Inlägg från: Blåsippan84 |Visa alla inlägg
  • Blåsippan84

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Jaha. Den andra privata gyn i min stad gör ej grav utredningar. Nu är det bara landstinget och rmc. De ska ringa upp om 30 min. Känns som vi nog ej kommer få hjälp då vi har en son sedan tidigare

• Blåsippan84

Fick prata med en väldigt ödmjuk ssk. Hon sa att efter nästa mens ska vi ha sex varannan/var tredje dag. Strunta helt i äl utan köra så tills nästa mens. Ska göra det i två mån och då har det gått 1 år. Då går vi komma på besök. Inga direkt långa väntetider sa hon. Då får vi en lättare utredning och ev lättare beh som alla par får. Men om en ev ivf får vi betala själva.

Men hon trodde att sköldkörtelproverna har påverkat att det ej gått. Jätte viktigt sa hon. Innan sommaren var de ok innan dess har alla prover varit för höga eller för låga. Sen avslutade hon med att försöka tänka positivt.

• Blåsippan84
    KnytetsMamma skrev 2014-08-06 12:30:50 följande:

vad härligt att ni blev så väl bemötta, lycka till!!

Själv pratade jag med min gynekolog i morse och fick en ny tid redan på måndag, då hoppas jag att vi gör upp en plan med provera för att sätta igång en blödning och sen pergotime och förhoppningsvis bli gravid snart igen.

Åh så skönt att få träffa gynekolog och ni kan gör plan. Själv känner jag att en sten lättade när jag blev tagen på allvar och ändå veta att man är välkommen under hösten.
  • Blåsippan84
    Solros78 skrev 2014-08-06 13:02:10 följande:
    Märkligt nog gråter jag ingenting. Har inte gråtit sen senaste missfallet visade sig i januari. Jag bara känner en tröstlöshet, uppgivenhet, känns som att jag mentalt gett upp hoppet nen samtidigt mår jag så dåligt över tanken på att det kanske aldrig blir. Jag som alltid glatt mig åt småsaker går nu sen länge runt med känslan att något saknas och att livet inte blir riktigt bra förrän jag är gravid och det officiellt.
    Jag gråter vid PMS runt mens. Sen får jag upp hoppet vid äl och livet leker. Haft väldiga PMS besvär periodvis att jag å naturmedlet femal.

Känner som du att man ej kommer känna sig hel innan man är gravid och det går vägen.

Idag grinade jag när sonen å jag kom hem från inskolningen. Från att han gått på en förskola med 20 barn och 5 fröknar där det var som en familj till en förvaring som det nog blir på stora dagis. Av alla jag känner som bytt från vårt gamla eller gått på andra innan säger att gamla dagiset var underbart. Nu förstår även jag vad de menar . Men sonen är glad, vilket är huvudsaken, och om ett år så kommer han börja förskoleklass så då kommer det bli ngt annat iaf.
  • Blåsippan84
    mom in the city skrev 2014-08-06 10:19:50 följande:
    Blåsippan84 skrev 2014-08-06 07:38:43 följande:

Tog bort spiralen tidigt i okt -13. Men nästan direkt. Sen plussade vi i slutet av okt. Mf i dec. Ska ta mig mod att ringa privat gyn idag på fm. Vc ville ej ta emot mig. Hänvisade till kk. Kk ville ej ta emot mig utan hänvisade till rmc. Men vi har en son sedan innan så jag vet ej om det är rätt plats i nuläget?

Har skrivit en del om mina knasiga thyreoidea värden. Troligen mf i dec för att dr övermedicisinerat mig i 4 år. Ej känt av det pga kraftig järnbrist som uppdagades för 1 år sedan. Järnet är ok men hela våren har jag fått stå på mig till vc för att de till sist tog mig på allvar gällande relationen graviditet och tsh t4. Att en läkare på över 50 år inte har den vetskapen??

Usch så jobbigt du har det, förstår att det känns tungt just nu. smile4.gif Finns väl inget som tröstar men försök hålla modet uppe, någon gång blir det er tur! Hur länge har ni försökt efter att du fått ordning på TSH-värdet?

Har ingen riktig koll, vad är rmc? Man har ju rätt till utredning efter att ha försökt ett år och det ska man ha oavsett om man har barn sen innan eller inte. Däremot får man inte alla behandlingar finansierade, typ ivf och så.

Om det inte går vägen den här gången heller kommer vi få utredning eftersom vi då har haft tre mf. Hoppas ju verkligen att det inte ska behövas men det är ändå skönt att veta att det kommer göras något iaf OM vi får mf igen.

