• Saffron

Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?

Jag är en kvinna på 37 år (snart). Min man och jag har försökt att bli gravida i 3 år. Gjort utredning, som inte visade större hinder för graviditet, och nästa steg är ivf, vilken var planerad i höst. Fram tills dess har jag i 2 år stått på pergotime och den senaste tiden metformin (har PCO och är överviktig). Så händer miraklet. Jag blev gravid. Detta slutade tyvärr akut operation då det var ett utomkved, opererades i v 9. Hela äggledaren togs tillsammans med embryot.

Detta var en stor sorg för mig och min man, då vi har försökt så länge. Nu sitter jag hemma, sjukskriven och det gör ont i magen och ont i själen. Troligtvis kan jag börja jobba nästa vecka eller veckan efter det (har ett tufft jobb fysiskt).

Är lite förvånad över sjukvården dock. Har fått lite instruktioner om eftervård. De handlar om att ta bort förbanden på magen efter 7 dagar. Smärtstillande i 3 dagar (gör fortfarande ont efter 6 dagar). Inget sex på 4 v. Och sedan ingenting mer. Ingen efterkontroll, ingen kontroll att man börjar menscykla normalt eller att livmodern renat sig ordentligt. Ingen plan för hur vi ska komma igång med gravidförsöken igen eller när vi ska börja med pergotime igen (har inte ägglossning utan pergotime).

Är det någon här som har varit med om utomkvedshavandeskap som vill dela med sig om sina erfarenheter? Hur går man vidare? Har ni blivit gravida och blivit föräldrar efteråt? Drabbats igen? När kom ni igång med menscykel och ägglossning igen?

Känner mig som sagt väldigt deppad över vad som har hänt och stressad. Jag fyller som sagt 37 om 2 v och känner att tiden börjar rinna ifrån oss. Vi vill bli gravida så fort som möjligt igen...

• Svar på tråden Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?
  • sanla
    HannaSnartMamma skrev 2015-08-19 16:06:00 följande:

Otroligt skönt att läsa era historier kring det här.

Ligger hemma nu sjukskriven. 5 dagar efter mitt X som slutade i opeeation och ena äggledaren togs bort.

Kan dela min historia. Vet u ännu inte om den slutar med ett pluss på stickan. Men det återstår att se.

Den 23e juli plussade jag och lyckan för mig och min sambo var stor! Första barnet skulle snart vara här!

I 6 veckor fick jag gå i mitt lyckorus och känna alla härliga känslor och längtade till att få bli mamma.

På lördagen en vecka innan op. smällde det till i magen.

Kändes som om någon drog stenhårt på en gutarrsträng på insidan av magen. Till höger.

Stod i duschen då och började må illa, världen snurrade och det svartnade för ögonen.

Svimmar av i duschen.

Vaknat och tar mig ut på badrumsgolvet där karusellen i huvudet fortsätter i ca 45min innan jag kryper ut till soffan i vardagsrummet.

Jag är otroligt smärttålig och envis som en oxe. Så dum som jag är ringer jag ju inte sjukhuset.

Sambon är på gotland då. Så jag är ensam hemma.

Spenderar hela dagen i soffan och lyckas få i mig lite kex och vatten.

Sovar knappt något på hela natten.

Dagen efter har yrseln försvunnit och ersatts med smärta.

Jätteont till höger i magen, i underlivet och upp under revbenen.

Strålningssmärta i nacken som går ut i högerarmen.

Normala människor ringer ju såklart 112. Men av nån dum anledning gör inte jag detta.

Vilar hela dagen.

Tar mig till jobbet på måndagen och jobbar hela veckan trots smärtan.

Börjar blöda lite på tisdagen. Ringer bm på onsdagen och dom sa bara att det är normalt med lite växtvärk i början och att jag ska leva som vanligt.detta trots att jag sa att min svärmor tyckte jag skulle få ett tidigt besök. Min svärmor jobbar på gyn här.

Hade jag lytt deras råd hade jag vart död idag.

Pratar med min svärmor som "trollar" fram ett vul på fredagen kl11.

