Emaria skrev 2014-01-19 14:19:28 följande:
Hej alla tjejer!
Jag har ju inte skrivit så mycket i tråden sen jag blev gravid igen men har ändå fortsatt läsa. Är nu i v12 men haft en ganska omtumlande vecka.
Var och tog blodprover i måndags och passade på att be om att de skulle kolla om jag hade underproduktion av sköldkörtelhormon eftersom mamma har det, det är ärftligt och kan ge komplikationer som mf och en del annat. Visste inte tidigare att det var ärftligt, annars hade vi tagit prov direkt.
Tyvärr fick jag veta redan dagen efter att det ena värdet var väldigt högt och att jag behövde äta medicin direkt. Självklart kom tankar kring ett nytt mf. Fick sen veta att eftersom jag har ulcerös kolit kan detta påverka, vilket lugnade mig, eftersom det andra värdet såg bra ut. Men eftersom jag är gravid måste jag ändå äta medicin och gå på täta kontroller.
Så, vad vill jag ha sagt med detta. Om ni har detta i familjen, se till att kolla er direkt! Förutom missfall kan man även ha problem med fertiliteten! Det är ett mysterium varför man inte kollar alla som får mf redan första gången eftersom det finns så enkel behandling!
Ska på ul på fredag så det är först då jag vet om allt ser bra ut. Om inte vet jag ju vad jag kommer skylla på och vara bitter över...
Ja, jag tycker dom borde kolla sköldkörteln oavsett om man har haft mf tidigare faktiskt. Allt är säkert som det ska, håller tummarna :)