• Anonym (Behöver råd)

Vad ska jag tänka på inför hembesök hjälp mig

Nu på tisdag ska familjerätten hem till mig och göra hembesök då de gör utredning gällande vårdnad boende och umgängesutredning och skulle behöva tips på vad man ska tänka på från er.

Givetvis att man har städat och det har jag gjort och ska fortsätta med imorgon och plocka bort sådant som som ljuskoppar för värmeljus tändare för att tända ljus och såna saker. Men ska man även ställa undan en bärbar dator och DVD spelare och sånt? Det känns som dom kan klaga på vad som helst, men samtidigt så måste man ju kunna ha ett hemtrevligt hem.

Vad tittar dom på egentligen?

Är så nervös inför detta hembesök att dom skulle anse mitt hem fel för mitt barn. Pappan bor i villa och jag lägenhet, att dom sak anse hans hem bättre än mitt.

• Svar på tråden Vad ska jag tänka på inför hembesök hjälp mig
  • Anonym (Sara)

Dom kollar väl på hur hemmamiljön ser ut för ditt barn, ifall barnet har sovplats, lek och det barnet behöver helt enkelt. Om det är en säker miljö.

• Fantasilös

Måste du göra om ditt hem för att dom ska komma hem till dig? Det handlar väl främst om hur du tar hand om dina barn, inte om du har dvd och doftljus hemma?

• Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Sara) skrev 2013-07-28 23:19:37 följande:
    Dom kollar väl på hur hemmamiljön ser ut för ditt barn, ifall barnet har sovplats, lek och det barnet behöver helt enkelt. Om det är en säker miljö.

Jo men sovplats, skötbord, matstol och allt sånt finns hemma och utrymme för lek och sånt. Finns även lekplats intill huset jag bor i på gården och många jämnåriga att leka med i mitt barn ålder. Finns även lekrum i huset. Men jag är så rädd att dom ska hitta nåt ändå tex galler för ugnsluckan, tippskydd för matbord och sånt.
  • Anonym (Behöver råd)
    Fantasilös skrev 2013-07-28 23:21:05 följande:
    Måste du göra om ditt hem för att dom ska komma hem till dig? Det handlar väl främst om hur du tar hand om dina barn, inte om du har dvd och doftljus hemma?
    Hade inte tänkt det, bara städa och plocka bort sånt som en sa åt mig att plocka bort och det var värmekoppar för ljus, inte för att jag skulle låta mitt barn leka med sånt då men jag får väl säga det till dom att när barnet kommer hit så tas sånt bort ller vaktas noga om jag tänder det när barnet är här.

Mitt barn kommer inte vara här när de gör hembesöket. Pappas vecka.
  • Anonym (Mia)

Sluta nojja så TS, de vill se ditt hem såsom du brukar ha det.

Varför skulle bärbar dator och ljuskoppar plockas bort? Fattar inte riktigt.   Skulle haft det som jag hade det innan, soc mätker ju att du plockat bort en massa och kanske städat hysteriskt innan

• Krigström

Ja hade allt mitt framme, ljus och tändare, städade så klart. Men hade ändå lite disk i diskhon och barnens sängar va inte bäddade. Hos mig såg dom bara på va barnen sov, hur dom hade det med leksaker och hur stort det va. Frågade hur det va med min säng i sovrummet (bor i en tvåa) om vi äter i köket eller vardagsrummet.

Ursäktade disken med ett leende och "ja ni vet hur det kan va :) man hinner inte allt på ett dygn" i utredningen stod det att ja "har ett varmt ombonat hemtrevligt hem. Barnen har ett fint sovrum med bra anpassade leksaker och sovplatser. Under besöket så va barnen otåliga och ville baka och drog fram saker vilket mamman hanterade sakligt och tålamodigt. En kärleksfull miljö"

Ja nu hade ja barnen hemma på mitt med. Men ja tror nog att man inte ska försöka för mycket. Då tror ja det bara blir fel

• nuharjagbytt

Jag tror att det är bättre att visa hur det brukar se ut än att städa och plocka bort massa saker. Sen är ju ingrodd skit inte bra förstås men det brukar man väl hålla efter när man har småbarn. Du behöver vara dig själv helt enkelt och visa samspelet med barnet. Det vill mycket till innan de tycker att miljön är för dålig.

• Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Mia) skrev 2013-07-28 23:29:53 följande:
    Sluta nojja så TS, de vill se ditt hem såsom du brukar ha det.

Varför skulle bärbar dator och ljuskoppar plockas bort? Fattar inte riktigt.   Skulle haft det som jag hade det innan, soc mätker ju att du plockat bort en massa och kanske städat hysteriskt innan
    Tycker också att jag ska ha det som jag brukar men en som står mig nära sånt här måste du ta bort, alla ljuskoppar för väremljus tändstickor och små saker och dator, tyckte det lät konstigt.

jag överstädar inte för jag vill inte ge det intrycket men jag är så orolig att de ska skriva nåt negativt. Pappan snackar så mycket negativt om mig enbart för att vinna denna strid. Och han snackar jämt omkull mig också och det vore så skönt om det kunde bli klart nu med allt så man slipper hans tjafs och hans rätt att hävda sig hela tiden att det bara är han som duger som förälder.
  • nuharjagbytt
    nuharjagbytt skrev 2013-07-28 23:34:42 följande:
    Jag tror att det är bättre att visa hur det brukar se ut än att städa och plocka bort massa saker. Sen är ju ingrodd skit inte bra förstås men det brukar man väl hålla efter när man har småbarn. Du behöver vara dig själv helt enkelt och visa samspelet med barnet. Det vill mycket till innan de tycker att miljön är för dålig.
    Det hann bli en massa inlägg när jag skrev, ser att barnet inte ska vara hemma.
  • Anonym (Behöver råd)

Mitt barm kommer vara hos pappa när hembesöket görs och hos pappa när de gör hembesök hos honom så han kan stjla extra mycket oc så snacka skit om mig som han alltid gör.

Jag kommer inte överstäda men bädda sängarna kommer jag göra, barnens säng står i samma rum som min då jag bor i en 2:a och jag har inte jättemycket leksaker som barnet har hos pappa. Är så himla orolg att dom ska finna nåt litet, att dom ska leta efter fel.

Svar på tråden Vad ska jag tänka på inför hembesök hjälp mig