Väl där visar det sig att jag har ett x och äggledaren har totalt spruckit och hela min buk är full av blod och blöder fortfarande.

Jag skickas akut till akademiska i uppsala för operation.

På ackis är dom helt fantastiska! Allt går jättefort pch smidigt och efteråt fick jag ligga på ett eget rum med sambon.

Iom min svärmor har jag fått veta precis allt jag någonsin kunnat undra kring detta.

Läkarna däremot sa knappt nånting.

Eller jo! Efteråt fick jag veta hur ett utomkveds "blir till". Men den informationen kändes inte lika viktig som tex chanser för att få barn och allt sånt.

Nu sitter jag hemma och läker. Fysiskt och mentalt.

Saker känns jobbigt och allt väldigt orättvist.

Utan min underbara svärmor hade jag kanske inte funnits idag.

Nu till solskenet i min historia.

Min svärmor är inte bara gynekolog. Utan avdelningschef för gynekologiska avdelningen.

Hon har själv nu i veckan upprättat en anmälan mot barnmorskemottagningen och att dom ska se över och göra ändringar i sina rutiner kring kontakten med sina patienter.

Så även om min upplevelse kostat mig en äggledare och vårt barn kommer iallafall denna händelse resultera i en förändring hos bm här.

Och det kanske (hoppas jag) räddar livet och stöttar andra kvinnor som hamnar i samma lr liknande situation.

För hur det än blev med mig ska inte en person som uppger dom typisla symptomen för ett utomkveds rekomenderas att "leva som vanligt".

Hade jag inte vart svärdotter till avdelningschefen hade jag antagligen kunnat förblöda, ,fått infektioner eller något ännu värre i slutändan innan jag väl kommoit in till en akutmottagning.

Hoppas verkligen min ägglossning kommer igång fort nu så vi kan försöka igen snart.

Tänker se detta som ett farthinder på vägen till resten av mitt liv. Även om det gör ont och smärtar i själen.

Jag tänker att jag lika gärna kunde vart död idag.

Eller att jag blivit tvungen att ta bort hela livmodern pga infektioner.

Jag försöker så mycket att det svider i själen att se det ljusa i min historia.

Och jag hoppas verkligen att ingen annan någonsin ska behöva genomgå något sånt här.

För ingen förtjänar det.

Ingen!

Kram till er alla därute!

Väldigt tråkigt och dramatiskt det som hänt dig! Jag önskar dig verkligen all lycka i framtiden! 

Jag har också haft ett X, men inte lika dramatiskt, fick till slut metroxat för att få bort vid höger äggledare. 
    Men jag håller med dig så mycket om att läkarna inte säger mycket på plats på KK. Åh vad jag hade önskat stöttning, svar om chanser för framtida fertilitet.
    Jag kom inte blödande, men inte akut, och när det konstaterades att inget fanns i livmodern, så var mitt hcg så pass högt att de ville operera bort, när jag frågade om metroxat istället frågade de mig om jag var operationsrädd?? 
    Vilket jag ju absolut inte är, men jag är ju rädd om mina organ!
    Och jag visste knappt innan att vad utomkveds var knappast. Jag kom bara ihåg att jag läst Steve Jobs biografin och att hans föräldrar adopterade honom för att han styvmamma hade fått utomkvedshavandeskap - om man inte hört något annat - klart att man går under dessa omtumlande dagar!

Din svärmor rockar, grymt med en anmälan! Man kan ju faktiskt dö, barnmorskemottagning borde veta bättre.
    Tycker det är verkligen dålig upplysning om det här i samhället. Det är ju inte alls ovanligt att det händer, har en kompis syrra och två i min sambos släkt som det har hänt. När man läser artiklar tycker jag mest man läser om missfall. Jag har nog inte sett en endast artikeln någonstans om utomkvedshavandeskap. 
    Personligen tycker jag att man inte blev riktigt blev förstådd, man hamnar lite mittimellan. Man har ju både att man förlorade ett barn och att man oroar sig för framtida fertilitet. 

