• sowe81

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Blåsippan84 skrev 2014-02-01 08:23:33 följande:
    Blir osäker på det men tror ej. Haft mkt kontakt med försäkringskassan då jag jobbar oregelbundet och inte kan gå hem tex tidigare en dag i v utan mitt schema är mkt oregelbundet. Då har jag förstått att man måste ha 100% sysselsättning fr 1 årsdagen. Tex 75% jobb och 25% föräldradagar. Så då borde man behöva stämpla upp med 50% föräldradagar?

Men kolla med dem. Det är så mkt olika regler. En kompis som blev arbetslös å gick på timmar mellan första å andra barnet (antar att hon stämplade upp med à-kassa också) fick behålla den som hon hade med första barnet.

Men varje gång jag lämnar in nya dagar så ringer en ny handläggare och undrar hur det ligger till och jag måste förklara att jag har 6 v schema. Frågar varje gång hur jag ska göra så de ej ska behöva ringa. Men slår aldrig fel;).

Ok, tack. Jag vet ju inte hur det fungerar egentligen, jag tror att jag skyddar min sgi genom att jag tar vårdnadsbidrag från kommunen och pluggar på 50%. Men jag har ju heller aldrig gått tillbaka och jobbat, så om det skulle dröja längre än 1 år och 9 mån innan jag blir gravid, undrar om det då ändå kommer räkna om min sgi eller om jag får behålla min gamla... urs tycker det är så jobbigt med alla dessa regler.
  • sowe81
    Bebisfabriken skrev 2014-02-03 09:58:51 följande:
    Nu ger jag upp, orkar fan inte mer nu. 3 misslyckade inseminationer och ett mf och man biter ihop och fortsätter. Så ringde jag repruduktionskliniken idag för att meddela att försök 4 misslyckades.. Då säger hon "ni kanske ska börja fundera på ivf nu när ni bara har två försök kvar" fick en chock.. Dom har inte sagt något om att man bara får 6 försök!! Vi har i dagsläget lagt ut ca 30 tusen på insemination, och nu ska vi lägga ut 40 på ett ivf? Nej, nu orkar jag inte mer, vill bara ligga här och gråta ifred och tacka Gud för den fina pojken vi redan har.

Åh förstår att du är ledsen. Skickar en stor styrkekram till dig!
  • sowe81
    annajenni skrev 2014-02-03 12:41:21 följande:
    Räknar man äl dagen som 1 eller är det dagen efter äl som är + 1?

Jag räknar dagen efter som äl+1. Dagen efter positivt äl test räknar jag som äl.
  • sowe81
    Maya03 skrev 2014-02-03 13:30:14 följande:
    Blir äl sen om mensen är sen?

Jag skulle gissa att äl kommer lika många dagar efter mensens första dag oavsett när mensen kommer, om den brukar komma ungefär lika många dagar efter mensen annars.
  • sowe81
    Viljan finns skrev 2014-02-03 17:55:05 följande:
    Ang decemberbebis.... Jag är själv född i december o har aldrig lidit av det. Möjligtvis lite halvsurt när alla började gå på krogen men äsch liksom. O ni som oroar er för att decemberbarn inte hänger med i skolan etc - jag har alltid varit bland de bästa oavsett vad det gällt i skolan. Så det spelar nog mindre roll när man är född o desto större roll vilka förutsättningar ens föräldrar ger en. Tex hjälp med läxläsning, engagemang etc. Sen förstår jag absolut om det finns andra orsaker som gör att man helst inte vill ha. Smaken är som baken o bebisar föds året om! :)

Jag tänker precis som du. Min bror är född 29/11 (inte december men nära) o han har alltid varit större än andra i klassen. Var tidigt större än min andra storebror som var 2.5 år äldre (född april). Min yngre bror var duktigare i skolan och ikapp min äldsta bror tidigt. Så jag tror inte det beror på månad utan på person.
  • sowe81
    Tinnis skrev 2014-02-04 17:51:25 följande:
    Tack! Jag har väl hakat upp mig lite på det som läkaren sa, att mensen skulle komma efter 4 veckor. Och det kändes ju så. Kändes precis som mensvärk i förra veckan, men bara under kortare stunder. Jag måste försöka koppla bort de tankarna, men att samtidigt vänta på mens och veta att det finns en pyttechans att jag skulle kunnat bli gravid. Jag vågar liksom inte dricka vin eller så heller.

Är helt utpumpad nu. När jag kom hem från jobbet började jag storgråta, det är alla tankar på att bilda familj. Att det inte var min tur än, fast det var det innan. 

Och på jobbet så hade de kollat resultaten i laget. Jag hade tydligen bäst resultat för januari, hur f-n gick det till då?! Jag blir så arg på mig själv för det är ingen som tackar mig och så funderar jag på om jag bara har kört på när jag har varit på jobbet. Stannar inte upp och tänker. Varför syns det liksom inte att jag har mått dåligt?

Eller så var det bara tur. Förmodligen det ;)

Jag är en sån som tänker för mycket. Ofta.

Till mig sa de att det kunde ta upp till 3 månader innan mensen kom tillbaka, så det kan ju tyvärr ta tid.
    Jag tycker precis som någon annan skrev, unna dig vin och nåt gott. JAg drack vin nästan varje dag mellan äl-bim när jag blev gravid med min dotter (var på semester) och inget fel blev det på henne. Jag har hört att det är först i v.7 som det kan bli kritiskt.
  • sowe81
    Bambi32 skrev 2014-02-05 15:21:53 följande:
    Hej! Måste skriva av mig...mitt humör går verkligen upp o ner och jag tror jag är duktig på att stänga inne känslor och så ibland kommer de bara över mig. Igår på bussen te x så kom en förskoleklass springande till bussen när den precis skulle åka men de hann och in kommer 30 glada små barn i 6års-åldern. Helt bara sådär i ett annars gott humör, får jag klump i halsen och blanka ögon.Jag. Tyckte de va söta och blev påmind om mitt MA..kan ni vara så oxå? Att känslor kommer när man minst anar det? Sedan har jag nånstans bestämt mig föt att jag inte kan få barn och tänker adoption..verkligen drar det till det yttersta..vet inte om jag gör såhär för stt jag vill hinna försonas med tanken OM det blir så...jag tror det är jäkligt jobbigt att bli gravid på första försöket och sedan få MA, alla dom har barn sen innan har ju "kvitto " på att de kan...jag har ju bara haft ett MA meb tror nu att jag aldrig kommer få ett barn :((...tack för att ni finns! Otroligt vilken stöttning det finns här inne*kram*

Jag tror inte att bara för att man får missfall första ggn man är gravid att det skulle betyda att det inte går. Klart det kommer göra det, när rätt embryo fastnar, då det är meningen. Rätt barn  till rätt förälder.
    Min bror o hans fru fick ma i v12 med första graviditeten, nu är hon höggravid med nr2 och inga fler missfall med sig i bagaget.
  • sowe81

Tack alla. Känns så konstigt o kommer ju oroa mig så otroligt fram till april/maj. Hoppas verkligen det ska gå vägen denna gång.

• sowe81
    Solros78 skrev 2014-02-06 22:16:08 följande:
    Jag är inte så bra på att tolka såna test men är du gravid alltså, så stort grattis!
    Ja jag antar det. Har fått två streck 3dagar i rad nu. Ska se om jag ska köpa ett annat typ av test i helgen om jag kommer förbi nån affär.

Men jag har även molvärk sen en vecka tillbaka, något jag aldrig har vid mens så ja tolkar det som att något hänt
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?