• Saffron

Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?

Jag är en kvinna på 37 år (snart). Min man och jag har försökt att bli gravida i 3 år. Gjort utredning, som inte visade större hinder för graviditet, och nästa steg är ivf, vilken var planerad i höst. Fram tills dess har jag i 2 år stått på pergotime och den senaste tiden metformin (har PCO och är överviktig). Så händer miraklet. Jag blev gravid. Detta slutade tyvärr akut operation då det var ett utomkved, opererades i v 9. Hela äggledaren togs tillsammans med embryot.

Detta var en stor sorg för mig och min man, då vi har försökt så länge. Nu sitter jag hemma, sjukskriven och det gör ont i magen och ont i själen. Troligtvis kan jag börja jobba nästa vecka eller veckan efter det (har ett tufft jobb fysiskt).

Är lite förvånad över sjukvården dock. Har fått lite instruktioner om eftervård. De handlar om att ta bort förbanden på magen efter 7 dagar. Smärtstillande i 3 dagar (gör fortfarande ont efter 6 dagar). Inget sex på 4 v. Och sedan ingenting mer. Ingen efterkontroll, ingen kontroll att man börjar menscykla normalt eller att livmodern renat sig ordentligt. Ingen plan för hur vi ska komma igång med gravidförsöken igen eller när vi ska börja med pergotime igen (har inte ägglossning utan pergotime).

Är det någon här som har varit med om utomkvedshavandeskap som vill dela med sig om sina erfarenheter? Hur går man vidare? Har ni blivit gravida och blivit föräldrar efteråt? Drabbats igen? När kom ni igång med menscykel och ägglossning igen?

Känner mig som sagt väldigt deppad över vad som har hänt och stressad. Jag fyller som sagt 37 om 2 v och känner att tiden börjar rinna ifrån oss. Vi vill bli gravida så fort som möjligt igen...

• Svar på tråden Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?
Svar på tråden Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?