Förebygga en tredje prematur?
Hej, jag väntar mitt tredje barn och har två sedan tidigare. Båda kom ganska exakt en månad tidigt. Första barnet mådde väldigt dåligt och dog nästan några timmar efter förlossningen. Andra barnet kom tidigare än första men mådde bättre och var större, dock märkte man av att också hon var prematur - hon hade problem med blodsockret, mycket infektioner, fick andningsuppehåll.
Under min andra graviditet sa man att det lika gärna kunde vara slumpen att ettan kom tidigt och att jag säkert skulle gå tiden ut med tvåan. Så blev det ju inte och efter att andra barnet föddes sa alla - läkarna på sjukhuset så väl som min barnmorska - att blir det fler barn så kan jag räkna med en ungefär lika lång gravidtet.
Nu är jag i vecka 15, väldigt lycklig över det men ju mer jag närmar mig halvtid, desto mer kryper sig oron på. Jag skulle så gärna vilja få ett fullgånget barn som känns klart och själv få känna mig klar med gravidteten. Båda gånger har det blivit som en chock och dessutom gått snabbt.
Jag har en bra barnmorska nu, samma som med tvåan, och ska prata med henne förstå. Men ni som har erfarenhet - finns det något som kan förebygga ett till prematurfött barn? Det har ej gått att fastslå någon orsak till att barnen kommit för tidigt, inga sjukdomar eller infektioner osv.
Finns det någon sanning i att vila hjälper? Tror ni att man kan bli sjukskriven förebyggande, dvs även innan man börjat få ev prematura värkar? (Hade en del sådana med tvåan och generellt väldigt mkt sammandragningar och "krångel" i allmänhet sista veckorna med båda). När bör man i så fall börja vila om barnen börjar vilja komma ut kring vecka 35?
Är tacksam för all input. Jag vet inte om det blir fler barn efter detta och har så mycket drömmar som jag vet bättre än att hoppas på men samtidigt känner att jag vill göra allt jag kan för att det ens ska finnas en chans att få det jag önskar - en fullgången bebis.