• Zayco

OK att ge flaska någon gång trots helamning?

Jag har fått barn den här veckan och jag helammar, vill verkligen bara amma och att det ska förbli såhär. Jag har rikligt med mjölk och det blir massa över.

Bvc sa att de ej rekommenderar att man ger flaska ifall man satsar på att helamma, men jag tänkte ifall man ger flaska någon gång (vid ett tillfälle där det är svårare att amma till exempel eller nödsituationer) med medela calma flaska? Stör det fortfarande amningen eller vad man ska jsäga?  

• Svar på tråden OK att ge flaska någon gång trots helamning?
  • LillGris

Jag gav flaska till båda barnen efter 3-4 veckor. Sonen tog aldrig mer emot bröstet efter det, dottern växlar utan problem. Så det är olika från barn till barn.

• skogsvitter
    Zayco skrev 2013-08-23 16:23:00 följande:
    Nej jag ska inte pumpa, utan jag läcker massa mjölk i mjölkuppsamlaren som jag fryser in, och så handmjölkar jag då de är proppat. Pipmugg?  när kan man använda det? 
    Ah jamen dåså! Pipmugg brukar de flesta kunna använda från kanske 4 mån ålder. Går säkert bra tidigare också men man får ju hjälpa dem att hålla såklart.
  • I969

Har kompisar som precis fick bebis och ger både bröstmjölk och ersättning. De ger ersättning med "sond", alltså genom en tunn slang som man tejpar runt lillfingret, det hade sagt på BB att det minskade risken för förvirring. Ska dit och hälsa på så man får se in action, jag är nyfiken på hur fort det rinner till.

• alynda

Jag ammade till ca 80%, pumpade en del p g a smärta v amning och nån enstaka gång fick sonen lite ersättning. Vi hade inga problem att växla mellan flaska (philipsvAvent), amningsnapp och sedan bart bröst. Bebisen lärde sig tidigt att det finns olika sätt att äta och då kunde även pappa mata. Först var vi också rädda att störa amningen o gav utpumpad mjölk m tesked, men då tog det en evighet innan han blev mätt.

• skogsvitter
    I969 skrev 2013-08-23 18:24:41 följande:
    Har kompisar som precis fick bebis och ger både bröstmjölk och ersättning. De ger ersättning med "sond", alltså genom en tunn slang som man tejpar runt lillfingret, det hade sagt på BB att det minskade risken för förvirring. Ska dit och hälsa på så man får se in action, jag är nyfiken på hur fort det rinner till.
    Sond är en slang som går genom näsan och ner till magsäcken, hänger inte riktigt med i vad lillfingret har med det att göra? Hade dock ingen aning om att man kostade på sådana avancerade metoder bara för att undvika förvirring?! Måste ligga mer bakom känns det som, sondmatning är verkligen ingenting som man börjar med i första taget. Men bebisen kanske inte orkar amma/suga tillräckligt mycket.
  • Madame X
    skogsvitter skrev 2013-08-23 18:45:19 följande:
    Sond är en slang som går genom näsan och ner till magsäcken, hänger inte riktigt med i vad lillfingret har med det att göra? Hade dock ingen aning om att man kostade på sådana avancerade metoder bara för att undvika förvirring?! Måste ligga mer bakom känns det som, sondmatning är verkligen ingenting som man börjar med i första taget. Men bebisen kanske inte orkar amma/suga tillräckligt mycket.
    Man ger alltså mjölken via en plastslang som man tejpar fast  på fingret (eller bröstet). Andra änden sticks ner i en mjölkbehållare.
  • skogsvitter
    Madame X skrev 2013-08-23 18:54:44 följande:
    Man ger alltså mjölken via en plastslang som man tejpar fast  på fingret (eller bröstet). Andra änden sticks ner i en mjölkbehållare.
    Så bebisen får i sig mjölk genom att suga på lillfingret?
  • Madame X
    skogsvitter skrev 2013-08-23 19:05:26 följande:
    Så bebisen får i sig mjölk genom att suga på lillfingret?
    Precis. Jag fick göra så på BB, men inte med slang utan med en spruta (lillfinger plus spruta i bebis mun alltså). Slang hade varit mycket smidigare.
  • skogsvitter
    Madame X skrev 2013-08-23 19:13:11 följande:
    Precis. Jag fick göra så på BB, men inte med slang utan med en spruta (lillfinger plus spruta i bebis mun alltså). Slang hade varit mycket smidigare.
    Ok, aldrig hört talas om att sonda på det sättet! Spruta har jag hört talas om dock. Vi fick bara använda den gamla hederliga koppen, haha