Usch, jag går bara och nojar hela tiden! Ena stunden känner jag allt möjligt och nästa ingenting och så fort jag tycker att jag känner mindre tänker jag att jag kommer få mf. Det tydligaste tecknet är iaf en extrem trötthet och det sitter i nästan hela tiden, vet knappt hur jag ska klara av dagarna på jobbet. Det var precis likadant i höstas när det slutade i MA och det gör en ju inte mindre orolig. Ska ringa och boka tidigt VUL så man kanske blir lite lugnare iaf. Ska även få tidig inskrivning just för att de förstår att jag är orolig och då kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Blir det mf igen tänker jag också att det är bra att ha en BM som är insatt och kan skicka remiss för utredning.
    Förstår din oro! Kommer vara likadan när det någon gång blir. Tänk att det ej gått så långt i grav. Kommer mer symtom om ett par v. Trötthet är för mig ett gott tecken . Kommer ihåg med sonen att jag somnade kl 17 i soffan och sov tills jag skulle lägga mig för natten. Och sov då utan problem . Tror det är din tur nu !!!
  • Blåsippan84
    Jenn86 skrev 2014-08-06 18:43:08 följande:

Har flyttat precis och har därför inte varit inne på FL på länge, hej allihop!

Fick ju konstaterat MA 3,5 veckor sedan, slutade blöda för två veckor sedan och någon dag senare var på på efterkontroll där gynläkaren efter ett VUL konstaterade att livmodern var "ren" och återställds. Ännu inte fått någon mens och vi har haft oskyddat sex tre ggr den senaste veckan. 
       Det jag vill komma till är att jag nyss i duschen drog med mig en (förlåt nu blir det lite äckligt) lång slemtråd. Snarare snöre än tråd, kanske 3-5mm i diameter och 5cm långt. Den var nästan helt genomskinlig med en svag nyans av ljusbrunt. Jag har inte haft ont ett dugg och det han inte kommit något blod.
       Hittar ingen onformation om detta på google, någon annan som varit med om liknande? Blev helt chockad och jag förstår inte vad det var!

Blev du skrapad? Kan det varit ngt från ingreppet? Annars vet jag inte alls . Ringa Gyn imorn å rådfråga?
  • Blåsippan84
    Psygodis skrev 2014-08-07 21:01:23 följande:

Idag tog jag mod till mig för att ta ett test, det var positivt. Kan inte fatta det.. I vilken ände ska man börja med att ta hand om känslorna? Hoppas att alla ni andra som inte plussat ännu också får ett plus på Stickan snart :)

Grattis ! Vilken dag runt BIM är du? Kul med lite positivt i tråden. Länge sedan det var plus
  • Blåsippan84

Nu kom den förväntade mensen. Köra på två mån till sen får vi väl någon lättare utredning då vi hållt på ett år. Maken var positiv till gyn förslag med sex varannan dag/var tredje

• Blåsippan84
    Hannah8401 skrev 2014-08-08 08:25:10 följande:

Grattis till plusen, så härligt!

Blåsippan, beklagar mensen smile4.gif hur kollar du äl?

Väntar också på mens nu under helgen, fick ingen äl denna månad smile4.gif

Kört lite olika under detta snart året . Vissa mån kört de rosta digitala äl. Ibland tänkt att jag ska ej tänka på det vara "som vanligt" och ej fokusera på att "göra barn". Det jag väl gjort flest ggr är att jag räknar ut via app ca när äl är och testar när jag känner den kraftiga värken jag får i magen vid äl. Då brukar den visa glad gubbe. Så har vi haft sex runt äl ganska intensivt.

Nu sa bm att strunta blankt i att tänk äl. Ha sex varannan/ var tredje dag HELA månaden från mens till nästa i två mån. Inte sen varje dag för då hinner spermierna ej återhämta sig. Sen skulle en tid sättas upp till rmc. Hon sa samtidigt att med mina konstiga tsh värden så är det nästa omöjligt att lyckad plussa eller att grav ska gå vägen . Jäkla vc dr som ej lyssnat på mig. Men med de värden jag hade i mitten av juni skulle det gå. Nya prover nästa v.
  • Blåsippan84
    Solros78 skrev 2014-08-08 12:59:24 följande:
    Men oj, sex varannan dag från mens till mens hade vi aldrig orkat. Det är ju flera veckor!
    Jag VET . Helt slut efter försöka få till det runt äl. Var tvungen att fråga en gång till om hon menade så. Ja sa hon då. Var tredje var också ok. Gahh. Maken blev glad men med hans jobb just nu med ett projekt i slutfasen och han jobbar från 6,30-19 och ej sover på nätterna så lär han ej orkar, heh. Men förhoppningsvis är det två v till så på hans jobb sen lugnar det sig. Jag undrar om kvalitén på spermierna kan påverkas av stress?
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?