• Solros78

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Tinnis skrev 2014-06-21 09:50:43 följande:

Hej igen, jag vill inte lämna er med mitt senaste deprimerande inlägg. Nu har jag blivit opererad och jag känner mig lättad och positiv inför framtiden.

Det visade sig att cystan var en sk. chokladcysta som hade växt fast runt vänster äggstock och äggledare. Det fick därför ta bort både äggstock och äggledare. De kunde också se att jag har endometrios. Det var därför som jag fick cystan och det är därför som jag mår så jäkla dåligt när jag har mens.

Jag är så glad att det dåliga är ute ur mig, jag är glad att det inte var cancer för i så fall hade jag varken haft livmoder eller någon äggstock kvar idag.

Nu har jag en fantastisk läkare som ska hjälpa mig vidare. Hon sa att jag har två alternativ. Antingen så fortsätter vi att försöka på vanlig väg, det kan gå, men jag har lite nedsatt fertilitet, hur nedsatt kunde hon inte svara på. Vi kan också välja att behandla endometriosen så att jag slipper få mens. De innebär att jag inte kan bli gravid på vanligt sätt under behandlingen, men i så fall kommer vi att få IVF.

Ska träffa läkaren igen i slutet av juli och då ska vi ha bestämt oss för hur vi ska göra.

Nu repar jag mig efter operationen och stressen som jag kände innan. Jag är så tacksam för vår sjukvård och är så glad att detta upptäcktes innan det var för sent för min andra äggstock också.

Kram!! 

Skönt med en sån positiv uppdatering och jag håller tummarna för en bra fortsättning för er!
  • Solros78
    Cayenna skrev 2014-06-21 20:23:15 följande:
    Direkt redo för ett nytt försök låter bra. Förr eller senare är det din månad!
    Ja någon gång måste det ju bara gå! Vårbebis kändes så himla mysigt förra gången det var aktuellt så jag vill så gärna det nu också!
  • Solros78
    Cayenna skrev 2014-06-21 23:28:22 följande:
    Jag kan ta mig #%* till och med tänka mig en julibaby nu efter allt! Min skräckmånad...bara vikarier och underbemannat... smile2.gif
    Jag med! Men vill helst undvika sommaren om möjligt ändå...
  • Solros78

Så himla stressande. Min pappa fyller jämnt i mars och började redan i

påskas prata om att bjuda oss syskon med familjer på utlandsresa, precis som

de gjorde för tio år sedan. De vet ju om våra bebisplaner och missfallen så

jag kunde vara tydlig med att vi kan inte planera för resa någonstans förrän

vi vet läget för mars (man vill inte resa med en precis nyfödd och man får

ju inte resa som höggravid så det begränsar ju rätt många månader). Så var

jag jättestressad över den tanken då i flera månader, ville så gärna bli

gravid så det skulle bli bebis i tid för att kunna resa någonstans i mars.

Men det sket sig ju och bara att gilla läget. Idag berättar de att de

skippat residéerna för mars (då hade de funderat på skidresa) och nu

istället vill att vi ska åka till Italien allihop i juni. En resa jag verkligen skulle tycka vore toppen, mycket roligare än en skidresa. Så nu ska jag då återigen behöva känna mig superstressad över att bli gravid

snabbt för att alls kunna åka med. Och skulle det dessutom bli så att jag

blev gravid så sent att det helt skulle sammanfalla med resan har vi inte

ens någon barnvakt när vi ska föda barn. Så himla jobbigt bara. Hade vi fått

barn som vi velat 2014 hade detta inte varit minsta problem, jag blir så

less.

• Solros78
    Solros78 skrev 2014-06-23 21:24:23 följande:

Så himla stressande. Min pappa fyller jämnt i mars och började redan i

påskas prata om att bjuda oss syskon med familjer på utlandsresa, precis som

de gjorde för tio år sedan. De vet ju om våra bebisplaner och missfallen så

jag kunde vara tydlig med att vi kan inte planera för resa någonstans förrän

vi vet läget för mars (man vill inte resa med en precis nyfödd och man får

ju inte resa som höggravid så det begränsar ju rätt många månader). Så var

jag jättestressad över den tanken då i flera månader, ville så gärna bli

gravid så det skulle bli bebis i tid för att kunna resa någonstans i mars.

Men det sket sig ju och bara att gilla läget. Idag berättar de att de

skippat residéerna för mars (då hade de funderat på skidresa) och nu

istället vill att vi ska åka till Italien allihop i juni. En resa jag verkligen skulle tycka vore toppen, mycket roligare än en skidresa. Så nu ska jag då återigen behöva känna mig superstressad över att bli gravid

snabbt för att alls kunna åka med. Och skulle det dessutom bli så att jag

blev gravid så sent att det helt skulle sammanfalla med resan har vi inte

ens någon barnvakt när vi ska föda barn. Så himla jobbigt bara. Hade vi fått

barn som vi velat 2014 hade detta inte varit minsta problem, jag blir så

less.

