra som adopterar. Det är inte per definiton omoraliskt att doptera. Du vet inget om hur mitt liv hade varit.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?