• Anonym (Undrande)

Vill ha barnen skrivna på min adress

Vi håller på att skiljas. Jag vill ha barnen skrivna på min adress. Min man kommer bo kvar i vårt ursprungsboende, men jag kommer ha vårdnanden av dem till åtminstone 70%. Har jag då rätt att ha dem skrivna på min adress? Någon som vet? Tack för svar.

• Svar på tråden Vill ha barnen skrivna på min adress
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-17 21:48:41 följande:

Känns viktigt på något sätt.
    Och det är inte viktigt för honom? Hur många nätter kommer de att sova per vecka hos dig och hur många nätter hemma med pappa?

Vilken ålder är det på barnen?
  • MeNoLike

Jag har också barnen skriven hos mig känns sjukt viktigt för mig. Pappan är slarvig och skulle glömma viktiga saker och glömma berätta dem för mig.

Plus att ts kanske får bostadsbidrag?!?

• Anonym (goddamnhippies)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-17 21:21:30 följande:
    Åh, vilken lättnad! Tack.

Det beror ju oxå på vad fadern uppger. Om han säger 50/50 så kan ju inte skv gå på era uppgifter eftersom de inte överensstämmer. Då blir det nog ursprung lr närmast skola som "vinner".
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (goddamnhippies) skrev 2013-08-18 19:57:05 följande:

Det beror ju oxå på vad fadern uppger. Om han säger 50/50 så kan ju inte skv gå på era uppgifter eftersom de inte överensstämmer. Då blir det nog ursprung lr närmast skola som "vinner".

Alltså, han skulle aldrig ljuga om det.

Jag tycker att om jag har barnen en så stor del av tiden så vill jag ha helhetskoll, när det gäller exempelvis posten mm. Skulle han propsa på att ha dem skrivna på sin adress så får han också ha dem boende där halva tiden, enligt mig. Låter det konstigt att tänka så? Jag är faktiskt lite besviken på att han inte vill ha dem mer tid än så hos sig. Har svårt att förstå det, men respekterar det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-18 21:08:07 följande:

Alltså, han skulle aldrig ljuga om det.

Jag tycker att om jag har barnen en så stor del av tiden så vill jag ha helhetskoll, när det gäller exempelvis posten mm. Skulle han propsa på att ha dem skrivna på sin adress så får han också ha dem boende där halva tiden, enligt mig. Låter det konstigt att tänka så? Jag är faktiskt lite besviken på att han inte vill ha dem mer tid än så hos sig. Har svårt att förstå det, men respekterar det. 
    Hur kommer barnet att bo hos er båda då? Du skrev att de ska vara hos honom varje vecka. Helger också?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (?) skrev 2013-08-18 21:21:54 följande:
    Hur kommer barnet att bo hos er båda då? Du skrev att de ska vara hos honom varje vecka. Helger också?

Troligtvis varanna helg hos honom och någon natt den andra veckan.Inte helt spikat än.
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-20 10:18:11 följande:

Troligtvis varanna helg hos honom och någon natt den andra veckan.Inte helt spikat än.
    Innan ni är överens kan du inte ändra på boendet. Kommer han att skriva under flyttanmälan för barnen?
  • Anonym (abc)

Alla människor, stora som små, ska vara skrivna där de tillbringar flest nätter - om det så bara skiljer en enda natt per månad.

Vårdnad är en juridisk term. Det du menar är umgänge. Du ska alltså ha barnen boende hos dig och pappan ska ha umgänge med dem 1-2 nätter per vecka i snitt. 

• Lovely

Om barnen kommer att bo hos dig mestadels av tiden så borde de vara skrivna hos dig. Barnens pappa måste dock godkänna detta.

Med ena foten utanför
  • Lindsey Egot NO1
    Lovely skrev 2013-08-26 11:42:25 följande:

Om barnen kommer att bo hos dig mestadels av tiden så borde de vara skrivna hos dig. Barnens pappa måste dock godkänna detta.

Med ena foten utanför
    Han måste inte godkänna det utan tingsrätten jan besluta det över hans huvud om han inte fattar lagen.
  • Lovely
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-26 11:48:46 följande:
    Han måste inte godkänna det utan tingsrätten jan besluta det över hans huvud om han inte fattar lagen.

Skatteverket skickar papper till den andre föräldern som ska fyllas i inom ett visst antal dagar. Om föräldern inte gör det så startas en utredning om vart barnen ska vara skrivna. Jag är fullt medveten om detta
    Med ena foten utanför
  • Lindsey Egot NO1
    Lovely skrev 2013-08-26 11:53:30 följande:

Skatteverket skickar papper till den andre föräldern som ska fyllas i inom ett visst antal dagar. Om föräldern inte gör det så startas en utredning om vart barnen ska vara skrivna. Jag är fullt medveten om detta smile1.gif
    Med ena foten utanför
    Varför skriver du inte det då utan enbart hänvisar till faderns goda tycke?
  • Lovely
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-26 12:02:56 följande:
    Varför skriver du inte det då utan enbart hänvisar till faderns goda tycke?

My bad.

Förhoppningsvis skriver pappan under barnens flyttanmälan så behöver det inte bli någon utredning. Men ja, jag skulle ha skrivit det på en gång.
    Med ena foten utanför
  • Anonym (Undrande)
    Lovely skrev 2013-08-26 11:42:25 följande:

Jag förstår. Och om han skulle vägra så har jag lagen på min sida. Eller så får han helt enkelt ha dem boende hos sig halva tiden.
Svar på tråden Vill ha barnen skrivna på min adress