Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
Blåsippan84 skrev 2014-02-01 08:23:33 följande:
Blir osäker på det men tror ej. Haft mkt kontakt med försäkringskassan då jag jobbar oregelbundet och inte kan gå hem tex tidigare en dag i v utan mitt schema är mkt oregelbundet. Då har jag förstått att man måste ha 100% sysselsättning fr 1 årsdagen. Tex 75% jobb och 25% föräldradagar. Så då borde man behöva stämpla upp med 50% föräldradagar? Men kolla med dem. Det är så mkt olika regler. En kompis som blev arbetslös å gick på timmar mellan första å andra barnet (antar att hon stämplade upp med à-kassa också) fick behålla den som hon hade med första barnet.
Men varje gång jag lämnar in nya dagar så ringer en ny handläggare och undrar hur det ligger till och jag måste förklara att jag har 6 v schema. Frågar varje gång hur jag ska göra så de ej ska behöva ringa. Men slår aldrig fel;).
Ok, tack. Jag vet ju inte hur det fungerar egentligen, jag tror att jag skyddar min sgi genom att jag tar vårdnadsbidrag från kommunen och pluggar på 50%. Men jag har ju heller aldrig gått tillbaka och jobbat, så om det skulle dröja längre än 1 år och 9 mån innan jag blir gravid, undrar om det då ändå kommer räkna om min sgi eller om jag får behålla min gamla... urs tycker det är så jobbigt med alla dessa regler.