Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Ja,men vi får inte tyvärr. Får bli embryoadoption istället.

• Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:20:47 följande:

Får jag fråga varför?

Inte 100% arbetsför vilket man måste vara. Ingen hänsyn tas till att maken är det eller att man uppfyller allt annat,man anses värdelös. Nu är vi för gamla också,men inte när vi började.  Men barn ska vi ha ändå,bara inte genetiska.
  • Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:32:27 följande:

Hade jag ingen aning om. Nu är ju det här off topic, blev nyfiken, men säg till om jag är för nyfiken. Går det inte bra med antingen äggdonation eller spermiedonation? Trodde mest ensamstående gjorde embryoadoption? Lycka till med att få ert barn!
    Spermiedonation är ju ingen mening för oss eftersom det är mina ägg det är fel på. Äggdonation skulle ju gå,men vi struntar i att vi ska matcha vårt barn och ÄD är jättedyrt så då kör vi med EA istället. Det är absolut inte bara ensamstående som gör det,känner till flera par som planerar det i höst/vår. Känns jättespännande! Glad
  • Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:43:11 följande:

Ok, trodde par oftast gjorde äggdonation eller spermiedonation, beroende på vad som behövdes.

Nej,EA vinner terräng och det p.g.a att alla under 50 får göra det-även vi som inte får eller kan eller vill adoptera,det är billigt och enkelt och för oss där ett barn är det viktigaste och inte nödvändigtvis att det liknar en själv är det en jättebra väg att få barn. Stora chanser också!
  • Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:49:42 följande:

Jag tycker att det borde tillåtas i Sverige. Varför kasta bort embryon när de kan växa sig till små knoddar i nån annans mage. Fantastiskt tycker jag att det är. Visste inte att det var billigare än äggdonation. Hur gamla är ni?

Det är på g att tillåtas i Sverige,men det tar väl flera år till antagligen. Tid vi inte har,vi har passerat 40 med råge. ÄD kan kosta 100000:- medans EA kan kosta neråt 10000:- Jag vet att många IVF:are som fått barn och har embryon över kan tänka sig att adoptera bort dem,men icke,då ska de kastas istället-horribelt!
  • Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:58:03 följande:

Ja, jättemärkligt. Å vad jag önskar er lycka till och massa bebisglädje.
    Tack så mycket,det värmer! Solig
  • Jag är bara jag
    Mamori skrev 2013-08-23 22:26:42 följande:
    Jag gissar att EA är billigare eftersom man kan ha embryot nedfruset medan vid ÄD måste man ha en donator och matcha in hennes cykel och båda behöver mediciner, men rätta mig om jag har fel?
    Ja,delvis beror det på det,men även på att man helt kan slopa att matcha embryona och då tar man vad som finns s.a.s. Det finns dock embryon för EA som är gjorda av spermie-och äggdonatorer,men även "vanliga" överblivna embryon. Dyrast är alltså äggdonation med matchning och billigast EA av vanliga embryon utan matchning.
  • Jag är bara jag
    Hjärtat längtar skrev 2013-08-28 00:04:02 följande:
    Det borde väl vara utredning och krav även på embryoadoption! Är det inte det?
    Ingen utredning i den bemärkelsen som det är att adoptera. Och varför skulle det vara det? Man bär och föder barnet själv ju och ingen som inte verkligen ville ha barn skulle ens komma på tanken att göra EA. Men vissa krav finns det. Åldersgränsen är 49-50,man får inte vara smittad av könssjukdomar och inte ha högt TSH. Bl.a.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?