Men jag har fortfarande svårt att tro att man introducerar sond bara för att man inte vill enbart amma, om det inte är nödvändigt för bebisens tillväxt.
  • Rocket Mania
    skogsvitter skrev 2013-08-23 19:21:49 följande:
    Ok, aldrig hört talas om att sonda på det sättet! Spruta har jag hört talas om dock. Vi fick bara använda den gamla hederliga koppen, haha

Men jag har fortfarande svårt att tro att man introducerar sond bara för att man inte vill enbart amma, om det inte är nödvändigt för bebisens tillväxt.
    Det finns jättefiffiga tillmatsningsset som är en tunn plastslang ("sond") som går ner i en flaska med ersättning/utpumpad mjölk. Man kan sätta slangen på bröstet så att bebisen stimulerar mjölkproduktionen och ändå får i sig ordentligt genom slangen.

Detta kan man göra för att undvika tuttförvirring, för att få igång en strulande amning etc. Det är saker man kan köpa själv i butik, inga konstigheter alls. 
  • I969

Jag uppfattade det som att sonden är själva slangen, men visst använder man normalt ordet sondmatning för att slangen förs in i kroppen. Hur som helst så är sond på lillfinger bara ett annat sätt att ge ersättningen om man inte vill introducera flaska och orsaka tuttförvirring (om jag förstod min kompis rätt).

• uglygodcilla81

Samla mjölk o ge på flaska efter ett par veckor! Gjorde jag med andra o det var inget problem! Med första testade vi alldeles för sent, hon vägrade flaska då (typ 4 månader var hon eftersom vi inte vågade för att ej störa amningen). jag tror att det är lättare att börja med flaska innan de blir för stora o medvetna o sugReflexen ska vara kvar. Om man sen bara ger någon gång i veckan så de inte glömmer bort att flaskan e god också så borde det väl skämma bort dem o störa amningen :)
    Jag e glad att lillebror kunde ta flaskan, till sist fick vi ge ersättning på kvällen eftersom mjölken inte räckte till honom o han gick inte upp i vikt! Storasyster var det inga problem med, även om man fick sitta (o mysa) o amma i flera timmar på kvällen :)

• malzac

Det kan medföra risken att ditt barn tycker att flaskan är lättare och därför blir svår vid bröstet sedan. Men med det sagt så kan jag säga att vi gav min dotter en (enda) flaska vid fyra veckors ålder. Vi ville vänja henne vid det eftersom vi visste att hon skulle börja på nursery tidigt (sex månader) och vi ville då att hon skulle kunna fortsätta med bröstmjölk då. Efter den första flaskan gav vi henne en flaska i veckan för att "hålla igång det" och hon var snarare svår med flaskan än med bröstet. Det var egentligen inte förrän hon faktiskt började på nursery som hon blev vän med flaskan och vid det laget så var amningen ordentligt befäst. Fast trots det så hade vi vissa perioder då hon blev frustrerad vid bröstet eftersom mjölken inte rann till lika snabbt som med flaskan. Särskilt om hon var trött.

Vi använde en Calma, men jag vet inte om den är så bra. Visst är det svårt att få mjölk ur den i början men någon annan i en annan tråd sa att ventilen snabbt blev slapp så att det blev som en vanlig flaska, och jag tror att det hände oss också.

Hade jag vetat då vad jag vet nu om amning så tror jag inte att jag hade trugat med flaskan som jag gjorde. Det skrämmer mig lite nu att det hade kunnat skapa problem med amningen. Så jag hade nog valt något annat sätt istället bland de som nämnts ovan. 

• straw2008

Jag ammade o gav flaska till båda barnen utan några problem.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden OK att ge flaska någon gång trots helamning?