All lycka!
  • HannaSnartMamma

Plussade idag!!! Är så galet glad!!!

Känns som ett mirakel efter all skit som hände i augusti med operationen o allt!

Hoppas detta lilla mirakel får klara sig och håller sig borta från att boa i min numera ÄNDA äggledare!

• pärlsnäcka

Ett utomkvedshavandeskap hos mig. Jag 25år sambo 29 år.

Åkte in akut med extrem smärta, opererade bort höger äggledare. Detta för 2 veckor sedan. Första gången vi blev gravida. Har inte försökte så länge.

Först i december kan vi försöka igen. Vill bara inte att det ska upprepas på vänster äggledare... Fryser man äggen då?

• pärlsnäcka
    HannaSnartMamma skrev 2015-10-17 23:10:35 följande:

Plussade idag!!! Är så galet glad!!!

Känns som ett mirakel efter all skit som hände i augusti med operationen o allt!

Hej Hanna,jag verkar vara i liknande sits. Op bort hö äggl den 8 okt. Du verkar ha haft sex kort efter operationen? Jag har rådet att vänta närmare 2 mån innan sex igen. Vad roligt att du plussat! Tips, kolla med ultraljud v5 eller 6 så att det ligger rätt! Det ska jag göra! Hoppas vi får höstbebis 2016 kramar

Hoppas detta lilla mirakel får klara sig och håller sig borta från att boa i min numera ÄNDA äggledare!

• pärlsnäcka
    HannaSnartMamma skrev 2015-08-19 16:06:00 följande:

Otroligt skönt att läsa era historier kring det här.

Ligger hemma nu sjukskriven. 5 dagar efter mitt X som slutade i opeeation och ena äggledaren togs bort.

Kan dela min historia. Vet u ännu inte om den slutar med ett pluss på stickan. Men det återstår att se.

Den 23e juli plussade jag och lyckan för mig och min sambo var stor! Första barnet skulle snart vara här!

I 6 veckor fick jag gå i mitt lyckorus och känna alla härliga känslor och längtade till att få bli mamma.

På lördagen en vecka innan op. smällde det till i magen.

Kändes som om någon drog stenhårt på en gutarrsträng på insidan av magen. Till höger.

Stod i duschen då och började må illa, världen snurrade och det svartnade för ögonen.

Svimmar av i duschen.

Vaknat och tar mig ut på badrumsgolvet där karusellen i huvudet fortsätter i ca 45min innan jag kryper ut till soffan i vardagsrummet.

Jag är otroligt smärttålig och envis som en oxe. Så dum som jag är ringer jag ju inte sjukhuset.

Sambon är på gotland då. Så jag är ensam hemma.

Spenderar hela dagen i soffan och lyckas få i mig lite kex och vatten.

Sovar knappt något på hela natten.

Dagen efter har yrseln försvunnit och ersatts med smärta.

Jätteont till höger i magen, i underlivet och upp under revbenen.

Strålningssmärta i nacken som går ut i högerarmen.

Normala människor ringer ju såklart 112. Men av nån dum anledning gör inte jag detta.

Vilar hela dagen.

Tar mig till jobbet på måndagen och jobbar hela veckan trots smärtan.

Börjar blöda lite på tisdagen. Ringer bm på onsdagen och dom sa bara att det är normalt med lite växtvärk i början och att jag ska leva som vanligt.detta trots att jag sa att min svärmor tyckte jag skulle få ett tidigt besök. Min svärmor jobbar på gyn här.

Hade jag lytt deras råd hade jag vart död idag.

Pratar med min svärmor som "trollar" fram ett vul på fredagen kl11.

Väl där visar det sig att jag har ett x och äggledaren har totalt spruckit och hela min buk är full av blod och blöder fortfarande.

Jag skickas akut till akademiska i uppsala för operation.

På ackis är dom helt fantastiska! Allt går jättefort pch smidigt och efteråt fick jag ligga på ett eget rum med sambon.

Iom min svärmor har jag fått veta precis allt jag någonsin kunnat undra kring detta.

