Inlägg från: Lizzie 83 |Visa alla inlägg
  • Lizzie 83

Förebygga en tredje prematur?

Hej

Hittade din tråd. Hur går det för dig?

Jag är gravid med mitt andra barn och första barnet kom 4 veckor för tidigt, också väldigt oförberett och snabbt.
    Jag har fått gå på extra kontroller hos spec. mvc. sedan ett par veckor tillbaka (är i v 23 nu).

Det har visat sig att min livmodertapp är i kortaste laget, bara 25 mm. Idag skrev de ut progresteron till mig som jag ska ta varje dag (som en gel i slidan). Det är visst helt nytt i Sverige att man ger den här behandlingen till dem som har risk att föda för tidigt, i alla fall i mitt landsting. Men jag har googlat lite på det och det verkar vanligare utomlands.

• Lizzie 83
    themorethemerrier skrev 2013-10-14 14:23:51 följande:
    Hej! Jag är också i v 23, snart 24. Går bara till min vanliga MVC och det har aldrig kommit på tal om att gå hos spec mvc också men jag ska ta upp det med min BM. Fick mäta tappen i vecka 25-27 förra graviditeten och då var tappen normal så det verkar inte vara mitt "problem". Har dock hunnit få en del andra besvär och känner mig orolig för hur långt jag ska ta mig den här gången, ska försöka ta upp frågan om preventiv sjukskrivning med min BM.

Intressant, tack för att du delar med dig! Vilket landsting bor du i? Gissar att om man som jag inte har några tecken på prematur förlossning så kanske de inte vill ge ut progresteron...?
    Jag bor i Jönköpings landsting. Kriterierna för att få progesteron var tydligen att man skulle ha fött för tidigt innan och att man hade en livmodertapp som var kortare än 25 mm.

Hoppas att du kan få preventiv sjukskrivning så att du kan försöka vila för att förhindra att det blir för tidigt igen.
Svar på tråden Förebygga en tredje prematur?