• F89

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

SaandraR: Spännande! BIM på tisdag då?

• F89

Sorg13: Men om läkaren sa att ÄL var på gång idag eller söndag så är det väl inte konstigt att du fick positivt ÄL-test i torsdags? De kan väl visa positivt upp till 48 timmar innan ÄL sker?

E2012smamma: Jag brukar börja testa på dag 10 ungefär. Då har jag 28 dagars cykel och i regel ÄL runt dag 14.

Is1: vi gör ungefär så, men skippar sista sex dagen (efter vilodagen). Det var så vi gjorde när vi blev gravida och vi fortsätter så nu när vi vill bli gravida på nytt.

• F89

Den metoden som beskrivs ovan har jag läst att man börjar ha sex varannan dag från dag 8 men börjar testa ÄL först dag 10.

• F89

Camilla040609: Vi fick rekommendationen två veckor eller så lång tid som jag blödde. Jag slutade blöda efter 3-4 dagar och kände en vecka efter skrapningen att min kropp var tillbaka. Läste runt och fick intrycket av att det handlar om att avstå främst så länge man blöder. Testade att ha sex 9 dagar efter skrapningen men det kändes ömt så vi avbröt. Dag 11 efter skrapningen hade vi sex utan problem : )

• F89

Sowe81: Jag frågade en BM på familjeliv (en sån där "fråga experten") och fick till svar att det inte går att säga när man "normalt" får ÄL efter skrapningen - det kan ta en dag eller flera veckor från det att du testar negativt på graviditetstest.

• F89

Sowe81: Ja, det kan det. Jag läste någonstans dock att graviditetshormonet inte behöver vara helt på 0 för att ÄL ska kunna sätta igång men jag minns inte vilka nivåer det handlade om : (

• F89

Sorg13: Ingen aning.. Alltså, testen visar ju en stegring och ska säga till x antal timmar innan själva ägget släpps, som mest tror jag test kan varna upp till 48 timmar innan. Så om du fick positivt test torsdags kväll och om testet kan visa upp till 48 timmar och om din ÄL skedde just då så skulle ju ägget kunna släppts igår kväll? Det finns ju chans att bli gravid både före, under och efter ägget lossnar.

Sen vet jag inte vad det betyder hur länge testet är positivt och va det betyder. Jag testar bara tills det blir ett positivt test, den slutar jag för den månaden.

• F89

Sowe81: Den risken ska inte finnas om man blivit skrapad. På många ställen gör dom också VUL innan dom avslutar ingreppet för att dubbelkolla.

• F89

Behöver lite tankehjälp. Fick positivt ÄL-test förra söndagen och hade både innan och efter ont i höger äggstock (som jag har känt tidigare vid ägglossning). De senaste dagarna (nästan en vecka sen positivt ÄL-test alltså) så har jag en eller ett par gånger om dagen hade en ömmande smärta på höger äggstock som håller i ca 2-10 minuter och sedan försvinner igen. Vet någon vad det kan vara? Jag har 8 dagar till BIM och tror inte att det är ett graviditetssymptom, snarare blir jag orolig att något är tokigt efter MA och/eller skrapning : (

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?