Läkarna däremot sa knappt nånting.

Eller jo! Efteråt fick jag veta hur ett utomkveds "blir till". Men den informationen kändes inte lika viktig som tex chanser för att få barn och allt sånt.

Nu sitter jag hemma och läker. Fysiskt och mentalt.

Saker känns jobbigt och allt väldigt orättvist.

Utan min underbara svärmor hade jag kanske inte funnits idag.

Nu till solskenet i min historia.

Min svärmor är inte bara gynekolog. Utan avdelningschef för gynekologiska avdelningen.

Hon har själv nu i veckan upprättat en anmälan mot barnmorskemottagningen och att dom ska se över och göra ändringar i sina rutiner kring kontakten med sina patienter.

Så även om min upplevelse kostat mig en äggledare och vårt barn kommer iallafall denna händelse resultera i en förändring hos bm här.

Och det kanske (hoppas jag) räddar livet och stöttar andra kvinnor som hamnar i samma lr liknande situation.

För hur det än blev med mig ska inte en person som uppger dom typisla symptomen för ett utomkveds rekomenderas att "leva som vanligt".

Hade jag inte vart svärdotter till avdelningschefen hade jag antagligen kunnat förblöda, ,fått infektioner eller något ännu värre i slutändan innan jag väl kommoit in till en akutmottagning.

Hoppas verkligen min ägglossning kommer igång fort nu så vi kan försöka igen snart.

Tänker se detta som ett farthinder på vägen till resten av mitt liv. Även om det gör ont och smärtar i själen.

Jag tänker att jag lika gärna kunde vart död idag.

Eller att jag blivit tvungen att ta bort hela livmodern pga infektioner.

Jag försöker så mycket att det svider i själen att se det ljusa i min historia.

Och jag hoppas verkligen att ingen annan någonsin ska behöva genomgå något sånt här.

För ingen förtjänar det.

Ingen!

Kram till er alla därute!

Hej Hanna,jag verkar vara i liknande sits. Op bort hö äggl den 8 okt. Du verkar ha haft sex kort efter operationen? Jag har rådet att vänta närmare 2 mån innan sex igen. Vad roligt att du plussat! Tips, kolla med ultraljud v5 eller 6 så att det ligger rätt! Det ska jag göra! Hoppas vi får höstbebis 2016 kramar
  • lilsis
    pärlsnäcka skrev 2015-10-22 12:17:51 följande:

Ett utomkvedshavandeskap hos mig. Jag 25år sambo 29 år.

Åkte in akut med extrem smärta, opererade bort höger äggledare. Detta för 2 veckor sedan. Första gången vi blev gravida. Har inte försökte så länge.

Först i december kan vi försöka igen. Vill bara inte att det ska upprepas på vänster äggledare... Fryser man äggen då?

Nej det blir IVF :)
  • pärlsnäcka
    Johannakedemyr skrev 2015-05-09 22:41:17 följande:

Vill bara vara possetivt här , fick utomkves för 3 månader sen, bort vänster äggled o en bit på livmodern , paaaaf nu är jag gravid i vecka 5 :) tjejer det kan hända :)

Hej,

Åh vad roligt. Du skrev att du plussat i Maj och nu är vi inne i Oktober, blev det ett utomkvedshavandeskap igen eller är du höggravid nu? Jag tog bort ena äggledaren för 2 veckor sedan. Kan ha sex i december igen. Gjorde du tidigt ultraljud andra gången för att se så att det låg rätt i livmodern? Berätta gärna :)
  • lilsis

Vi behövde inte vänta med nya försök efter op.

Satte in ett 72-timmars embryo idag, 23 månader efter mitt första X.

• pärlsnäcka
    lilsis skrev 2015-10-22 14:01:26 följande:

Vi behövde inte vänta med nya försök efter op.

Satte in ett 72-timmars embryo idag, 23 månader efter mitt första X.

