Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
När jag diskuterade detta med min Vc läkare skrattade hon åt mig i luren då jag sa att rutinerna måste ju vara annorlunda än att man själv ska hålla reda på blodprover när dem skriver ut recept i 3 år utan att kolla prover. Det var jag som nu bad om prover och i dec hade vi mf. Men hon menade på att jag inte skulle fundera på det sammanhanget.
Vet att de var några här inne som hade lite koll på värdena. Även om jag är sjuksköterska så kan jag ej detta, haha. Man är så insnöad på sitt. Kanske ska skriva ett klagomål till den Vc gällande detta?
Bra att veta! Ett perfekt tsh-värde för fertilitet är 1,0 oavsett vad din läkare säger. En del rekommenderar tom ännu lägre medan tex Peny Abatzi menar att för låga värden "makes the uterus less flexible, which make implementation more difficult". De svenska referensramar som oftast anges är baserade på 1000 personer 18-65 år både kvinnor & män. Vi måste utgå ifrån vår referensgrupp, dvs kanske lite äldre, kanske med fler inflammatoriska sjukdomar men framförallt med långvarig infertilitet (>1 år). Då är 1,0 eller därunder optimalt och vi har sett många som lyckats efter att ha satt in levaxin redan vid 2,0. En anledning är att hormonbehandlingarna höjer tsh rätt rejält och då behöver man bromsa det. Kortison kan också sänka tsh.