Oj vad konstig radbrytningen blev, sorry!
  • Solros78
    Blåsippan84 skrev 2014-06-23 22:43:03 följande:
    Jobbigt att känna stressen och att om mf ej blivit då skulle det inte vara så:(. Har ni några vänner som skulle kunna vara barnvakt om ni plussar? Här har min mamma och syster bokat resa i april till Irland och mamma är Mitt första alternativ som barnvakt vid en förlossning. Men just nu vet jag inte vilken månad en bebis skulle komma i om man plussar i juli? Hade koll på det vid dec bebis men sen efter dessa mån utan plus så slutade jag räkna.

Känner mig nästa smått dämpad att vi ej plussar och nu kommer bf datumet för mf om 4 v smile4.gif .

Kramar
    Förra året när jag var gravid hade jag sista mens 14 juli och då var bf 19 april. Jag tror jag är på marsförsök fortfarande nu.

Jag vet faktiskt inte vad vi skulle göra om de skulle vara bortresta precis vid bf, det skulle vara sjukt stressande. Men ändå lösa sig på något sätt tänker jag, barnrn är så pass stora nu.

Men det som känns jobbigast är att ev missa en sån resa. Det är en resa jag velat göra länge och vi skulle bli bjudna på hela resan och det vore superkul med hela familjen. En resa som aldrig kommer igen helt enkelt. Att då sitta hemma höggravid eller så och bara inte få resa för att det är för nära bf skulle kännas väldigt surt.
  • Solros78
    mom in the city skrev 2014-06-23 23:55:05 följande:
    Förstår att det känns stressande och att det är lätt att tänka OM osv. Vi åkte ju bort nu i början av juni, en resa vi inte skulle kunna åkt med på om allt gått som det skulle och jag tänkte mycket på det när vi var borta.

Jag tror tyvärr att man måste försöka sluta planera som himla mycket och ta det mer som det kommer, vilket är betydligt lättare sagt än gjort såklart. Jag säger iaf det till mig själv att det är ingen idé att planera så för man KAN ändå inte styra hur det blir.

Kram till dig!
    Man gör ju inte annat än ställer om sina planer hela tiden, för varje månad som inte blir något. Sjukt less på det. Och att vi då skulle missa en sån här resa känns så trist. Inte minst för min man och barnrn. Jag skulle antagligen ligga hemma och gråta en vecka då...
  • Solros78
    Blåsippan84 skrev 2014-06-24 09:56:22 följande:
    Svårt. Vad säger maken? Hur länge får man resa nu igen som gravid? Ni vill inte pausa några månader och på det igen i höst för att kunna åka? Och blir det ett plus iaf så är det är väl meningen smile1.gif
    Han säger inte så mycket, bara håller med mig att det är stressande. Grejen är ju att vi (om vi inte hinner bli gravid så att vi får bebis innan resan) kommer ha försökt i 1.5 år, åldersskillnaden mellan barnrn redan är ett stort stressmoment och vår egen ålder är också mer och mer ett stressmoment. Så att då ta paus i typ tre månader känns sjukt tufft. Det är väl tre månader före bf man inte får flyga.
  • Solros78
    mom in the city skrev 2014-06-24 11:05:15 följande:
    Det beror på vart man ska åka hur långt in i graviditeten man får flyga. Är det inom Europa och mindre flygtid än fyra timmar får man flyga ganska sent, till typ v 34 eller något sånt. Däremot brukar inte försäkringen gälla de tre senaste månaderna så man måste väl teckna en extra om man reser sista månaderna (om det finns sådana försäkringar, det är jag osäker på).
    Gäller inte försäkringen så kan man ju inte resa, så det blir samma sak känns det som. Men kan man teckna speciell försäkring är det ju ok.
  • Solros78
    Blåsippan84 skrev 2014-06-24 11:13:22 följande:
    Förstår:(. Svarat nästan på frågan där att ni ändå ska försöka:). Men så sjukt jobbigt att inte veta om man plussar för att kunna planera ens liv. Jag har inte varit med på jätte många aw denna vår då det ska bestämmas ett par veckor innan och jag vill inte ta konfrontationen om man plussat. Även om det är en piss i havet mot en sådan upplevelse som ni blir bjudna på. Livet står på paus på något vis.

Och så blir man arg och ledsen när mensen likt förbaskat dyker upp!!! Kramar
    Ja livet står på paus och har nu gjort i fjorton månader. Galet jobbigt. Man tänker på vilka mediciner man äter, när man kan dricka alkohol, när man kan resa och allting. Galet!
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?