Jag har inte så bra koll på allt det här och alla förkortningar men försöker hänga med

I vårt fall var det ingen tanke om att göra något annat för att påskynda/hjälpa kommande försök.. Jag har trots allt en äggledare kvar och vi är precis nya i vår bebislängtan, har varken försökt länge eller bråttom. Vi är så unga fortfarande jag 25 killen 29.. vi får se hur det går! Lycka till alla! Kram
  • HannaSnartMamma

Pärlsnäcka:

Vag jag fick höra vad att när kroppen orkar och man mår bra fysiskt igen så går det bra att försöks igen.

Det skulle vara bra att få mens emellan så man vet att kroppen fungerar.

Jag har efter de gått helt på hur min kropp mår,känner och fungerar.

Och ca 1.5v efter op satt jag tex på hästryggen igen utan problem.

Får tidigt vul inbokat om ca 1-2v för att kolla att allt e där det ska. Men känns inte alls som sist vilket ja tänker se som positivt

• pandoraDiem

HannaSnartMamma: först och främst massa grattis! När jag fick mitt x trodde jag det var missfall. När jag fortfarande blödde efter 3 veckor ringde jag kk där hon sa att jag skulle vänta en vecka till och ta ett gravtest. Hade lite ont men eftersom det var första graviditeten så tänkte jag att det var missfallet som gjorde ont. Fick pos på gravtestet och ringde tillbaka, pratade med någon som inte verkade ha så mycket koll men tillslut sa att det fanns tid för vul om 2 veckor. Vid det här laget hade jag börjat oroat mig en del eftersom jag fortfarande blödde, hade lite ont och testade positivt, så jag måste ha låtit lite desperat för hon sa vänta lite, pratade med nån annan och sen fick jag tid för vul samma vecka. Det var nog tur för jag var nu i v 10 och fick operera bort äggledaren samma eftermiddag som jag var på vulet.

Hade själv inte en tanke på att det skulle vara utomkvedes och är bara glad att hon jag pratade med ändrade vul-tiden för jag hade redan blod i buken och vet inte vad som hänt om jag väntat i ytterligare 2 v. Vid den telefonkontakt jag hade med kk så kändes det verkligen som att de tyckte att jag tog upp deras tid, lite som att jag inte fattat att det var normalt att blöda vid missfall.

Jag önskar så att mer resurser skulle gå till sjukvården så det skulle vara praxis att undersöka kvinnor i tidig graviditet som blöder och har ont. Nu känns det lite som att man ska ha tur att prata med rätt person eller ha en underbar svärmor :)

• pärlsnäcka
    HannaSnartMamma skrev 2015-10-23 22:27:52 följande:

Pärlsnäcka:

Vag jag fick höra vad att när kroppen orkar och man mår bra fysiskt igen så går det bra att försöks igen.

Det skulle vara bra att få mens emellan så man vet att kroppen fungerar.

Jag har efter de gått helt på hur min kropp mår,känner och fungerar.

Och ca 1.5v efter op satt jag tex på hästryggen igen utan problem.

Får tidigt vul inbokat om ca 1-2v för att kolla att allt e där det ska. Men känns inte alls som sist vilket ja tänker se som positivt

Hej igen,

Några dagar efter operationen blödde jag i 4-5 dagar. Kan ha varit mens, jag vet inte.... Får la se om mensen kommer om 4 veckor igen typ

Kan du skriva till mig igen när du gjort VUL? Hur många veckor efter sex/positivt gör du VUL? Är så nyfiken eftersom att jag själv kommer försöka närmare jul igen.
  • pärlsnäcka

Hanna:

Återigen GRATTIS att du plussat! Håller tummarna för att det ligger rätt! Vad vi längtar allihopa :) så roligt att dela med er..

Jag har inte känt mig så bra efter op.. dels haft väldigt ont i ryggen och så är jag fortf lite hård vid mitten plåstret vid blåsan samt extrem huvudvärk flera dgr i rad och yrsel

men känner först nu sån energi och glädje att kunna gå till jobbet igen! Att ha sex och gå ut och springa (träna) är jag inte riktigt modig för. Vågar inte :(

Svar på tråden Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?