• Solros78

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

mom in the city skrev 2014-08-05 08:50:16 följande:
    Ok, men är det verkligen så farligt med tvillingar?

Om man vill ha ett till barn är det kanske värt "risken", annars får man ju inget barn alls. Försök tänka att det ju faktiskt kan bli tvillingar oavsett Pergotime. Särskilt om man är lite äldre och har barn sen innan finns en ökad "risk". Tror det mesta löser dig och blir det två kommer man älska dem mest av allt ändå, tror inte man kommer sitta där sen och ångra att den ena kom till världen.
    Om det skulle knäcka vårt äktenskap, så är det inte värt det. Vi skulle inte orka två barn till helt enkelt.
  • Solros78
    mom in the city skrev 2014-08-05 09:21:59 följande:
    Men hur känner du/han inför tanken att det lika gärna kan bli tvillingar på "naturlig" väg? Den chansen finns ju alltid när man blir gravid. Har ni pratat om det under tiden ni försökt?
    Samma sak där, total ångest inför tanken. Vid min grav förra året så gjorde jag tidigt vul och då var det att kolla att hjärtat slog och att det bara var en som var det viktigaste.
  • Solros78
    Blåsippan84 skrev 2014-08-05 11:55:22 följande:

Tog ett grav test och blankt. Mår jätte dåligt. Vill bara hem och gråta. Förstår ej hur man f*n gör barn mer än om man har sex runt äl flera ggr. 10 mån sedan vi tig bort spiralen och vi verkar ej bli fler i familjen.

Igår fick jag frågan två ggr om vi inte har syskon (på nya dagiset). Idag gick halva dagisgruppen hem vid 11 då de hade mindre syskon som skolas in. Känner bara för att dra täcket över huvudet ett par dagar.

Fy vad jobbigt, lider med dig! Det är så tröstlöst att bara vänta. Kram!
  • Solros78
    JhjärtaK skrev 2014-08-05 12:43:16 följande:
    Om ni båda känner att två barn till inte skulle funka och att din make redan är skeptisk till en till så kanske ni skall prata igenom det hela igen. Vad säger din man om att risken är förhöjd med pergotime? Vill han att ni skall testa det ändå? Fråga honom och säg som det är, 9 utav 10 graviditeter är inte flerbördsgraviditeter men 1 utav 10 är det.
    Vi har pratat massor. Om alla detaljer.
  • Solros78
    Blåsippan84 skrev 2014-08-05 22:43:12 följande:
    Visst är man konstig. När mensen väl kommer känner jag mig stark. Motiverad till tusen. Nu när mensen är i intågande blir kah jätte Depp. PMS från helvetet. Gråtit hela kvällen när jag fått tillfälle. Gråter över att jo ej har bebis, gråter över att sonen Bytt dagis å känner sig osäker. Grät till och med över socialdemokraternas reklam om mannen som Hälsar på sin mamma på ålderdomshemmet. Snacka om labil smile5.gif . Att maken står ut. Nu känns det lite bättre efter allt gråtande.
    Märkligt nog gråter jag ingenting. Har inte gråtit sen senaste missfallet visade sig i januari. Jag bara känner en tröstlöshet, uppgivenhet, känns som att jag mentalt gett upp hoppet nen samtidigt mår jag så dåligt över tanken på att det kanske aldrig blir. Jag som alltid glatt mig åt småsaker går nu sen länge runt med känslan att något saknas och att livet inte blir riktigt bra förrän jag är gravid och det officiellt.
  • Solros78
    KnytetsMamma skrev 2014-08-06 10:56:47 följande:
    Hoppas ni får tid snabbt på rmc. Nu när min ägglossning inte kom igång efter avslutad amning kontaktade jag dem och fick en tid hyfsat snabbt. Men bara läkarbesöket skulle kosta 1500 kronor och sen skulle behandling med t ex pergotime kosta ca 4000 kronor. Och detta pga att vi har ett barn sen innan. Visst kanske det inte är rätt att man ska få hjälp att få ett syskon fast å andra sidan tycker jag inte att det borde spela någon roll, har man försökt 1 år med syskon och det inte kommer något borde man ju få hjälp ändå känner jag.
    Men jag läste att pergotime ingår i högkostnadsskyddet, stämmer inte det?
  • Solros78
    KnytetsMamma skrev 2014-08-06 13:48:11 följande:
    Jo, pergotime ingår säkert i högkostnadsskyddet för medicin men själva tabletterna kostar inte mer än typ 80 kronor. Det var sjukhuset som skulle ha typ 4000 kronor för att skriva ut tabletterna, ungefär på samma sätt som att ivf kostar om man har barn sen innan.
    Fast det är ju jättemärkligt. Min läkare skrev ut dem på telefon bara och sa inget om kostnader. Och vi har två barn..
  • Solros78
    Blåsippan84 skrev 2014-08-06 11:49:48 följande:

Fick prata med en väldigt ödmjuk ssk. Hon sa att efter nästa mens ska vi ha sex varannan/var tredje dag. Strunta helt i äl utan köra så tills nästa mens. Ska göra det i två mån och då har det gått 1 år. Då går vi komma på besök. Inga direkt långa väntetider sa hon. Då får vi en lättare utredning och ev lättare beh som alla par får. Men om en ev ivf får vi betala själva.

Men hon trodde att sköldkörtelproverna har påverkat att det ej gått. Jätte viktigt sa hon. Innan sommaren var de ok innan dess har alla prover varit för höga eller för låga. Sen avslutade hon med att försöka tänka positivt. smile5.gif

Skönt med bra bemötande!
  • Solros78
    mom in the city skrev 2014-08-06 15:21:55 följande:
    Skönt att du fick sånt bra bemötande! Det betyder så mycket.

Jag ringde och bokade tid för inskrivning, har en speciell jag vill gå hos så tänkte det var lika bra. Hon jag pratade med var så omtänksam och förstående smile1.gif . Har också bokat tidigt UL (privat) en vecka innan inskrivningen. Känns skönt att veta hur det ser ut då, sist jag var på inskrivning satt jag med ett dött foster i magen, visste ju såklart inte det då men jag vill verkligen inte behöva göra det igen.
    Jag också, var på inskrivning en tisdag och upptäckte mf på fredagen...
  • Solros78
    mom in the city skrev 2014-08-06 19:52:22 följande:
    Man blir ju lite "skadad" av mf:en. Gör jag ett ultraljud innan vet jag iaf att det HAR sett bra ut när jag går på inskrivning även om det lika gärna kan gå dåligt ändå. Det är så synd att man inte vågar glädjas riktigt över ett plus, man är ju så rädd att bli besviken igen. När BM jag pratade med sa "grattis, vad kul att ni blivit gravida igen" var mitt svar lite bitskt "ja, det får vi väl se hur det går".
    Jag hade ju i och för sig varit på vul, två veckor innan inskrivningen...
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?