• Solros78

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Belly skrev 2014-03-05 12:28:26 följande:
    Jo KUB görs, men bara på dom som är över 35. Iallafall som jag fattat det. Ingen av mina vänner som fått barn har fått göra KUB här.

Vad är Mkp?
    Men har du provat att tjata då? För i Sthlm görs det också per automatik på de över 35 men det går ju att få ändå genom att hänvisa till oro eller andra skäl.

Mkp är moderkaksprov, dvs samma typ av undersökning som fostervattenprov fast i moderkakan istället. Görs i ca v 13-14.
  • Solros78
    Augusti82 skrev 2014-03-05 15:44:58 följande:

Är MKP säkrare än fostervattensprov?

Här i skåne är det olika från kommun till kommun men förra graviditeten var jag inskriven på Curakliniken i Malmö och där ingår det kubtest medans en vän gick hos MVC på vårdcentralen och fick betala 2500kr för det.

Nej det är inte säkrare men görs ett antal veckor tidigare så det är oerhört skönt att inte behöva vänta lika länge.
  • Solros78
    P81 skrev 2014-03-05 16:51:34 följande:
    Aa:)
    Solros78 skrev 2014-03-05 07:53:26 följande:Men åh så hemskt jobbigt att upptäcka mf så sent. Har läkarna någon aning om varför det hände?
    Fick du sköta aborten själv hemma när det var så långt gånget (dvs som jag med fler gjort när det varit tidigt mf) eller var du på sjukhus?
    Beklagar verkligen din historia och vad jobbigt med så långa menscyklar nu.
    Ja det var kämpigt. Fostret var för stort för att förlösas hemma så jag fick en tid på måndagen(rul var på fredagen) för den medicinska aborten. Fick ngn tablett på fredagen som skulle mjuka upp livmodertappen inför måndagen.
    Tack snälla för din medkänsla.
    Iom att provsvaren var normala sa' läkaren att de inte hittade ngn förklaring till varför det blev mf o att det förekommer. Att det händer.
    Sorgligt och skönt ändå att fostret var friskt på nåt vis.

Hur mår du idag?<3

Men innebär medicinsk abort då att du fick föda ut fostret eller blev du sövd och skrapad?

Tack, jag mår bara bra!
  • Solros78
    mimmih skrev 2014-03-05 16:52:16 följande:
    Precis! Men nu blir det äl-stickor igen!

Fick min mens idag! Yehoo! Andra gången i mitt liv då jag blir glad och lättad över att få mens. På dag 34, så det är ju inte så farligt sent, med tanke på alla skräckexempel jag har läst de senaste dagarna. Jag hoppas verkligen inte att denna PMS och värk är bestående symptom, för det har varit jättejobbigt.

När rekommenderar ni att jag ska börja med äl-stickor? Tycker det är lite svårt att beräkna efter missfallet. Köpte hem en termometer igår.

GRATTIS, SaandraR! Så glad för din skull! smile1.gif
    Vad skönt att mensen kom! Börja med test när det vore rimligt utifrån din normala menscykel är mitt förslag.
  • Solros78
    Belly skrev 2014-03-05 17:12:36 följande:
    Okej, jag hoppas verkligen dom kan göra VUL först och inskrivning sen.
    Jag kanske låter barnslig, men jag klarar inte av att sitta och prata med dom som att
    allt är bra och planera mm, när jag inte vet om fostret lever och mår bra.

Så vill dom inte göra VUL först så går jag privat.
    På min mvc görs inte något vul hos bm utan man måste få en läkartid vilket typ alltid blir först två veckor senare. Så jag går också på vul först, sen inskrivning. Däremot vill jag nästa gång jag blir gravid gärna få ett extra vul hos mvc också, typ i v 10 eller något, vore ju skönt med en extra koll så här efter två mf. Får se vad de kommer tycka om det när det väl blir aktuellt.
  • Solros78
    Belly skrev 2014-03-05 17:16:06 följande:

Mina vänner har inte provat att tjata. Jag hann ju aldrig komma så långt som till inskrivning förra gången, så det var inget som diskuterades.

Eftersom jag aldrig skulle vilja göra en undersökning som är en risk för fostret, som jag har förstått att fostervatten prov är och också moderkaksprov?
    Och jag aldrig skulle vilja göra en abort pågrund av ett visst procent att det kan vara sjukt.

Så känns ju inte det heller så aktuellt för mig. Visst om jag får bra siffror och bra UL så är det ju skönt, men om jag får dåliga värden och måste göra ytterligare undersökningar och inte vill det. Så kanske jag sitter där med en oro i onödan.

Jag tänker kanske dumt men det är så det känns nu.

Ok nej då ska du ju inte göra kub heller, helt klart.
  • Solros78
    Belly skrev 2014-03-05 17:27:57 följande:
    Solros78 skrev 2014-03-05 17:17:34 följande:Ok nej då ska du ju inte göra kub heller, helt klart.
    Jaha okej, är det privat du tänkte gå innan då eller?
    Förstår att du vill ha extra kontroller och det tycker man ju dom borde ha lite förståelse för också.

Nej precis. Jag är mer rädd för att råka abortera ett foster som är friskt, än att få ett sjukt barn. Så det var snabbt bestämt. Men Sambon är tveksam till mitt tankesätt.
    Ja jag går privat, det har jag gjort varje gång. Ser ingen vits att ta det på annat sätt, det är ju bara mina nojor som gör att jag behöver ett tidigt vul...
  • Solros78
    P81 skrev 2014-03-05 18:42:52 följande:
    Skönt att du mår bra.
    Jag födde ut fostret och fick det inlindat i en handduk i mitt knä. Så jag och maken fick sörja vår förlust en stund. Det såg ut som en liten minibaby. Och det kom ut med ena handen mot tinningen, ungefär som att det var bekymrat. Handen satt liksom fast mot huvudet. Så pyttepyttesmå fingrar.
    Iom att det dog i v14/15 var det svårt att urskilja könet då de så tidigt ser likadana ut men bm trodde en liten flicka(baserat på rul o blygdbenet) o vi tyckte det likaså efter att ha sett det utanför kroppen. Just när jag satt med lilla pyret kände jag ett sådant lugn.<3
    Men åh vilken jobbig upplevelse, men vad skönt att det till viss del att det kunde bli en fin upplevelse.
  • Solros78
    0fia skrev 2014-03-05 21:03:02 följande:
    Har aldrig kört med testa tidigt testerna men har testat tidit med testlagret och nu verkar jag ha plussat på äl+7 smile1.gif
    Superhäftigt, stort grattis! Vad coolt att följa testerna så där!
  • Solros78
    P81 skrev 2014-03-06 10:52:10 följande:

Jag har goda nyheter! Ursäkta skärpan men se hur det blev imorse.Glad

Jag är i v4+3 tror jag. Jag är så ofantligt glad. Och nu ska jag njuta järnet för man vet aldrig vad som händer och sker här i livet. Fånga dagen ska jag göra!<3
    Stort grattis!
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?