• Anonym (villrådig)

Skäligt avstånd mellan hemmen?

Hej
    När man separerar och har barnen varannan vecka, vad kan man se som skäligt avstånd mellan de olika hemmen med hänsyn taget till barnens skolgång och kompisar etc??? Barnen är i låg- och mellanstadieåldern. Tacksam för era synpunkter. 

• Svar på tråden Skäligt avstånd mellan hemmen?
  • Supertorsk

Två vuxna människor har naturligtvis rätt att bosätta sig var dom vill i världen.

Den största fisken i en liten damm
  • Anonym (D)

Det är väl en fördel om det är praktiskt möjligt för barnen att ta sig till skolan på morgonen oavsett hos vilken förälder de befinner sig. Annars blir det svårt med varannan veckas boende...

Det handlar alltså inte bara om kilometer utan om var/hur föräldern jobbar, vad det finns för kollektivtrafik, om föräldern har bil etc.

Bäst är det nog om man kan bo på promenadavstånd från varandra och skolan, men det kan ju finnas många skäl till att det inte går att ordna.

• Anonym (Skilda föräldrar)

Mina föräldrar bodde långt ifrån varandra till en början. Men sedan flyttade min pappa till samma stad och det blev ju mycket lättare med allting då.
    Min mamma bodde på ena sidan staden, skolan låg i mitten, och pappa bodde på andra sidan.
    Haha, perfekt för mig och mina syskon men kan nog vara svårt att hitta hus i sådana bra lägen. 

• Anonym (C)

Det är helt upp till er föräldrar vad som är skäligt avstånd. Det smidigaste för barnen är naturligtvis att båda föräldrarna bor på gångavstånd från skolan, eller så att de enkelt kan åka kollektivt. Men om den ena föräldern är beredd att skjutsa ett antal mil varje dag så kan det funka ändå, speciellt med mindre barn.

Jag har tonåringar och ser hur viktigt det varit för dem att kunna gå hem från skolan själva sedan fyran, kunna följa med kompisar eller ta hem kompisar spontant. Att ha gångavstånd till skolan gör deras liv mycket enklare. Dessutom har äldre barn ofta fritidsintressen på kvällar och helger, att då som förälder vara tvungen att skjutsa fram och tillbaka två gånger per dag blir rätt jobbigt, och det är inte schysst mot barnen att tvinga dem att skippa sina träningar/matcher.

Lite äldre barn väljer ofta att vistas mer och mer hos den förälder som bor närmast skola och kompisar, så det ordnar sig självt efter hand.

• Supertorsk
    Anonym (villrådig) skrev 2013-08-20 15:15:23 följande:
    Hej
    När man separerar och har barnen varannan vecka, vad kan man se som skäligt avstånd mellan de olika hemmen med hänsyn taget till barnens skolgång och kompisar etc??? Barnen är i låg- och mellanstadieåldern. Tacksam för era synpunkter. 
    Så absurt. Två vuxna människor som inte längre tänker dela liv och omsorg om barnen, kan naturligtvis bosätta sig var dom vill i världen.

Den största fisken i en liten damm
  • Anonym (anonym)

Är du i förberedelsefasen för att dra igång en tvist gällande boendet? Om inte så finns det ingen som lägger sig i vad det är för avstånd mellan era hem vid växelvis boende. Det viktiga är att barnen kan sköta sin skolgång.

• Anonym (Fiskar är dumma)
    Supertorsk skrev 2013-08-20 21:12:47 följande:
    Så absurt. Två vuxna människor som inte längre tänker dela liv och omsorg om barnen, kan naturligtvis bosätta sig var dom vill i världen.

Klart de har, men du tycker att man ska strunta i barnen då eller?
  • Anonym (4 mil)

Vi har fyra mil emellan hemmen, det krävs bara lite mer körande emellanåt, men än så länge har inte avståndet varit något problem. 

• hymafr
    Supertorsk skrev 2013-08-20 21:12:47 följande:

Har ts skrivit att föräldrarna tänker sluta med sin omsorg om barnen?

Självklart kan man bosätta sig precis var man vill. Tyvärr har barnen inte rätt till sina föräldrar men föräldrarna rätt till barnen. 
  • Anonym (lycka till)

att båda har ungefär lika långt/ok avstånd till skolan.
    tex bo i områden som ligger bredvid varandra :)

tex som vänner sen min barndom har föräldrarna bott:
    en i villaområdet och en i radhusområdet bredvid (5-7 min mellan)
    en i radhus och en i lägenhet på gården bredvid (några min mellan)
    en bredvid skolan och en i området "ovanför skolan" (10-15 min mellan)

jag skulle gärna se att barnen hade max 1-1,5 km till skolan från båda, sen kan avståndet mellan föräldrarna vara 1-2,5 km 

bra om ni försöker planera att få ihop vardagen väl :D 

Svar på tråden Skäligt avstånd mellan hemmen?