• 123456

Hjälp vad göra med potträningen?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min son som snart är 3 år. Vi har haft potta i 1½--2 år och han har gått på den i samband med blöjbyte ganska länge. Nu bestämde vi att försöka få honom blöjfri under semestern och har hållit på i 4 veckor. Han har gått utan blöja mestadels av tiden och vi har infört belöningssystem med guldstjärnor i en särskild kiss-och bajsbok för att det ska vara extra skoj att gå på pottan. Ibland funkar det jättebra. Han säger till när han är nödig eller springer till och med till pottan eller toan själv. Ibland funkar det dock inte alls! En sån dag har vi haft idag. Han kissar genom kalsingarna hela tiden. Ute bryr han sig inte om att ta av dem trots att vi sagt att det är ok att kissa i gräset hemma men han måste dra ner kallingarna först. Vad värre är kissar han ju inne också. Det kan han göra typ en minut efter att man frågat om han är kissenödig. Idag tappade jag fattningen fullständigt när han ställde sig och kissade på mattan och det var femtielfte gången han kissat på sig idag. Då gjorde jag något jag svurit att inte göra vilket är att skälla på honom för att han kissar på sig. Det är bara så frustrerande. Vad bör jag göra? Är han inte mogen för att bli blöjfri? Ska vi återgå till blöja igen? det känns ju lite synd med tanke på att vi lagt ner en månad på detta .

• Svar på tråden Hjälp vad göra med potträningen?
  • Pemberly

Någon mer lockande belöning än guldstjärna kanske kan funka. Vi håller också på och potttränar och efter drygt tre veckor går det nu äntligen bra med kissandet. För några dagar införde vi att han får ett russin varje gång han kissar på toaletten/pottan eller utomhus och efter det har det gått mycket bättre. Men det är ju möjligt att det hade gått bättre ändå även utan russin bara för att vi hållit på längre nu. Däremot bajsa vill han ännu inte alls göra på pottan eller toaletten. Vi hoppas att det också löser sig snart.

• krompa

Se till att ha 4-6 ombyten på förskolan så ska det gå. Min 4-åring har fortfarande dagar då han kissar på sig hela tiden trots att han varit blöjfri ett år.

• 123456

Han började på dagis denna veckan och första dagen hade jag lagt dit typ 7 ombyten. 3 behövdes. Men banne mig om det inte är så att han knappt behövt ett enda ombyte sen dess. Har funkat över all förväntan på dagis tycker jag. Strålar av stolthet varje dag han inte kommer hem med en hel säck med kissetvätt. Nu håller vi tummarna för att det funkar lika bra på helgen hemma....

• tilj75

Jag vet en som köpte nya kalsonger med sonens facoritfigur på och han ville inte kissa på spiderman och det funkade och killen blev torr.
    Vi körde med mutor. De fick en godis. Blev ett himla springande på pottan men efter nån vecka så fasade vi ut godiset och killarna var torra.

• McIris
    tilj75 skrev 2013-08-09 08:43:21 följande:
    Jag vet en som köpte nya kalsonger med sonens facoritfigur på och han ville inte kissa på spiderman och det funkade och killen blev torr.
    Vi körde med mutor. De fick en godis. Blev ett himla springande på pottan men efter nån vecka så fasade vi ut godiset och killarna var torra.
    Så gör vi också med våran 2,5 åring. Det enda som funkar. Hon kan hålla sig men är ointresserad av att gå på egen hand.
  • 123456

Sonen har inte några problem med att kissa ner sin favvo figur dessvärre och godis äter han inte varför jag inte tänker införa det som muta. Vi har ju då guldstjärnesystemet och ibland lockar det, försökt även med russin  

Svar på tråden Hjälp vad göra med potträningen?